InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Lust of liefde, hoe herken je het onderscheid?

Lust of liefde, hoe herken je het onderscheid?

Lust of liefde, hoe herken je het onderscheid? Heb je een eerste date of ontmoet je iemand speciaal dan kan het voorkomen dat jullie van het ene op het andere moment staan te kussen. Hormonen en adrenaline gieren door je lichaam, waarnaast je uiteraard erg opgewonden wordt of bent. Je laat je snel door de gevoelens van tevredenheid, aandacht en tederheid verleiden om verder te gaan dan dat je eigenlijk zou willen of moeten. Is dit echt de ware voor jou of gaat het hier puur om de daad is een belangrijke vraag. De tijd zal het leren. Zijn er manieren om lust of liefde te onderscheiden en hoe kun je een teleurstelling voorkomen?

Lust of liefde onderscheiden

Je eigen normen en waarden afwegen

Het is belangrijk om jezelf te kennen en hoe jij een relatie in wilt gaan. Slechts een paar keer een pleziertje hebben zonder teveel attachments kan iedereen doen, echter past het binnen jouw morele waarden. Je wilt toch een duurzame relatie opbouwen en dat start niet met het hebben van geslachtsgemeenschap. Velen willen het “huisje, boompje, beestje” gevoel hebben, waarbij concreet een gezin wordt opgebouwd. Snel fysiek contact past daar dus niet bij. Hoe kun je de intenties van de ander herkennen en hoe kun je daarop reageren?

Non-verbale communicatie: vooraf herkennen

Ga je stappen of daten dan is het belangrijk om op de non-verbale communicatie te letten. Wat de ander zegt is uiteraard belangrijk en ook of er complimentjes worden gemaakt. Verbaal moet er zekere interesse zijn, maar daarnaast zeggen bewegingen en hoe men kijk ook veel. Praten met de armen en benen over elkaar straalt negativiteit uit, waarbij men niets van de ander moet hebben. Openheid betekent dat de ander serieuze aandacht geeft. Kleine aanwijzingen zoals altijd met het hoofd naar jou gedraaid staan, vragen stellen over jou aan je vrienden, echt meer willen weten over wat je leuk vindt en bijvoorbeeld zachtjes op de onderlip bijten zijn signalen waar je op moet letten. Alle kleine dingen opgeteld betekent dat je een positief beeld van de ander kunt krijgen. Gezelligheid, begrip en interesse is noodzaak voor een goede start.

De daad is niet alles

Om direct aan de primaire lichaamsfunctie van het fysieke deel van de relatie toe te geven zorg je ervoor dat je minder snel de ander werkelijk kent. Wat zijn de beweegredenen voor de aandacht en wat doet hij/zij verder in het leven. Meer te weten komen over de ander zorgt ervoor dat er werkelijke interesse wordt getoond zonder dat het direct over de daad moet gaan. Wil de ander werkelijk een relatie opbouwen dan is de daad op de eerste dag overbodig. Het werkt zelfs averechts, omdat we minder over elkaar weten. Het kan zelfs zijn dat je na de daad er pas achterkomt, dat je hem of haar eigenlijk niet leuk vindt. Om die omstandigheid te voorkomen stel je het uit tot na een paar dates, zodat je elkaar goed leert kennen. Kom meer over elkaar te weten, voordat je verder gaat. Laat de band groeien, waarbij het doen pas in een later stadium aan bod komt.

One-night stand: lust of liefde

Bouw zekerheden in als je op een date gaat of als je iemand tegenkomt. Om een langdurige relatie op te bouwen spring je niet direct in bed, echter wil je eerst meer weten over met wie je te maken hebt. Wat zijn de interesses, welke overeenkomsten hebben jullie en wat maakt het onderscheid zijn belangrijke vragen. (Sommige afwijkende aspecten van het leven kunnen elkaar binnen een relatie goed aanvullen, jullie hoeven namelijk niet dezelfde dingen leuk te vinden). Daarnaast moet er bewuste interesse in elkaar zijn. Dat houdt in dat jullie op meerdere vlakken meer van elkaar moeten weten en dat vergt tijd. Eerst een aantal keren daten zonder dat het in bed eindigt is van belang. Het zorgt voor wederzijds begrip en respect, waarmee de basis is gelegd voor een goede verstandhouding of relatie. De kat uit de boom kijken zorgt ervoor dat je weet of de ander een vriend is of juist een echte interessante toekomstige levensgezel. Ben je zeker van je zaak dan kun je een volgende stap binnen de relatie zetten.

Signalen dat het niet om liefde gaat

Het kan zijn dat je het gevoel hebt dat er liefde in het spel is, maar is dat werkelijk zo? Je geniet intens van de aandacht die je krijgt, echter de ander lijkt een volgende stap niet te nemen. Je bent op de eerste of volgende date in bed beland, dan is het de vraag of er wel echte liefde is. Op welke manieren kun je herkennen dat het niet om echte liefde gaat?:
  • je hebt een geweldige nacht gehad echter hij/ zij springt direct onder de douche;
  • er wordt niet even lekker in elkaars armen gelegen;
  • inhoudelijk over andere zaken praten zit er niet bij;
  • de ander vertrekt snel of wil een afspraak maken om het opnieuw te doen;
  • er blijft een afstandelijkheid behoudens als de daad wordt gedaan;
  • tijdens de date wordt er voornamelijk gelet op de vormen en mond. Er wordt minder inhoudelijk op het gesprek gelet. Mogelijk draait het eerste gesprek om hints om ergens anders heen te gaan.

Wanneer is er wel sprake van liefde?

Vaak gaat het om een mate van instinctief herkennen of het er is. De vonk moet er zijn. Toch zijn er een aantal punten waarmee je het kunt herkennen. Denk aan de volgende:
  • je praat langdurig met elkaar, niets blijft onbespreekbaar waarbij jullie het tijdsbesef verliezen;
  • de gesprekken gaan ook over gevoelens en de toekomst;
  • je voelt je gelukkig ook, omdat de partner je in meerdere aspecten van je leven steunt;
  • er wordt uitvoerig tijd en aandacht aan elkaar besteed en een volgende ontmoeting laat nooit lang op zich wachten;
  • er wordt gesproken om je aan vrienden en ouders voor te stellen.

Luister naar je instinct en let op de non-verbale signalen, maar ook hoe er wordt geantwoord. Belangrijk is dat er serieus op je wordt geantwoord met volle aandacht en stel de daad altijd uit tot je hem of haar beter kent. Zo kun je voorkomen dat je na een one-night stand troosteloos en gebruikt wordt achtergelaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Liefde of lust?Liefde of lust?Hoe weet je of je echt verliefd bent op iemand en dat het dus niet alleen om een fysieke aantrekkingskracht, maar ook om…
Hoe weet je dat een jongen verliefd op je is?Hoe weet je dat een jongen verliefd op je is?Stel jij bent verliefd, hoe weet je dan of de persoon in kwestie ook verliefd op jou is? Je kan het natuurlijk gewoon vr…
De donkere kant van de liefdeDe donkere kant van de liefdeLiefde haalt het beste, maar ook het slechtste in de mens naar boven. Liefde is een vreemde ziekte. Liefdesleed is obses…
Chemie van de liefdeChemie van de liefdeIs de chemie van de liefde een metafoor, of gebeurt er chemisch inderdaad iets met de mens als we verliefd worden? Wat g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Weirdvis, Rgbstock
  • http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/1278864/2011/06/15/Ervaar-jij-echte-liefde-of-pure-lust-Zo-herken-jij-het-verschil.dhtml

Reageer op het artikel "Lust of liefde, hoe herken je het onderscheid?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Special: Relatie
Schrijf mee!