Irritaties op het werk
Soms wil je een collega flink de waarheid vertellen of nog liever: In het gezicht krabben. Maar irritaties op het werk houden we meestal voor ons. We slikken en stikken, tot de bom echt barst. Beter is om te voorkomen dat irritaties uitgroeien tot een conflict.
Meningsverschillen
Zo vreemd is het niet dat er irritaties ontstaan op de werkvloer. In een gemiddelde werkweek zie je je collega’s of manager vaker dan je eigen partner. Tel daar een hoge werkdruk, eventuele bezuinigingen en botsende karakters bij op en je hebt een ideaal recept voor ergernissen.
Is het erg om meningsverschillen te hebben? Nee, want met een meningsverschil kun je je eigen grenzen aangeven of de lucht klaren na een opgebouwde spanning. Echter, dat gebeurt alleen als alle betrokkenen zich houden aan de ‘wetten van effectief een probleem bespreken’ en daarna besluiten om positief verder te gaan. Dat lukt natuurlijk niet altijd omdat, eerlijk is eerlijk, veel vrouwen ijzersterk zijn om tot in lengte der dagen oude koeien uit de sloot te halen. Of omdat competitie belangrijker wordt gevonden dan een goede werksfeer, zoals voor veel mannen geldt. En omdat mensen in het algemeen gelijk willen hebben, omdat ze alleen redeneren vanuit de eigen normen en waarden.
Zelfreflectie
Het is heel belangrijk om te kijken naar het eigen aandeel in de ontstane irritaties. Door zelfreflectie kom je erachter of je bijvoorbeeld niet te veel je eigen normen oplegt aan een ander. Stel dat jij je bijvoorbeeld ergert aan een collega, omdat ze elke dag stipt om vijf uur naar huis gaat. Dan kun je denken: ‘Wat een oncollegiale bureaucraat, want ik blijf altijd tot kwart voor zes'. Maar misschien is dat wel niet gezond. Bovendien kan die collega privéverplichtingen hebben waar jij niks van weet. Bespreek daarom altijd irritaties. Niet door een oordeel te vellen, maar door aan te geven wat jou opvalt en wat dat voor jou betekent. Zo houd je het bij jezelf en verval je niet in verwijten.
Je zou ook een vraag kunnen stellen, maar vermijd dan het woord “waarom”, omdat dit neigt naar ‘opheldering vragen’ en dit kan weer irritaties opleveren. Dus aan die collega die altijd stipt om vijf uur buiten staat, zou je kunnen vragen of zij ook eens langer wil blijven. Zeg er dan bij dat jij het onprettig vindt dat ze vaak vroeg weg is, omdat jij dan alleen met het overwerk blijft zitten. Blijf in ieder geval altijd respectvol naar de ander, ook als het gesprek niet het gewenste resultaat oplevert. In dat geval is er maar één oplossing: De irritatie met de leidinggevende bespreken. Hopelijk regelt die dan een gesprek met jullie beiden zodat een oplossing kan worden gezocht.
Meest voorkomende irritaties op het werk:
- Beloftes niet nakomen
- Werk afschuiven
- Niets voor een ander overhebben
- Geroddel
- Ongelijke behandeling door leidinggevenden
- Pesterijen
- Doen alsof men het druk heeft
- Onverschillige houding van de top
- Klikken tegen de baas
- Bureaucratie
Stress
We leven helaas niet in een ideale wereld en soms blijven irritaties doorsmeulen. En ook al geef je dan dingen aan en bespreek je dit zelfs met je leidinggevende, kan het nog zijn dat het toch niks oplevert. Jou probleem wordt bijvoorbeeld niet serieus genomen of het probleem wordt door de ander niet begrepen wat jou dus weer extra stress oplevert.
Zelfvertrouwen
Als gesprekken niets opleveren en er ook geen andere oplossingen voorhanden zijn, dan zul je moeten ‘besluiten’ dat de ergernissen niet je inzet en werkplezier bederven. Inderdaad, makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je verder wilt in de organisatie, dan zul je tegen jezelf moeten zeggen dat irritaties jou niet meer raken. Dat jij genoeg zelfvertrouwen hebt om ze van je af te laten glijden.
Neem een open en respectvolle houding aan. Plaats irritaties in perspectief, irritaties horen er nu eenmaal bij. Neem op tijd rust. Gun jezelf bijvoorbeeld een massage of ga hardlopen om je geest te verfrissen. Geef zelf het goede voorbeeld, door bijvoorbeeld koffiekopjes op te ruimen. Concentreer je op de positieve kanten van mensen en laat de irritaties voor wat het is. Blaas af en toe stoom af en praat erover met mensen die je vertrouwd. En het allerbelangrijkste:
lach erom. Hoe erg is het eigenlijk als je het bekijkt op wereldschaal?
Als het toch uitmondt in een conflict:
- Haal er dan geen andere onderwerpen bij
- Probeer niet koste wat kost gelijk te krijgen
- Zeg niet dat ‘andere mensen’ jouw mening delen
- Creëer geen kampen door te gaan roddelen
- Trek de redelijkheid van de ander niet in twijfel
- Wordt niet boos, óók niet als de ander wel boos wordt