InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > E-coach, voordelen van online coaching

E-coach, voordelen van online coaching

E-coach, voordelen van online coaching De e-coach of coach online wordt steeds populairder. Waarom slaat het online coaching zo aan? Wat zijn de grote voordelen om de coach online te mailen? In korte tijd is er in Nederland een grote groei ontstaan van online coachen, speciaal voor mensen die geen tijd hebben om naar een coach te gaan. Waarom werkt het online coachen zo goed? Wat is het grote voordeel van de e-coach? En wat gebeurd er precies met online coaching? Hoe zit het coachingproces er voor de gecoachte er uit? Een overzicht:

Iedere dag online contact met de coach

Een groot voordeel van het online coachen is dat naar behoefte iedere dag online contact gemaakt kan worden met de coach. Het grote voordeel voor de gecoachte is:
  • Dat op elk moment van de dag via de mail online contact gemaakt kan worden met de e-coach,
  • Dat op elk moment van de necht via de mail online contact gemaakt kan worden met de e-coach.
Doordat de mogelijkheid aanwezig is voor de gecoachte om op elk minuut van de dag of nacht contact gezocht kan worden met de coach online, geeft dat veel clienten het gevoel dat de coach werkelijk op elk gewenst moment aanwezig is!

Exclussief: de e-coach helemaal alleen voor jou

De coach online is er helemaal voor jou! De gecoachte kan rustig de tijd nemen om de vragen van de coach rustig te overdenken. De gecoachte stuurt pas een mail terug naar zijn coach als hij de vragen goed heeft doordacht en een passend antwoord heeft gevonden, ongeacht het tijdstip van de dag of nacht.
Deze manier van werken geeft clienten het bijzondere gevoel dat de online-coach exclussief bezig is voor jou en voor niemand anders zonder:
  • Een afspraak te hoeven maken met de coach,
  • De deur uit te hoeven!

Voordelen mailen met de coach online

  • Coachen via de mail is een uitkomst voor iedereen die een druk en onregelmatig leven heeft,
  • Veilig, omdat niemand je direct kan beoordelen,
  • De anonimiteit van het mailen geeft veel meer gelegenheid tot openheid,
  • In je eigen tijd, op welk tijdstip van de dag of nacht dan ook, kan er contact gezocht worden met de e-coach,
  • In je eigen vertrouwde omgeving zoek je contact met de e-coach.

Voordeel coaching online versus telefonisch coachen

Tijdens een coaching sessie door de telefoon, zal de client direct moeten reageren en antwoorden op de coach. Via de mail kan er echter alle tijd genomen worden door de gecoachte om goed na te denken op de vragen van de coach voordat de gecoachte zal reageren. Mailen met de e-coach geeft een diepgang dat telefonisch coachen mist.

Mailen met de coach online: het schrijfproces

Voor de client met een probleem, dat verandering behoeft en steun nodig heeft, is het schrijven van de mails aan de coach een manier om de gedachten goed te ordenen, te verhelderen en te verduidelijken. Letterlijk de gedachten op een rijtje te zetten dus. Het geeft de gecoachte meer inzicht maar ook orde in de chaos van het probleem.

Waarom werkt online coaching zo goed?

Wat is de reden dat het online coachen zo goed werkt? De online hulpverlening en online coaching heeft in Nederland de laatste jaren een stormachtige ontwikkeling gemaakt. De reden van het grote succes van het online coachen is dat het zo goed werkt omdat:
  • De anonimiteit de gecoachte meer gelegenheid biedt tot grote en grotere openheid,
  • De structuur van het online coachen overzichtelijk is,
  • E-coachen effectief is: als gecoachte weet je ook precies waar je je bevind tijdens het coachingproces,
  • De concentratie van de gecoachte op het probleem zeer hoog is,
  • De gecoachten uitgebreid schrijven over hun problemen, conflicten, relatieproblemen of werkstress door de anonimiteit.

Kern van het online coachen

Wat is de kern van het online coachen? De kern is dat de coach veel vragen stelt aan de gecoachte. De coach stelt vragen in de mail aan de gecoachte om:
  • Het zelfbewustzijn van de gecoachte te vergroten,
  • Toekomst mogelijkheden te ontwikkelen voor de gecoachte,
  • De talenten van de gecoachte beter tot uitdrukking te laten komen.

De online relatie

De online coach zal aan de client uitsluitend relevante vragen stellen. De client weet waar hij aan toe is tijdens de relatie online, omdat de e-coach alle nieuwe aanpakken, wendingen en veranderingen duidelijk aangeeft tijdens het coachingproces.

Hoe begin je met online coaching?

Wat gebeurd er precies met online coaching?
  1. De coach online ontvangt het eerste mailtje van de client waarin de client in het kort uitlegt waarom hij contact zoekt met de coach.
  2. De coach stuurt een bevestiging van het ontvangstbericht van de client waar de coach uitlegt welke mogelijkheden er zijn van het online coachen.
  3. Vervolgens moet er worden vastgesteld hoe lang de periode van het online coachen gaat duren. Welke kosten zijn er?
  4. Afhankelijk welke periodes coaches hanteren, kan de client kiesen uit mailen met de online coach:
    • Per etmaal,
    • Per week of,
    • een traject van een aantal weken.
  5. Waarin de client de coach kan mailen wanneer de client wil of wanneer de client er behoefte toe voelt om contact te zoeken met de coach online.
  6. De client maakt een keuze uit hoelang de periode van het online coachen gaat duren.
  7. De coach zal uitleggen hoe coachen en online coachen werkt.
  8. Betaling aan de coach online geschiedt - over het algemeen! - vooraf.
  9. Wil de client anoniem blijven dan bestaat er een mogelijkheid dat een ander voor de client de betaling doet.
Gerelateerde artikelen
Wat is coaching?Wat is coaching?Je eigen coach hebben die je steunt, motiveert en stuurt klinkt fantastisch! Maar, wat is coaching? Is coaching therapie…
Kenmerken van coachenKenmerken van coachenCoachen is gericht op de toekomst van de cliënt. Iedereen heeft namelijk een toekomstperspectief. Coachen richt zich op…
E-coaching (online coaching)E-coaching (online coaching)E-coaching is een relatief nieuwe manier van coachen waarbij je niet wekelijks op vaststaande momenten bij de coach op b…
Coaching vaardighedenCoaching vaardighedenKan iedereen een coach worden? Kan iedereen een coach zijn? Een deel van de kracht van coaching komt vanuit de coach zel…
Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Een persoonlijke levenscoach, of life coach, is tegenwoordig "in". Contacten onderhouden met de coach kan telefonish, pe…

Reageer op het artikel "E-coach, voordelen van online coaching"

Reacties

Marieke, 20-01-2016 12:03 #4
Goedendag

Ik ben kindercoach en doe counseling depressie en rouw. Hoe pak ik het aan om e-coaching te gaan doen?

gr Marieke

Anita Wesselius-Wuestman, 04-12-2011 01:24 #3
Een nog niet genoemd voordeel van coaching per mail is dat ook de coach het moment van coachen zelf bepaalt. Bij face to face trajecten kan het voorkomen dat de coach de afspraak niet wil afzeggen, maar iets aan zijn hoofd heeft, waardoor hij of zij toch niet met de volledige aandacht bij het coachingsproces kan zijn. Het is dus ook in het voordeel van de cliënt dat de coach eveneens de vrijheid heeft om te reageren op een voor hem of haar ideaal moment.

Online-Coach Be, 17-11-2009 16:04 #2
Beste Riekje, ik begrijp je reactie om te waarschuwen voor mogelijke gevaren van online-coaching door wat jij hebt meegemaakt met je man. Je spreekt terecht van emotioneel vreemdgaan.
Nu ik denk dat zulke zaken (en erger) ook kunnen voorvallen tijdens contacten in levende lijve tussen een coach en iemand die gecoacht wordt. Als je op zoek bent naar een (online) coach is het altijd belangrijk dat je nagaat of de coach zich schikt naar een deontologische code van een beroepsvereniging. Als je zekerder wil zijn van kwaliteit ga je best ook na of de coach over een gedegen diploma (zoals dat van een psycholoog) beschikt. Het maakt het minder waarschijnlijk dat je als cliënt onprofessioneel behandelt wordt, maar negatieve ervaringen meemaken is zelfs dan nog niet uit te sluiten.

Riekje, 09-11-2009 17:34 #1
Mijn man was E-coach, dat is uit de hand gelopen, hij kwam bij mij aandacht tekort en haalde dat bij een vrouw die hij "coachde"via mail. Ik heb van haar de mails gekregen/gelezen. Ze stonden vol met lieve woordjes, verlangen en mijn man gaf haar inzage in ons leven en dat van onze kinderen. Ik noem dat geen coachen maar emotioneel vreemdgaan.

Dat gevaar zit er dus in en ik zou iedereen daarvoor willen waarschuwen, of houdt je partner op de hoogte van de mailcontacten en gesprekken. Als het niet stiekum gebeurt (wat in mijn geval wel zo was) ben je open bezig naar je parther toe. Reactie infoteur, 11-11-2009
Beste Riekje,
Ik word helemaal stil van je verhaal! Wat je man - ik neem aan inmiddels ex-man? - gedaan heeft getuigd niet van respect, zowel naar jou als naar je kinderen toe, maar ook naar de cliente die gecoacht werd! Niet echt ethisch en dat is ook meteen een probleem waar de wereld van de coaches tegenaan lopen: het is (nog) een vrij beroep en iedereen zou zich inprincipe coach kunnen noemen. Ze zijn hard bezig om van het beroep coach een professioneel beroep te maken met richtlijnen waar de coach zich aan dient te houden. Een relatie, een prive relatie, opbouwen met de client waar de coach ZELF over prive zaken gaat praten is behalve niet ethisch, ook niet iets waar de client op zit te wachten! De client wil gecoacht worden, niet andersom!
Ik wil je heel veel sterkte toewensen met het verwerken van dit verraad en ik hoop dat de wereld van de coaches snel maatregelen nemen tegen dit soort praktijken. Tegen geregistreerde coaches kunnen er stappen ondernomen worden.

Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Laatste update: 14-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 4
Schrijf mee!