InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Small talk: je voorbereiden op een interessant gesprek

Small talk: je voorbereiden op een interessant gesprek

Small talk: je voorbereiden op een interessant gesprek Het is niet voor niets dat mensen zich in gezelschap ongemakkelijk voelen en dichtklappen. Je weet niet wat je te wachten staat. Je hebt niets interessants te melden. Straks sla je een flater. Maak je de verkeerde opmerking. Houdt iemand er precies de tegenovergestelde mening op na, voelt een ander zich zelfs gekwetst. Of is iemand constant aan het woord en jij voelt je verschrikkelijk buitengesloten. Hoe kom je hier weg? Geen nood! De oplossing bevindt zich in de voorbereiding.

Voorbereiding

Als je je onzeker voelt over hoe je te gedragen of wat te doen in vreemd gezelschap, bereid je dan voor. Het is echt veel gemakkelijker dan je denkt. Vergeet ook niet dat je vast niet de enige bent die het zweet in de handen staat. Iedereen probeert dat op een andere manier te verbloemen. Of blijft helemaal weg. Maar daarmee ontzeg je jezelf veel. En dat is jammer. Met wat voorbereiding voel je je een stuk zekerder en dat vertaalt zich alras in je gedrag. Je zult verrast zijn over het resultaat.

Wat te doen bij plotselinge aandacht?

Vertel iets over jezelf waar niemand aanstoot aan kan nemen. Begin met toegankelijke, positieve, niet al te ingewikkelde informatie. Neem de tijd om vertrouwen en vriendschap te scheppen. Probeer aansluiting te vinden bij het niveau van intimiteit van de ander c.q. de groep. Vertel iets waar anderen op kunnen inhaken; over een vakantie, een boek, een film, etc.

Voorkom een uitglijder

Dis geen onsmakelijke verhalen op. Roddel niet. Zaag niet door over je kunstheup of gevoelige tanden. Klaag niet over geld. Creëer geen genante situatie met treurige persoonlijke ontboezemingen. Wijd niet uit over controversiële figuren (als je niet weet hoe de anderen daarover denken). Bij twijfel: begin er niet over!

Muurbloempje

Zorg dat alle mensen aan het gesprek kunnen deelnemen en dat niemand de conversatie domineert terwijl iemand anders / anderen er voor nop bijzit(ten). Je hoeft geen gespreksleider te zijn om in te grijpen als je ziet dat dit gebeurt! Complimenteer verlegen mensen of maak een grapje, betrek ze ongedwongen bij het gesprek, zorg dat ze zich op hun gemak voelen. Merk je dat die ander van een compliment alleen maar schuwer wordt, laat dan merken dat je meent wat je zegt en stap over op een ander onderwerp. Weerspannige gespreksgenoten trek je over de streep met een persoonlijke vraag. Toon interesse, daar is niemand ongevoelig voor.

Een ongeïnspireerd gesprek

Heb jij je voorbereid voor de meeting, de receptie of wat het ook is waar je je bevindt, dan weet je welke personen je wilt spreken en welke je liever ontwijkt. Beland je toch in een ongeïnspireerd gesprek geef er een profijtelijke wending aan. Ga na wat er op dat moment bij je speelt en vraag of de ander je kan helpen. Je ouders gaan verhuizen, heeft hij ervaring met verhuizers? Je hebt lekkage en zoekt een loodgieter, kent zij iemand die ze kan aanbevelen?

Een gesprek beëindigen

Blijkt de ander geen interessante gesprekspartner, doe dan niet alsof dat wel zo is. Verontschuldig je en zoek iemand anders op, ga naar de wc of haal iets te drinken, of wend je tot iemand anders in je groepje. Hoe maak je een eind aan het gesprek zonder mensen voor het hoofd te stoten? Grijp terug op het begin van jullie praatje en zeg, al naar gelang de situatie,: “ik ben blij te horen dat het beter/goed met je gaat of: ik hoop dat het snel beter met je gaat; ik wil nog even wat mensen spreken voor ze weg zijn. Leuk dat we even konden praten.” Je hoeft je niet te verontschuldigen, een excuus te verzinnen of je opgelaten te voelen dat je de ander ‘in de steek laat’. Wees eerlijk, daarmee voelt de ander zich serieus genomen (i.p.v. zielig gevonden). Zeg wat je werkelijk wilt: Ik wil even de tentoonstelling bekijken, ik wil graag de spreker ontmoeten, ik ga even rondlopen dan leer ik misschien wat mensen kennen, ik wil iedereen even gedag zeggen, ik wil het niet te laat maken, ik ga even wat frisse lucht happen. Voegen anderen zich bij jullie, dan is het al makkelijker om je uit het gesprek terug te trekken.

Waardering doet wonderen

Je kunt een ontmoeting ook beëindigen door de ander te complimenteren of te bedanken voor het leuke gesprek. Zo laat je een positieve indruk achter en jullie gaan allebei met een goed gevoel je eigen weg. Door duidelijk afscheid te nemen (evt. met handdruk), vergeten mensen je niet gauw. Het is beter dan je onopvallend uit de voeten te maken; dat heeft toch iets stiekems en je straalt niet bepaald kracht en zelfvertrouwen uit.

Wil je het contact voortzetten, sluit dan af met een uitnodiging om samen eens naar een café, expositie of film te gaan. Verzamel moed en neem het initiatief! Word je afgewezen, vergeet dan niet dat het niets over jou zegt. De ander kent je niet goed genoeg, is misschien erg verlegen of bevindt zich in een situatie waarin hij/zij even geen afspraken wil/kan maken; ga daar niet naar gissen, maar accepteer het gewoon.

Zelfvertrouwen

Als je jezelf leert hoe je op verschillende manieren een contact kunt beëindigen, voel je je veel zekerder om op een onbekende af te stappen en in gesprek te gaan. Dit zelfvertrouwen is zichtbaar in de manier waarop je de ander tegemoet treedt. En dat maakt je weer eerder tot een interessante gesprekspartner.

Lees verder

© 2009 - 2019 Stine, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een gesprek voorbereidenEen gesprek voorbereidenAls je een gesprek wilt gaan voeren met iemand, is het belangrijk dat je dit gesprek ook goed voorbereidt. Dit doe je om…
De interventieladderTijdens een gesprek kunnen gesprekspartners op verschillende manieren invloed uitoefenen op het verloop van het gesprek.…
Hoe voert u een kredietgesprek bij de bank?Hoe voert u een kredietgesprek bij de bank?Negen van de tien kredietgesprekken zijn niet of slecht voorbereid. Dat is jammer, want het gewenste resultaat blijft da…
Transseksualiteit: genderteamsTransseksualiteit: genderteamsEr zijn twee genderteams in Nederland. Het grootste genderteam vindt u in Amsterdam, in het VUMC. Daarnaast is er nog ee…
Reminisceren / herinneringen ophalen bij dementie: methodiekReminisceren / herinneringen ophalen bij dementie: methodiekHerinneringen triggeren met ouderen die dementie hebben, meestal door de ziekte van Alzheimer, is een zinvolle bezigheid…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Small talk: je voorbereiden op een interessant gesprek"

Infoteur: Stine
Laatste update: 11-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Small talk
Schrijf mee!