Luisteren, verschillende luisterniveau´s

Luisteren, verschillende luisterniveau´s Goede luisteraars begrijpen mensen en situaties beter. De potentiele voordelen van het luisteren, zowel voor de luisteraar als voor de spreker, worden vaak niet op waarde geschat. Wat zijn de gevolgen van slecht luisteren? Welke verschillende luisterniveaus zijn er? Hoe kunnen we bewuster leren luisteren? Luistert een goede coach beter dan de gemiddelde mens? Hoe kunnen we mensen beinvloeden door beter te luisteren? Is luisteren soms een gave?

Minder fouten

In het bedrijfsleven is het opvallend dat mensen die beter luisteren:
  • Minder fouten maken,
  • Andere collega´s minder snel kwetsen,
  • Over het algemeen beter zijn geinformeerd.

Samenleving

Voor onze samenleving als geheel zou het verbeteren van ons vermogen om naar elkaar te luisteren meer:
  • Wederzijds begrip voortbrengen,
  • Grotere stroom aan nieuwe en fantastische ideeen,
  • Afname van het aantal menigsverschillen,
  • Vermoedelijk het voorkomen van kleinere "oorlogen."
Voordelen te over om binnen onze samenleving beter naar elkaar te luisteren.

Gevolgen

Vaak zijn de gevolgen van slechts luisteren niet zo dramatisch, het is gewoon buitengewoon frustrerend. Soms zijn echter de gevolgen van slecht luisteren ingrijpender. Een coach die zijn client en diens omstandigheden niet goed begrijpt, doordat de coach niet goed heeft geluisterd, kunnen hele vervelende resultaten geven.

Een gave

Luisteren, goed luisteren, is een gave. Soms voelen we ons in het zonnetje gezet, gewoon omdat iemand ECHT naar ons luistert! We kennen allemaal wel iemand die het in zich heeft om goed te luisteren, echt goed te luisteren naar een ander. Alsof luisteren een gave is.

Kenmerk goede luisteraar

Een kenmerk van een goede luisteraar die echt naar ons luistert is dat een goede luisteraar:
  • Het belangrijk vindt wat we te zeggen hebben,
  • Het belangrijk vindt hoe we het zeggen,
  • Hij doorvraagt over wat we te zeggen hebben,
  • Hij probeert ons te begrijpen wat we te zeggen hebben,
  • De luisteraar cijfert zichzelf weg en richt zich helemaal op de spreker.

Probleem

Soms kan een probleem van iemand, alleen al door het te vertellen en doordat ernaar geluisterd wordt, ECHT naar geluisterd wordt, minder groot en belangrijk worden.

Beinvloeden

Sommige mensen hebben het zo druk met praten, dat ze vergeten te luisteren. Verkopers met hun verkooppraatjes bijvoorbeeld. Ze volgen een argumentatielijn die geen effect op de toekomstige koper heeft. Ze hebben namelijk geen idee wat de klant wil. Door beter te luisteren naar de wensen van de klant, is de verkoper in een veel betere positie om zijn denken en wensen te beinvloeden.

Een goede coach luistert

Goede coaches luisteren normaal gesproken beter en effectiever dan de gemiddelde luisteraar. Een echt goede coach luistert beter dan de meeste mensen ooit kunnen. Een coachingsessie krijgt zoveel meer diepgang doordat de coach behalve hoort wat er gezegd wordt ook hoort wat er NIET gezegd wordt.

Verschillende vormen

Er zijn verschillende vormen van luisteren, hoewel we er normaal gesproken over praten alsof er maar 1 manier van luisteren is. Regelmatig horen of stellen we de vraag:
  • "Luister je wel?" met de volgende antwoorden als gevolg:
  • "Min of meer," of
  • "Alleen naar de woorden," of
  • "Ik luister zelfs naar wat je niet zegt!"

Verschillende luisterniveaus

Als ons luisterniveau zich verdiept, gebeurt dat ook met onze concentratie en aandacht voor de spreker. De verschillende manieren van luisteren naar anderen zijn:
  • Cosmetisch luisteren: Het lijkt alsof ik luister, maar ik luister he-le-maal niet. Ik ben met mijn gedachten mijlen ver weg.
  • Luisteren op gespreksniveau: Ik ben betrokken bij het gesprek, bij het luisteren, bij het praten en bij het denken.
  • Actief luisteren: Ik ben helemaal geconcentreerd met wat je zegt, onthoud feiten en ik heb er mijn aandacht bij.
  • Diep luisteren: Ik richt me meer op jou dan op mezelf. Ik kan me in jou verplaatsen.

Bewuster luisteren

Oefenen in luisteren is een hele kunst. Om bewuster te worden van ons luisterniveau, kan door het uitvoeren van de volgende luisteroefeningen, een flink stuk verbeterd worden:
  • Hoe vaak doet u net alsof u naar iemand luistert, zonder dat u ECHT luistert?
  • In hoeverre gebruikt de u verschillende vormen van luisteren, bijvoorbeeld in verschillende omstandigheden of met verschillende mensen?
  • Welk effect heeft de kwaliteit van de manier waarop u luistert op andere mensen of op het gesprek?
© 2010 - 2024 Roberta, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Luistervaardigheden: actief luisteren en gevoelsreflectieLuistervaardigheden: actief luisteren en gevoelsreflectieDe luistervaardigheden gevoelsreflecties, aandachtgevend gedrag en actief luisteren worden besproken. Communiceren doen…
Luistervaardigheden: luisteren, parafraseren en samenvattenLuistervaardigheden: luisteren, parafraseren en samenvattenDe luistervaardigheden parafraseren en samenvatten worden nader besproken. Communiceren doen we de hele dag door. Een be…
Communicatie Problemen Top 10Communicatie Problemen Top 10Communicatie Problemen Top 10. Communiceren is iets wat we dagelijks doen. Praten en luisteren, het lijkt zo simpel. Goe…
Interpersoonlijke vaardigheden op de werkvloerInterpersoonlijke vaardigheden zijn een essentieel onderdeel van een productieve werkplek waardoor medewerkers als een t…

Tijdschrift Libelle: het grootste vrouwenblad van NederlandTijdschrift Libelle: het grootste vrouwenblad van NederlandVrouwentijdschriften zijn erg populair, zowel mannen als vrouwen lezen de tijdschriften in de trein, bij de kapper, in d…
Stotteren: 1 procent van de ouderen blijft het houdenBij de meeste kinderen gaat stotteren gewoon weer over. Na hun vijfde jaar gaan ze heel gewoon praten zonder te happeren…
Bronnen en referenties
  • Praktijkgids voor coaches - Julie Starr - Sdu Uitgevers bv, Den-Haag - 2008
Roberta (652 artikelen)
Gepubliceerd: 05-05-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.