InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Flakkee ligt niet in Zeeland!
nieuws uitgelicht

Flakkee ligt niet in Zeeland!

Goeree-Overflakkee ligt in Zuid-Holland en niet in Zeeland. Voor echte Flakkeeënaren is dit een uiterst gevoelig onderwerp. Zelfs in het nieuws en in de krant wordt Flakkee vaak als Zeeuws eiland beschreven. Een jongen uit Dirksland besloot voor eens en altijd duidelijk te maken waar zijn geliefde eiland toe behoort: Zuid-Holland! Met een ludieke Facebookactie "Flakkee ligt niet in Zeeland" heeft Pepijn Quist binnen korte tijd al meer dan 5000 likes gekregen.

Nieuws over Flakkee

Dat veel mensen die niet van het eiland Goeree- Overflakkee komen denken dat dit eiland onderdeel uitmaakt van de Zeeuwse eilanden is best begrijpelijk. De Zeeuwse eilanden en Flakkee liggen dicht bij elkaar. Het Zeeuwse en Flakkeese dialect hebben voor buitenstaanders veel van elkaar weg, al zijn echte Zeeuwen en echte Flakkeeënaren het daar niet mee eens.
Zelfs bij lokale VVV kantoren wordt Flakkee aan toeristen als een Zeeuws eiland gepresenteerd.

Voor de oorspronkelijke inwoners van Goeree-Overflakkee is dit al jaren een bron van frustratie. Zeker als zelfs nieuwslezers en journalisten de fout maken om Flakkee een Zeeuws eiland te noemen.

Facebookactie "Flakkee ligt niet in Zeeland"

Naar aanleiding van een krantenbericht in het dagblad Spits van 14 oktober 2013, waarin er bericht werd over de wateroverlast in "het dorp Flakkee in Zeeland" is een jongen uit het Flakkeese dorp Dirksland een ludieke actie begonnen op Facebook om aandacht te vragen voor zijn eiland Goeree-Overflakkee. Met de Facebookpagina " Flakkee ligt niet in Zeeland" hoopt hij zoveel volgers te krijgen, dat het verhaal zich als een olievlek over Nederland (en wellicht daarbuiten) zal verspreiden.
Ieder die dan nog de fout maakt om Goeree-Overflakkee een Zeeuws eiland te noemen zal onmiddellijk worden gecorrigeerd door volgers van de Facebookpagina van Pepijn Quist. Tenminste, dat is de hoop van alle Flakkeeënaren!

Pepijn ergert zich eraan dat Flakkee zo vaak wordt beschreven als een Zeeuws eiland. Toch is de Facebookactie als een grap begonnen. Hij nodigde in eerste instantie alleen een paar vrienden uit. Tot zijn verrassing had de Facebookpagina binnen een paar uur meer dan 3000 likes. Door het succes van de actie kwam Pepijn ook nog op het idee stickers te laten drukken met de tekst: Flakkee ligt niet in Zeeland. "Voor op de auto", zegt hij.

Goeree Overflakkee

Goeree-Overflakkee of kortweg Flakkee is een eiland gelegen in het zuidwesten van de provincie Zuid-Holland. Na 1966 bestaat het eiland uit vier gemeenten:
  • Goedereede
  • Middelharnis
  • Dirksland
  • Oostflakkee
In 2013 worden deze gemeenten samengevoegd tot één gemeente. Niet alle eilandbewoners zijn hier even blij mee.

Plaatsen die onder andere deel uitmaken van het eiland Flakkee zijn:
  • Sommelsdijk
  • Middelharnis
  • Dirksland
  • Nieuwe-Tonge
  • Oude-Tonge
  • Stad aaan 't Haringvliet
  • Den Bommel
  • Ooltgensplaat
  • Achthuizen
  • Herkingen
  • Melissant
  • Goedereede
  • Stellendam
  • Ouddorp

Het eiland Goeree-Overflakkee is erg populair bij toeristen. Vooral Duitsers komen graag vakantie vieren op het eiland. Flakkee ligt aan de Noordzee (westen), het Haringvliet (noorden), het Volkerak (zuidoosten) en het Grevelingenmeer (zuiden). Dit biedt toeristen vele recreatieve mogelijkheden. Vooral Ouddorp is door zijn stranden en het park Port Zelande van Centerparcs erg in trek bij toeristen.

Flakkee bestaat voornamelijk uit vlak polderlandschap en ligt bijna gelijk met het zeeniveau. Op de polderwegen kun je prachtige wandelingen en fietstochten maken.Er zijn op Flakkee vele fietsroutes uitgezet. In het seizoen kunnen liefhebbers genieten van de kleurrijke tulpenvelden die typerend zijn voor Flakkee. Het omliggende water is erg in trek bij surfers, duikers en zeilers.

Mensen die op Flakkee geboren zijn blijven vaak hun hele leven trouw aan het eiland. Mensen die niet oorspronkelijk van Flakkee komen worden "overkanters" genoemd. Het valt voor hen niet altijd mee opgenomen te worden in de gemeenschap. Het eiland staat bekend als kerkelijk.
© 2013 - 2019 Caressa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden Goeree-OverflakkeeHet eiland Goeree-Overflakkee is het onderste eiland van Zuid-Holland. Dit in tegenstelling tot wat de meeste mensen den…
Voordelig dagje weg op Goeree OverflakkeeVoordelig dagje weg op Goeree OverflakkeeOp Goeree Overflakkee bevinden zich genoeg mogelijkheden om een dagje uit te gaan met het hele gezin. Hieronder vindt u…
De molens op Goeree-OverflakkeeDe molens op Goeree-OverflakkeeDenk je aan Holland, dan denk je aan tulpen, kaas en natuurlijk aan de vele molens. Op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-…
Vakantie aan het Grevelingenmeer, watersport en recreatieHet Grevelingenmeer is een groot zoutwatermeer in de provincie Zeeland. Het is een heerlijke plek om uw vakantie te houd…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Goeree-Overflakkee

Reageer op het artikel "Flakkee ligt niet in Zeeland!"

Reactie

Dennis, 21-10-2013 12:53 #1
Plaatsen die deel uitmaken van het eiland Flakkee zijn:
Langstraat
Oostdijk
Havenhoofd

Om deze niet te vergeten. Reactie infoteur, 21-10-2013
Hoi Dennis,
Bedankt voor je reactie. Ik heb wellicht niet alle plaatsen genoemd, daarom heb ik de inleidende zin iets aangepast.

Infoteur: Caressa
Laatste update: 21-10-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!