InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Hoe omgaan met kritiek op sociale netwerksites

Hoe omgaan met kritiek op sociale netwerksites

Hoe omgaan met kritiek op sociale netwerksites Het maakt niet uit welk soort leven je leidt, of je nu zelfstandig werkt of in dienstverband, of je nu kinderen hebt of besluit om de wereld rond te reizen, ga je vijf keer in de week sporten of lig je liever elke avond voor televisie. Wat je ook doet, mensen zullen altijd een oordeel klaar hebben. Sociale netwerksites zijn het ideale platform waarop mensen ongeremd hun kritiek kunnen uiten. Om een of andere reden zullen deze mensen altijd wel een reden vinden om hun eigen onzekerheid en negativiteit te projecteren op je eigen leven en het enige wat je hieraan kan doen is ermee leren omgaan.

Waarom zijn mensen zo kritisch?

Yahoo deed reeds een onderzoek om te achterhalen waarom mensen er van houden om beroemdheden af te breken en hun mislukkingen toejuichen op sociale netwerk sites. Het maakt niet uit hoeveel ze bereikt hebben in het leven of hoeveel goede daden ze reeds hebben verricht, deze zaken worden meestal niet vermeld op sociale media. In plaats daarvan zullen mensen speculeren over het al dan niet playbacken van bepaalde zangers en wordt hun drugsgebruik uitvoerig beschreven en meestal nog eens uitvergroot.

Enkele redenen waarom mensen zo graag kritiek leveren via sociale media:

  • De drang om gevoelens van ellende en ontevredenheid in hun leven te ventileren door deze te projecteren op iemand anders
  • Om woede en ontgoocheling te uiten
  • Jaloezie op mensen die hebben wat ze zelf niet hebben zoals roem, status of rijkdom
  • Mensen met een laag zelfbeeld proberen hun onzekerheid te overwinnen door zich superieur te uiten naar de buitenwereld
  • Het gevoel dat bepaalde waarden zijn geschonden en dat ze zich moeten verdedigen

Hoe omgaan met kritiek?

In sommige gevallen kunnen reacties die beledigend, onbeleefd of overmatig smekend om aandacht zijn worden genegeerd of verwijderd. Normaal zou je direct de neiging hebben om de delete knop te gebruiken bij het zien van zulke reacties of bestrijd je deze persoon gewoon met gelijke wapens door zelf een beledigend antwoord terug te sturen. In plaats daarvan behandel je deze mensen beter met waardigheid en antwoord je beleefd terug.

Een tijdige reactie zal ook voorkomen dat andere critici zich in het gesprek zullen mengen. Een snel antwoord geeft bovendien ook blijk van eerlijkheid, integriteit en verantwoordelijkheid. Je kan mensen ook bedanken voor hun feedback en hen vertellen dat je zal nadenken over de geleverde uitspraken ook al ben je diep vanbinnen hoogst waarschijnlijk dicht tegen het kookpunt aan. Het enige wat deze mensen immers willen weten is of de kritiekboodschap effectief is aangekomen.

Soms kan het ook wel interessant zijn om de reacties zorgvuldig te lezen en zo de achtergrond van de persoon in kwestie te achterhalen. Soms willen mensen immers enkel hun eigen overtuiging en mening doorduwen zonder rekening te houden met je eigen mening en manier van denken. Defensief antwoorden op zulke reacties kan de situatie enkel verergeren en zal leiden tot meer kritiek.

Wanneer je een persoonlijke mening naar voor wilt schuiven doe je dit het best op een zachte, en vriendelijke manier. Zo vermijd je ruzie en zullen de opgehitste critici overwegen om je standpunt te aanvaarden. Indien je toch beseft dat je standpunt niet correct is neem je je verantwoordelijkheid op door te accepteren dat je fout was door het aanbieden van excuses. Je kan dan onderzoeken wat er juist verkeerd is en met juiste argumenten bij die persoon terug komen indien nodig.

Je behaalt nog altijd de beste resultaten door open te staan voor kritiek, door bereid te zijn fouten te erkennen en te corrigeren en door open te staan voor andermans mening en situatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Werk: omgaan met kritiekWerk: omgaan met kritiekHoe ga jij om met kritiek op je werk? Schiet jij in de stress als je kritiek ontvangt? Waarom kan je slecht omgaan met k…
Het ontvangen van feedbackHet ontvangen van feedbackHet ontvangen van feedback is lastiger dan het lijkt; vaak kan feedback (gevraagde of ongevraagde feedback) emoties opro…
Zakelijk coachen: feedback gevenZakelijk coachen: feedback gevenEen van de belangrijkste factoren bij effectief leren coachen is het geven van feedback op functioneren: op deze manier…
Feedback of kritiek?Feedback of kritiek?Feedback geven en ontvangen, we doen het allemaal, dagelijks zelfs. Jammer genoeg wordt feedback vaak geïnterpreteerd al…
Feedback geven en ontvangenAls feedback op een goede manier gegeven en ontvangen wordt is het erg waardevol om in de toekomst beter met bepaalde si…
Bronnen en referenties
  • http://www.jobat.be/nl/artikels/omgaan-met-kritiek-5-tips/

Reageer op het artikel "Hoe omgaan met kritiek op sociale netwerksites"

Reactie

Jos, 28-11-2014 01:46 #1
Goed artikel. Zeer leerzaam voor mensen die nogal de neiging hebben om hun eigen mening (en bijbehorend gedrag) centraal te stellen in het universum omdat zij gewoonweg de kennis niet hebben om het te kunnen begrijpen. Of erger, indien het radicalen zijn die gehersenspoeld (b.v. door hun geloof of overtuiging, plus wederom gebrek aan kennis) en geïndoctrineerd zijn en zich daardoor niet laten beïnvloeden door anderen. Zonder het zelf te weten dienen zij het belang van een ander maar zelfs dat willen (en kunnen) zij niet objectief inzien. Zij zijn dus als het ware blind geworden en dan zie je alles niet meer zo goed!

Wel een beetje jammer dat er juist in de laatste zin: "Je behaald nog altijd de beste resultaten door open te staan voor kritiek, door bereid te zijn fouten te erkennen en te corrigeren en door open te staan voor andermans mening en situatie." een typefout zit. Namelijk: "Je behaalt" moet met een "t" en geen "d", want het is in de tegenwoordige tijd. Maar goed… de auteur zal zeker open staan voor kritiek, de fout erkennen, deze wellicht corrigeren en er nadien misschien wel vreselijk om moeten lachen! :) :P ;) Maar het blijft een goed artikel, want met vriendelijkheid kom je veel verder!

Infoteur: Robin990
Laatste update: 28-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!