Interpersoonlijke vaardigheden op de werkvloer
Interpersoonlijke vaardigheden zijn een essentieel onderdeel van een productieve werkplek waardoor medewerkers als een team en professioneel kunnen samenwerken. Kleine ondernemers doen er goed aan om werknemers met solide communicatieve vaardigheden aan te werven al zijn er natuurlijk ook manieren om de communicatieve vaardigheden op de werkvloer te verbeteren en zo de productiviteit van werknemers te verhogen.
Wat zijn interpersoonlijke vaardigheden?
Interpersoonlijke vaardigheden worden elke dag, door iedereen gebruikt om te communiceren en het delen van interactie met andere individuen en groepen van mensen. Deze vaardigheden bevatten onder andere communicatie met anderen in al zijn vormen, vertrouwen en het vermogen om te luisteren en het begrijpen van anderen. Deze laatste is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de interpersoonlijke vaardigheden. Probleemoplossende besluitvorming en persoonlijk stressmanagement komen ook in aanmerking als interpersoonlijke vaardigheden. Deze sociale vaardigheden worden universeel gezocht door werkgevers. Naast de specifieke werk-gerelateerde vaardigheden waaronder opleidingsniveau en ervaring zijn interpersoonlijke vaardigheden waardevol in elke baan binnen elk bedrijf voor interactie met andere mensen op elk niveau.
Specifieke interpersoonlijke vaardigheden
De meeste interpersoonlijke vaardigheden kunnen worden gegroepeerd onder een van de vier belangrijkste vormen van communicatie: verbale communicatie, luisteren, schriftelijke communicatie en non-verbale communicatie. Sommige vaardigheden, zoals herkenning van stress en gedrag zijn belangrijk binnen alle vormen van de interpersoonlijke communicatie. Om de communicatie effectief te laten verlopen moet de mondelinge en schriftelijke communicatie van een persoon overeenkomen met de non-verbale signalen die bewust of onbewust worden uitgezonden. Is dit niet het geval, dan is miscommunicatie onvermijdelijk.
Luistervaardigheden en verbale vaardigheden
Misschien wel de belangrijkste van alle communicatieve vaardigheden, en verbale vaardigheden omvatten onder meer:
- Ontspanning: Een rustige zelfverzekerde manier van communiceren zorgt voor meer samenhang en geeft de indruk van een actieve luisteraar.
- Positieve houding: Iedereen praat graag met vrolijke mensen die een gevoel van acceptatie creëren.
- Empathie: Door het zien, begrijpen en respecteren van iemands standpunt als spreker zal je vertrouwen en respect krijgen en gezien worden als een aandachtige luisteraar.
- Inzicht in stress bij jezelf en anderen: Hierdoor creëer je zelfcontrole van je eigen verbale communicatie en zal je de motivaties van de spreker beter begrijpen.
- Assertiviteit: Deze kwaliteit is essentieel en fundamenteel tijdens onderhandelingen zodat de deelnemers de uitgedrukte standpunten beter zullen begrijpen en respect hebben voor de gedachten en gevoelen van alle betrokkenen.
- Teamwork: Het aanpassingsvermogen en de flexibiliteit in de omgang met uiteenlopende persoonlijkheden en verschillende interpersoonlijke vaardigheden.
Schriftelijke vaardigheden
- Analyse: Sterke analytische en onderzoeksvaardigheden zijn de sleutel tot het uiten van nieuwe ideeën en aanvaard worden door collega's en het hoger management.
- Computer-en technische vaardigheden: Deze vaardigheden zijn essentieel in de zakenwereld aangezien de meeste schriftelijke communicatie en analyses van gegevens via de computer gebeurt.
- Professionaliteit: Deze kwaliteit is belangrijk binnen alle vormen van interpersoonlijke communicatie waaronder schriftelijke communicatie. Standaard templates voor zakelijke correspondentie zijn een gewoonte en spelfouten en grammaticale fouten zijn onaanvaardbaar en zal schade toebrengen aan de waarde van de werknemer.
Non-verbale interpersoonlijke vaardigheden
- gebaren
- oogcontact
- lichaamstaal
Al het bovenstaande kan de eerlijkheid, integriteit en moraliteit van de persoonlijke interactie met collega's en klanten versterken. Een persoon die tijdens een verbale uitwisselingen van informatie geen oogcontact maakt zal vlug worden gezien als oneerlijk en onbetrouwbaar. Betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid worden ook overgebracht door positieve gebaren en lichaamstaal die overeenkomen met de toon en de inhoud van de stem van de spreker. Overmatige handgebaren en een aanval op andermans persoonlijke ruimte kan intimiderend werken en doet afbreuk aan de waarde van het gesprek. Leiders en leidinggevend personeel met slechte non-verbale communicatieve vaardigheden worden niet gezien als efficiënte, bevoegde managers en dit zal op termijn leiden tot een slechte productiviteit en moreel op de werkvloer.
Interpersoonlijke vaardigheden en succes
Luisteren vaardigheden zijn waarschijnlijk de belangrijkste als we spreken van zakelijk succes en het beklimmen van de ladder omdat ze een impact hebben op alle andere interpersoonlijke vaardigheden. Geen enkel individu heeft alle antwoorden op alle vragen. Goed luisteren, het krijgen van input, het opzij zetten van ideeën wanneer anderen er betere hebben is een absolute noodzaak voor een gezonde organisatie.
Actieve luisteraars kunnen de besprekingen van het team integreren in coherente schriftelijke documenten die deze oplossingen voor bepaalde problemen productief zullen assimileren. Als alle leden voelen dat hun bijdrage wordt gewaardeerd zal dit niet alleen de productiviteit verhogen maar ook de moreel van het team.