Tips voor contact met journalisten
Waar let je op tijdens een vraaggesprek met een journalist? Hoe bevorder je dat jouw opvattingen en ideeën goed overkomen in zo'n gesprek? Wat leer je tijdens een mediatraining of een coachingsproject in het kader van omgaan met vertegenwoordigers van radio, tv, kranten en tijdschriften? Neem kennis van de zes belangrijkste tips voor het deelnemen aan een media-interview en daarbij je eigen boodschap overtuigend te presenteren.
Aandachtspunten voor je contacten met de pers
Hieronder vind je de 6 tips voor een geslaagd media-interview op een rijtje
Weet wat je wilt zeggen
Ieder geslaagd interview begint met een gedegen
voorbereiding op het vraaggesprek. Bedenk dat je niet in de eerste plaats aan het vraaggesprek meewerkt om antwoord te geven op de vragen van de journalist, maar vooral ook om je eigen boodschap te vertellen. Ook de journalist is zich daarvan bewust!
Houd controle over je boodschap
Journalisten gebruiken graag materiaal waarin datgene wat je zegt tegen je werkt. Zodra je merkt dat een interview ontspoort, onderbreek je het gesprek voor een korte pauze, desnoods met een doorzichtige smoes. Zeg ook nooit iets in vertrouwen tegen een journalist buiten de camera. Je hebt geen grip op wat er verder met je informatie gebeurt. Als je niet zeker bent van een antwoord, wees daar dan duidelijk over en zeg dat je er later op terugkomt. En doe dat vervolgens dan ook ook.
Sla ‘bruggetjes’ naar je eigen boodschap
Met een ‘bruggetje’ kun je het gesprek weer op de rails krijgen. Je maakt dan een overgang van een bepaald onderwerp dat de journalist heeft aangekaart, naar de boodschap die jijzelf wilt brengen. Dat doe je bijvoorbeeld als volgt.
- ’Voordat we afstappen van dit onderwerp wil ik nog even daaraan toevoegen ..’
- ‘Dat wil ik graag in perspectief plaatsen’
- ‘Het is van belang dat we ons realiseren dat …’
Breng je voorbereide boodschap levendig en met passie
Tijdens de voorbereiding van je interview heb je, als het goed is, de presentatie voorbereid van een aantal geselecteerde aspecten van je boodschap waarvan je hoopt dat die bij de journalist en het publiek blijven hangen. Deze aspecten komen beter over als je ze met passie brengt. Blijf daarbij wel terzake. Met behulp van analogieën en toepasselijke anekdotes kun je de kracht van je presentatie verder verbeteren.
Houd je verhaal beknopt
Zeker voor nieuwsitems is er vaak weinig tijd beschikbaar. Zorg dat je zo snel mogelijk je punt maakt. Daarna is er ruimte om je boodschap te ondersteunen met cijfers, feiten en achtergrondinformatie. Gebruik zo min mogelijk vakjargon.
Let op je stem en je lichaamstaal
Ook al ben je in het dagelijks leven doorgaans betrekkelijk ontspannen, de aanblik van een camera voor je neus kan zichtbare spanning bij je oproepen. Maak je een gespannen of wat stugge indruk, of je komt wat aarzelend over, dan kan dat vervelende gevolgen hebben voor je geloofwaardigheid.
Voordat het interview begint, kun je eventuele overmatige spanning kwijtraken door bijvoorbeeld enkele keren rustig en diep adem te halen, een wandelingetje te maken of ontspanningsoefeningen te doen.
Veel mensen fronsen de wenkbrauwen als ze geconcentreerd luisteren of nadenken over een antwoord. Het probleem is dat dit natuurlijke verschijnsel in een mediasituatie je een negatieve uitstraling kan opleveren. De journalist denkt wellicht dat de vraag je irriteert en vat dit op als een signaal om er dieper op in te gaan, in de hoop dat je dingen zegt die je eigenlijk niet had willen zeggen. En je publiek vraagt zich misschien af of je geen goed antwoord op de vragen weet of dat je wel over de nodige deskundigheid beschikt.
Probeer ook het veelvuldig zeggen van ‘eh’s‘ aan het begin en in het midden van zinnen te voorkomen.
Na het interview
Na het interview leg je vast hoe je boodschap in de media is overgekomen. Lees de eventuele recensies en vraag om openhartig commentaar van je collega’s, familie en vrienden. Gebruik deze informatie als tips voor een volgend interview. Zo bewerkstellig je dat je bij volgende vraaggesprekken nog beter beslagen ten ijs komt.
Meer informatie over communicatie met de media
Dit artikel maakt deel uit van de special
Communicatie met de media. In de serie artikelen die vallen onder deze special vind je meer informatie over het zelf in handen houden van de regie van het gesprek als je wordt geïnterviewd.
Lees verder