InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Probleempje: de kracht van Marktplaats of Social Media

Probleempje: de kracht van Marktplaats of Social Media

Probleempje: de kracht van Marktplaats of Social Media Social Media als Twitter of Facebook worden vooral gebruikt om iemand iets te laten weten. Op Marktplaats worden vooral zaken te koop aangeboden. Maar heb je een probleempje met iets, dan kan het ook helpen om social media of Marktplaats in te roepen. Bekijk social media ook eens van die kant: de probleemoplossende kant van social media en Marktplaats.

Marktplaats: helpt ook als je niet iets te verkopen hebt

Marktplaats is voor mensen de plaats om zaken te verhandelen. Veel tweedehands zaken gaan er van de een naar de ander. Maar ook worden er tegenwoordig steeds meer nieuwe zaken op de site te koop aangeboden. Bovendien is Marktplaats ook een manier om contacten te leggen. Veel mensen weten dat niet, maar er zijn ook onderdelen van Marktplaats waar je vriendschappen kunt vinden, waar je mensen vindt waar je iets leuks mee kunt doen of waar je zelfs relaties aan kunt overhouden.

Je klussen laten doen via social media of Marktplaats

Natuurlijk is Marktplaats ook het adres om iemand te vinden die een klus voor je kan klaren. Van boekhouder tot klusjesman, ze zijn er allemaal te vinden. Ga overigens eerst wel na of je met betrouwbare mensen te maken krijgt in dat geval, want dat is niet altijd zo.

Problemen oplossen via social media door hulp te zoeken via Twitter of Facebook

Social Media zijn een uitermate goed middel om ook voor andere problemen een oplossing te vinden. Je bouwt er een uitgebreid netwerk op en daardoor zien veel mensen je boodschap dan normaliter het geval is als je bijvoorbeeld een briefje ophangt bij de supermarkt. Zo moest ik zelf opeens binnen een aantal dagen een tuin leeggehaald hebben. Zelf zat ik met een fors rugprobleem en dat maakte dat ik zelf niets kon. Er moesten bomen uitgegraven en verwijderd worden, struiken uitgegraven en weggehaald. Ik was ten einde raad. Maar na enig nadenken besloot ik op Marktplaats te zetten dat ik een aantal bomen en struiken gratis weg te geven had, als mensen ze zelf wilden uitgraven en ophalen. Nog voordat de letters droog waren, belde de eerste persoon al. Twee uur later had ik wel duizend bomen kunnen weggeven en waren er afspraken gemaakt met mensen die binnen een paar dagen al die struiken en bomen kwamen uitgraven en ophalen. Binnen een paar uur was mijn probleem dus opgelost, terwijl ik eerder met mijn handen in het haar zat. Dit ging alleen om een tuin, maar je kunt je voorstellen dat dit voor meerdere klussen opgaat. Het verwijderen van tegels, het weghalen van een tuinhuisje, dergelijke zaken zijn sneller geregeld via deze nieuwe manieren van communiceren. Vanzelfsprekend gaf ik de zaken gratis weg en dat gaat sneller dan als mensen er voor moeten betalen. In dat laatste geval kunnen ze natuurlijk ook veel meer eisen gaan stellen. Maar wil je echt heel snel ergens vanaf en heb je daarbij hulp nodig, dan kan dit een oplossing vormen.

Social Media combineren met Marktplaats

Op social Media als Twitter, Hyves en Facebook verschijnen heel vaak berichten die niet zoveel te betekenen hebben. Wel laten veel bedrijven weten wat ze te bieden hebben en ook dat werkt vaak heel goed. Maar ook voor een privépersoon kunnen deze manieren van communiceren helpen bij diverse zaken. Zit je opeens met een huisje in je maag dat je hebt gehuurd, maar waar je niet naartoe kunt om wat voor omstandigheid dan ook: plaats wat Twitterberichten of zet het op Facebook. Grote kans dat iemand erop reageert en je dat huisje snel kunt doorverhuren. Of je hebt een huisje gehuurd voor een week, maar je kunt maar een aantal dagen? Ook dan kun je dat op Marktplaats of sociale media zetten. Hulp nodig bij juridische problemen? Wil je weten welk antivirus programma je het beste kunt nemen dat ook nog eens gratis is? Zet de vraag online en vaak heb je binnen een uur een antwoord. Bovendien is het ook heel gemakkelijk om die zaken te combineren. Zet eerst iets op Marktplaats en link het dan vervolgens door naar Facebook en Twitter. Zo krijgen zoveel mogelijk mensen je boodschap te zien en kunnen ze erop reageren.

Blog promoten via social media

Heb je iets waar je regelmatig over schrijft in een blog, dan wil je vaak ook wel een groot publiek. Je kunt de link doorsturen naar vrienden en bekenden, maar dat geeft meestal niet zo’n groot bereik. Wat meer lezers oplevert is om op social media als Hyves, Twitter of Facebook een paar pakkende zinnen te zetten en dan door te linken. Bij Twitter doe je dat met Hashtags zodat mensen die gaan zoeken je ook nog eens eerder vinden. Op Facebook is het voordeel dat je kunt linken en er dan ook een afbeelding verschijnt als je dat ook bij je blog hebt staan. Het geschreven woord wordt nu eenmaal beter gelezen als er beeld bij is, dus maak gebruik van die mogelijkheid.
© 2012 - 2019 Singalees, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sociale Media, overheid en de gevarenSociale Media, overheid en de gevarenOnder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het…
Automatisch tweets plaatsen op TwitterAutomatisch tweets plaatsen op TwitterIn sommige gevallen kan het handig zijn om berichten automatisch op Twitter te plaatsen. Zeker bij zakelijk twitteren zo…
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
ZZP en social mediaZZP en social mediaAls ZZP’er wil je natuurlijk wel dat potentiële klanten je weten te vinden. Tegenwoordig is vooral social media een goed…

Reageer op het artikel "Probleempje: de kracht van Marktplaats of Social Media"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 29-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!