InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Lichaamstaal: Waarheid en geloofwaardigheid

Lichaamstaal: Waarheid en geloofwaardigheid

Lichaamstaal: Waarheid en geloofwaardigheid Kan je aan iemands lichaamstaal zien of hij/zij liegt of juist de waarheid spreekt? Als je je gaat verdiepen in lichaamstaal kan je aan bepaalde lichaamsbewegingen of houdingen vaak achterhalen of iemand liegt. Er worden veelvoorkomende lichaamshoudingen besproken. Ook kan je deze kenmerken gebruiken om zelf te liegen zonder dat anderen het doorhebben. Verder wordt beantwoord: Hoe kan je het meest geloofwaardig overkomen?

Spreekt hij/zij de waarheid?

Hieronder volgt een opsomming van kenmerken waaraan je vaak kan zien of iemand liegt, weet wel dat dit niet 100% gegarandeerd is. De kans dat iemand liegt is groter wanneer er meerdere punten uit onderstaande kenmerken opgemerkt worden.

Woorden tegenspreken

Het lijkt heel vanzelfsprekend dat woorden tegenspreken lijkt op liegen, maar vaak zijn we onszelf niet bewust als iemand zijn eigen woorden tegenspreekt. Vaak zie je bijvoorbeeld dat een persoon kort nee knikt wanneer hij iets wilt vertellen wat hij eigenlijk niet meent. Ook zie je vaak dat personen hun schouder kort optrekken. Als jij aan iemand vraagt: "Vind jij dit een goed idee?" En diegene antwoord met "Ja" terwijl hij zijn schouders schudt, dan is de kans groot dat hij dit niet meent.

Aankijken

Wanneer iemand geen oogcontact maakt met je kan dit een teken zijn dat diegene liegt. Let er wel op wat voor persoon je tegenover je hebt, indien dit een onzeker/verlegen persoon is kan het zijn dat hij/zij sowieso weinig oogcontact maakt.

Aanraken van het gezicht

Het is algemeen bekend dat jonge kinderen die liegen heel vaak hun handen voor hun mond houden, dit doen ze als ze het heel moeilijk vinden om iets te zeggen. Nu is het zo dat hoe ouder mensen worden hoe verfijnder hun bewegingen worden, dus nu doen we niet meer onze hele handen voor onze mond wanneer we liegen maar raken we onze neus aan. Vaak is het maar een aanraking van de neus of een wrijving aan de neus. Nu kan het natuurlijk ook zijn dat de ander gewoon jeuk heeft aan zijn neus, dus ga ook hier niet meteen zeggen dat de ander liegt.

Aarzeling in de stem

Aangezien je stem aan je ademhaling is verbonden en je ademhaling aan je emotie kan een aarzeling in de stem op een leugen duiden. Ook zie je vaak dat mensen veel pauzes nemen tijdens hun spreken of juist veel sneller praten dan normaal. Ga dus na of de persoon met wie je praat op een voor hem normale manier praat.

Schrikken

Wanneer er bijvoorbeeld gevraagd wordt: "Wie heeft dat geld van de tafel gepakt?" en je ziet aan iemands houding dat hij/zij schrikt of rood wordt dan kan dat zijn dat hij er meer van weet. Ook hier is het belangrijk om te weten wat voor persoon degene is die schrikt en/of rood wordt.

Emotionele spanning

De lichaamstaal die verandert tijdens een emotionele spanning is onder andere:
  • Vergroting pupillen
  • Verkleuring van de huid
  • Transpiratie
  • Droge mond
  • Vaker slikken
  • Sneller knipperen met ogen
  • Tranen in ogen
Dit geeft enkel emotionele spanning aan, wat kan ontstaan door het liegen. Het kan natuurlijk ook zijn dat er andere emotionele spanningen spelen.

Nu weet je waar je op kan letten als je wilt weten of iemand liegt. De beste leugenaars weten heel goed hoe ze hun lichaamstaal moeten gebruiken. Dus wil je liegen? Gebruik dan bovenstaande kenmerken niet.

Hoe kom ik geloofwaardig over?

Door onderstaande tips te gebruiken kom je extra geloofwaardig over, ook indien je helemaal niet liegt kan je deze tips gebruiken om toch zo overtuigend mogelijk over te komen.

Wees consistent

Hiermee wordt bedoeld dat je achter je verhaal blijft staan, dus verander niet ineens van onderwerp maar blijf gemotiveerd over je eigen verhaal.

Wees congruent

Congruent wil simpelweg zeggen dat je je aan je eigen beloftes moet houden, dus wanneer je iets belooft kom dit dan altijd na, zo krijgen mensen vertrouwen in je.

Wees authentiek

Je komt het meest geloofwaardig over als je jezelf blijft. Vooral mensen die je kennen zullen opmerken wanneer je je ineens anders gedraagt dan normaal, hierdoor neemt je geloofwaardigheid af.

Wees transparant

Hiermee wordt bedoeld dat je zo open mogelijk moet proberen te zijn. Wanneer iemand je om een mening vraagt, beantwoord dit dan vanuit je hart. Ook door het laten zien van emoties kom je vaak geloofwaardiger over.

Laat jezelf veel zien

Als je geloofwaardig over wilt komen moet je ervoor zorgen dat je veel gezien wordt, begeef je dus onder de mensen en sluit jezelf niet ergens op.

Toon geloofwaardige lichaamstaal

Dit houdt in dat je weet hoe de lichaamstaal werkt bij het liegen, dit is in het schema bovenaan besproken.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writerkas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom kinderen liegenWaarom kinderen liegenKinderen liegen wel eens. Niet alle kinderen doen dit opzettelijk. Liegen bij kinderen kun je eenvoudig verhelpen, door…
Liegen is fout, maar lieg wel goed en overtuigendLiegen is fout, maar lieg wel goed en overtuigendMet een stalen onbewogen gezicht een leugen vertellen is moeilijk. Omdat we angst hebben dat de leugen van ons gezicht i…
Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Lichaamstaal vormt een belangrijk onderdeel van communicatie. Lees hier hoe je daar tijdens bijvoorbeeld sollicitatieges…
Lichaamstaal: overduidelijk sprekende voetenLichaamstaal: overduidelijk sprekende voetenLichaamstaal vertelt veel over iemand; maar zijn/haar voeten verklappen alles! Onze voeten verraden onze gedachten waars…
Bronnen en referenties
  • http://www.lichaamstaal.nl/manager/geloofwaardigheid.html

Reageer op het artikel "Lichaamstaal: Waarheid en geloofwaardigheid"

Infoteur: Writerkas
Laatste update: 18-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!