InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Mediacoach en mediawijsheid

Mediacoach en mediawijsheid

Mediacoach en mediawijsheid Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van sociale media en vooral jongeren kunnen blijkbaar niet zonder. Voor sommige ouders is het een raadsel wat die kinderen hele dagen achter die computer doen. Er is voor die groep en voor begeleiding van de jongeren een “nieuwe” studie in het leven geroepen, die van mediacoach. Wat doet een mediacoach eigenlijk en wat is mediawijsheid? De computer is niet meer weg te denken uit deze samenleving. Ieder huishouden heeft minstens één computer in huis en vaak weten de kinderen goed hun weg te vinden op internet. Vooral sociale media zijn hot bij de jongeren. Ouders vragen zich vaak bezorgd af of het wel goed is dat hun kind zoveel achter de computer zit en wat doet hij eigenlijk allemaal op internet.

Sociale media

Vrijwel iedere tiener heeft een Facebook/Instagram of WhatsApp account. Op deze sociale media ontmoeten ze hun vrienden, delen video’s en foto’s en chatten. Het is onzinnig om een sociaal media account te verbieden. Je kind komt zo buiten zijn vriendenkring te staan want zij delen via deze bronnen informatie en hij weet van niks, bovendien is het belangrijk dat je kind ook met sociale media om leert gaan. Ook op school wordt WhatsApp veel gebruikt door leraren die een klas snel een bericht willen doorgeven. LinkedIn is meer voor zakelijk verkeer en om jezelf te profileren. Daarnaast is er Pintrest. Deze site is Engelstalig en hier worden vooral foto’s en plaatjes uitgewisseld. Ook bij de meeste spelletjes die kinderen spelen op de computer kan gechat worden. Wanneer je kind nog vrij jong is, is dit wel iets om je van bewust te zijn. Veel jongeren hebben ook een twitteraccount. Het is wel verstandig om je zoon of dochter attent te maken op de mogelijkheid zijn twitteraccount af te schermen zodat alleen toegevoegde vrienden en bekenden hier op kunnen kijken.

Mediacoach

Een mediacoach organiseert informatieavonden voor ouders over media. Ze geven les aan kinderen en jongeren over mediawijsheid. Hieronder valt ook mobiel telefoneren. De opleiding is er gekomen omdat het noodzakelijk werd geacht om kinderen op te voeden in mediagebruik. De meeste ouders (65%) zien ook graag een schoolvak waarin hun kind leert omgaan met media en reclame. De opleiding is dan ook bedoeld voor mensen die werken met kinderen in basisonderwijs of voortgezet onderwijs, mensen die werken in de jeugdzorg/hulpverlening of in een mediatheek.

Waar geeft een mediacoach dan les in?

Een mediacoach geeft voorlichting over digitaal pesten, invloed van reclame en seksualiteit op internet en in videoclips, verslaving aan MSN en gamen. Ze wijst ouders de weg naar de hulpverlening. Maar dat is niet alles. Ze leren jongeren ook hoe internet wel gebruikt moet worden. Hoe zoek je zo effectief mogelijk op internet, wat kan je gebruiken voor je schoolwerk? Hoe betrouwbaar zijn mediabronnen? Verder kunnen ze hun collega’s voorlichten over mediagebruik in het onderwijs.

Mediawijsheid en volwassenen

Zijn alle volwassenen mediawijs? De meeste weten hoe ze informatie moeten opzoeken, kunnen twitteren, filmpjes uploaden en zelfs bloggen. Maar er valt ook voor volwassenen nog wat te leren. Hoe om te gaan met de informatie op internet? Wat is betrouwbaar en wat niet? Hoe moet je informatie op internet beoordelen? Dit zijn zaken waarbij ook volwassenen nog wel eens de mist ingaan.

Nog een doelgroep waarop de mediacoach zich wil gaan richten zijn de senioren. Daar zitten de meeste volwassenen met gaten in hun mediakennis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.nomc.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=79&Itemid=54

Reageer op het artikel "Mediacoach en mediawijsheid"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Sociale media
Schrijf mee!