InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Tijdschrift Libelle: het grootste vrouwenblad van Nederland

Tijdschrift Libelle: het grootste vrouwenblad van Nederland

Tijdschrift Libelle: het grootste vrouwenblad van Nederland Vrouwentijdschriften zijn erg populair, zowel mannen als vrouwen lezen de tijdschriften in de trein, bij de kapper, in de supermarkt, bij de tandarts of thuis. De Libelle kwam als eerste op de markt, in 1934. Vier jaar later volgde het vrouwentijdschrift Margriet, in 1938. Wat maakt een vrouwentijdschrift zo aantrekkelijk en verwijst de naam van Libelle naar een insect of naar iets anders?

Inhoud artikel

Vrouwentijdschriften

Er komen voortdurend nieuwe tijdschriften voor vrouwen bij maar de Libelle en de Margriet zijn er nog steeds. Ze maken het aantrekkelijk om abonnement te nemen door cadeau’s te geven bij de start van een abonnement en in iedere editie tref je kortingsacties aan. De bladen hebben een vaste opzet, er staan artikelen in over hele diverse onderwerpen, verschillende dagboeken en columns. De bladen stralen een soort vertrouwdheid uit. Je leest regelmatig dat vrouwen die geëmigreerd zijn het tijdschrift vanuit Nederland opgestuurd krijgen, het is iets van thuis.

Waar komt de naam Libelle vandaan?

Je zou denken dat de naam te maken heeft met het insect dat deze naam draagt, maar dit is niet het geval.
Libelle komt van het Latijnse libellus, dit betekent: boekje of geschrift.

De opzet van de Libelle (als voorbeeld van een vrouwentijdschrift)

Op de voorkaft staan een aantal van de onderwerpen die in het tijdschrift behandeld worden, er worden verschillende lettertypen gebruikt, ook de grootte van de letters wisselt. Op een van de eerste pagina’s wordt de lezer welkom geheten door de hoofdredacteur. Op de twee volgende pagina’s staat de inhoudsopgave, natuurlijk tekst maar ook veel beeldmateriaal over de verschillende onderwerpen.

Je kunt de inhoud verdelen in zeven onderdelen:

  • Mode en beauty
  • Aanbiedingen en extra’s
  • Vaste rubrieken
  • Lezen, reizen en dagjes uit
  • Groen, wonen en culinair
  • Columns
  • Dagboeken

Mode en beauty
Foto’s van kleding die bij het huidige seizoen hoort, prijzen en winkels waar je de kleding kunt kopen staan vermeld. Bij beauty kun je denken aan hoe je mooie witte tanden krijgt, leuke kapsels, dresscodes.

Aanbiedingen en extra’s
Hier lees je welk cadeau je ontvangt bij een abonnement. Verder Bel en Win: bel voor een bepaalde datum, je ontvangt dan een persoonlijk geluksnummer en hoort direct of je wat gewonnen hebt, dit kan bijvoorbeeld een badkamercheque ter waarde van 3500 euro zijn, of een vijver met alles erop en eraan.

Vaste rubrieken
De vaste rubrieken zijn libelle@libelle.nl, hier vind je stukjes die ingezonden zijn door lezers van Libelle, grappige stukjes maar ook ontroerende verhalen. Iedere week een illustratie van Marjolein Bastin. Verder een puzzel, horoscoop, de strip Jan, Jans en de kinderen.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur
Lezen, reizen en dagjes uit
Een artikel over een bepaald persoon of personen. Bijvoorbeeld over een operazangeres, personen uit de politiek, een topkok. De artikelen over reizen kunnen gaan over Nederland maar meestal over een locatie in het buitenland met veel beeldmateriaal. Onder het kopje Mijn leven komen wat zwaardere onderwerpen aan bod, zoals een moeder met een kind met epilepsie-aanvallen, of over het leven van iemand met een hersentumor, mishandeling tijdens het werk.

Groen, wonen en culinair
Hele diverse onderwerpen zoals Leuk en low budget, afbeeldingen en prijzen van koopjes, Huis tuin en feestje over leuke dingen voor huis en tuin zoals vazen, kussens, stoelen. Onder het kopje culinair vind je recepten van bijvoorbeeld spaghetti op zijn Amerikaans, zomerse gerechten met vis.

Columns
Columns van Tineke Beishuizen (zij schrijft vaak over belevenissen bij haar huis in Frankrijk), Wieke, Hans Verstraaten (journalist en columnist), Femke Sterken (reportageredacteur bij Libelle) en Miriam.

Dagboeken
Dagboeken van Anne-Wil en Juul. De tekst bij het dagboek van Anne-Wil is geschreven door Tineke Beishuizen. Juul is het pseudoniem voor Els Rozenbroek.

Advertenties

Je vindt heel veel advertenties in de Libelle, over schoonheidsproducten, over voedingswaren. Op de Libelle vind je soms een pasje geplakt voor korting bij bepaalde producten, zoals Oral-B tandpasta’s of korting bij een kledingwinkel.

Wat betaal je voor een Libelle

Koop je de Libelle in de winkel dan betaal je 2,75 euro.

Buzzer

Ik ben lid van Buzzer (www.buzzer.nl) en buzz samen met 999 andere buzzers Libelle, het grootste vrouwenblad van Nederland. Je krijgt Libelles om uit te delen en een exemplaar om zelf te lezen. Het is de bedoeling dat je het blad met een frisse blik leest en de artikelen markeert die je positief verrassen. Deze aansprekende artikelen kun je delen door deze in te sturen via internet (buzzmeteenfrisseblik.nl).

Ik krijg de Libelle wel eens van iemand die een abonnement heeft, ook lees ik het tijdschrift wel eens bij de kapper of in de wachtkamer van de tandarts. Ik heb de Libelle met een frisse blik gelezen, maar heb naast de positieve punten ook de negatieve punten benoemd in mijn buzz-rapporten, aan dat laatste heeft Libelle meer denk ik. Ik vind Libelle overigens een leuk tijdschift. Mijn favorieten: de rubriek libelle@libelle.nl en de column van Hans Verstraaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Libelle Zomerweek, wat is er te doen?Libelle Zomerweek, wat is er te doen?In 1996 vond de eerste editie van de Libelle zomerweek plaats en sindsdien is dit een jaarlijks evenement. De locatie is…
Buzzer, Word of Mouth: de macht van je mening!Buzzer, Word of Mouth: de macht van je mening!Misschien heb je wel eens gehoord van Buzzer? Buzzer is bedacht door Willem Sodderland en gaat om de positieve kracht en…
Organiseer eens een psychepartyOrganiseer eens een psychepartyIedereen kent wel de tuperwareparty of de lingerieparty en tegenwoordig bestaat er ook een psycheparty. Dit fenomeen is…
Bladcadeau, hoe en wat?Bladcadeau, hoe en wat?Heb je een bladcadeau gekregen voor je verjaardag, met kerst of gewoon zomaar, maar weet je niet wat je ermee kan en wat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Wikipedia.nl (achtergrond van de naam)
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Tijdschrift Libelle: het grootste vrouwenblad van Nederland"

Reactie

Maria, 14-10-2011 11:15 #1
Goh, ik lees nu pas dat Anne-Wil eigenlijks dus niet bestaat en Tineke verantwoordelijk is voor de tekst. Ga je het toch iets anders lezen! Tineke vind ik altijd grappig helemaal als ze haar eigen tekortkomingen schrijft hetzelfde geld voor Juul, no nonsense vrouwen helemaal super. Wat ik wel vind, dat de mode reportage's mooi zijn maar de prijzen die worden genoemd bij sommige kledingstukken schrikbarend zijn. Helemaal in deze tijd van bezuinigingen. Waarom jullie niet eens wat meer richten op de kleinere beurs, kleedt eens een model mooi aan met kleding van de C&A, H&M, MS Mode of nog gekker doe eens iets met een keten als de Wibra of de Zeeman. Zul je er versteld van staan hoe goedkope kleding toch super kan staan. Ik denk dat jullie heel wat dames hiermee zouden plezieren. En ga niet altijd uit van de maatjes 36/38 maar van de doorsnee maten die meestal beginnen bij mt. 42/44 of 46/48. Reactie infoteur, 14-10-2011
Hallo Maria, dank voor je mening! Ik ben echter niet van Libelle, maar ik heb een artikel geschreven over Libelle. Hartelijke groet, Wolfje

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 27-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!