InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werk: omgaan met kritiek

Werk: omgaan met kritiek

Werk: omgaan met kritiek Hoe ga jij om met kritiek op je werk? Schiet jij in de stress als je kritiek ontvangt? Waarom kan je slecht omgaan met kritiek? Hoe kan je goed omgaan met kritiek van je baas of van je leidinggevende? Hoe reageer jij het best op kritiek van je baas? Hoe moet je vooral niet reageren op kritiek op het werk? Waarom is het ontvangen van kritiek moeilijk?

Reactie

Hoe reageer jij op kritiek op je werk? Hoe reageer jij op kritiek van je baas?
  • Word je rood?
  • Ga je van je af bijten?
  • Schiet je in de stress?
  • Verdedig jezelf?
  • Ervaar jij de kritiek als een persoonlijke aanval?
  • Reageer jij emotioneel en barst je in huilen uit?
Bovenstaande reacties zijn geen goede reacties op het krijgen van kritiek! Bovenstaande reacties doen je carriere geen goed!

Waarom?

Waarom kan jij slecht tegen kritiek? Vermoedelijk ligt de oorzaak van het slecht tegen kritiek kunnen omgaan, in de jeugdjaren. Vermoedelijk heb je als kind en tijdens het opgroeien veel kritiek gehad. Als je in je verdere leven ook (te) veel te maken hebt gehad met kritiek, is de kans groot dat je niet goed weet om te gaan met kritiek op je werk.

Ontvangen

Waarom is kritiek ontvangen moeilijk? Wat veel mensen niet direct beseffen is dat kritiek of je werkzaamheden, kritiek is op wat je doet. Kritiek op je werkzaamheden is geen kritiek op je eigen persoontje! Meestal ervaren we kritiek op het werk als een persoonlijke aanval.

Leven

Niet alleen op het werk, maar ook in het leven, is het van groot belang om tijdens moeilijke momenten goed om te gaan met onze emoties, gevoelens en reacties. Het is menselijk om er graag bij te horen, dan voelt kritiek krijgen niet goed.

In bijzijn van je collega´s

Hoe reageer je goed op kritiek die je baas tegen je uit in het bijzijn van collega´s? Het is flink schrikken als je baas tegen je tekeer gaat waar je collega´s bij zijn. Hoe reageer jij? Hoe kan je goed reageren op deze vorm van kritiek op het werk?
  • Door niet in de verdediging te schieten,
  • Blijf kalm en blijf rustig,
  • Haal diep adem,
  • Hoe meer emoties je beheerst hoe krachtiger je over komt op je baas ( en op je collega´s!),
  • Glimlach (jij hebt alles onder controle!),
  • Hoor de kritiek objectief aan,
  • Geef toe als je eventuele fouten hebt gemaakt,
  • Verwoord duidelijk en met zelfvertrouwen dat je echt je best hebt gedaan,
  • Vraag naar tips hoe je het in de toekomst beter kan doen,
  • Bedank je baas voor de (kritiek) feedback,
  • Bedenk dat je kunt leren van de kritiek van je baas: altijd goed voor je carrière!

Compliment?

Hoe reageer jij op een cynisch complimentje van je baas? Was dat kritiek? Bedoelt je baas dat je echt te grondig te werk gaat, of bedoelt je baas juist dat je te langzaam werkt? Iedereen weet dat het geven van een compliment niet altijd bedoeld is als een compliment. Door commentaar te verpakken in een complimentje, is het voor jou moeilijk om goed te reageren. Hoe te reageren?
  • Begrijp je de boodschap goed?
  • Herhaal het complimentje: Bedoel je dat ik echt te grondig te werk ga, of bedoel je dat het project te langzaam gaat?
  • Gaat het project echt te langzaam? Komt dit van je baas? Bedank je baas vriendelijk maar krachtig voor de feedback.
  • Leg het voorval naast je neer: waarschijnlijk had je baas een rotbui,
  • Zit er wel degelijk een kern van waarheid in? Doe je voordeel er mee en gebruik het als een leermoment.
Gerelateerde artikelen
Werk omgaan met tegenslagWerk omgaan met tegenslagHoe ga jij om met de tegenslag op het werk? Zie jij de tegenslag als een leermoment? Raak je van de tegenslag in de stre…
Werk en carriere: het functioneringsgesprekWerk en carriere: het functioneringsgesprekBenut jij het functioneringsgesprek als een volgende stap in je carrière? Of ga je met knikkende knieën naar binnen, ban…
Baasstress, te veel stress door je baas of leidinggevendeBaasstress, te veel stress door je baas of leidinggevendeHeb jij het gevoel dat je afhankelijk bent van de grillen van je baas, manager of leidinggevende? Neem jij teveel werk m…
Lof tijdschrift voor werkende moeders met ambitieEen tijdschrift voor werkende moeders met ambitie gemaakt door werkende moeders. Moeders die graag succesvol zijn op zow…
Onderzoek: collega's bepalen het werkplezierOnderzoek: collega's bepalen het werkplezierWat bepaalt je werkplezier? Is dat de kans om een goede balans tussen werk en privé te realiseren? Is het de pret van he…
Bronnen en referenties
  • http://www.sochicken.nl/leven/leren_omgaan_met_kritiek_op_de_werkvloer_7_stappen.html
  • http://www.intermediair.nl/artikel/conflicten/24162/de-kunst-van-kritiek.html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/levensvisie/40644-omgaan-met-kritiek-versus-gelukkig-worden.html
  • http://www.heinpragt.com/menswerk/kritiek.php

Reageer op het artikel "Werk: omgaan met kritiek"

Reactie

Timmie Smet, 09-03-2017 15:42 #1
Omgaan met kritiek is inderdaad vaak moeilijk. En je denkt vaak dat het kritiek op jou als persoon is.
Waar ik het wel wat moeilijk mee heb, en wat ik ook een heel opmerkelijke vaststelling vind, is het feit dat een 'foute' reactie op kritiek van de baas een blijvend litteken kan vormen op je ganse carrière, dus op de rest van je leven! Uiteraard is er sprake van een gezagsrelatie, maar je hebt denk ik wel het recht om van je af te bijten als het duidelijk is dat je overdreven onrecht aangedaan wordt. Ik denk bijvoorbeeld aan een baas die jan en alleman vaak publiekelijk uitscheldt. Je probeert dan inschikkelijk en assertief te reageren, maar als de scheldtirade aanhoudt, moet je zelf ingrijpen, je eigen waardigheid verdedigen, en terugbijten!

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 29-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 1
Schrijf mee!