InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Waarom kinderen liegen

Waarom kinderen liegen

Waarom kinderen liegen Kinderen liegen wel eens. Niet alle kinderen doen dit opzettelijk. Liegen bij kinderen kun je eenvoudig verhelpen, door ze er elke keer op te wijzen als zij een leugen vertellen. Maar er zijn nog meer oplossingen, lees verder voor meer informatie.

Waarom kinderen liegen

Kinderen liegen om verschillende redenen, of het is omdat ze bang zijn om de waarheid te vertellen, of omdat ze gewoon niet gestraft willen worden. Als uw kinderen liegen betekent dit niet dat zij slecht zijn, of dat ze gedragsproblemen hebben. Het zijn gewoon kinderen.

Het verschil tussen de waarheid vertellen en liegen

Als kinderen heel jong zijn, zullen ze het verschil tussen het vertellen van de waarheid en het vertellen van een leugen niet begrijpen. Als ouder, is het uw verantwoordelijkheid om hen dit te leren. Kinderen zullen leren liegen wanneer ze u betrappen op het vertellen van een leugen. Als u uw kind op een leugen betrapt, wijs uw kind er op dat hij een leugen vertelt en dat het verkeerd is om dat te doen. Wees hier consistent in en uw kind zal leren om niet te liegen.

Kleuters kunnen werkelijkheid en fantasie door elkaar halen

Kleuters hebben de neiging om hun fantasie te mengen met de werkelijkheid. Ze zijn niet opzettelijk aan het liegen, ze zijn gewoon niet in staat om onderscheid te maken tussen de waarheid en hun eigen fantasie. Wanneer uw kind grote verhalen vertelt, zoals 'De draak in mijn kamer brak de lamp”. Leg hem of haar dan uit dat hoewel het een interessant verhaal is, dat het niet de waarheid is.

Opzettelijk liegen

Ergens rond deze leeftijd, vaak als kinderen een jaar of zes zijn, gaan kinderen ook opzettelijk liegen. Dit is meestal omdat zij niet gestraft willen worden voor iets dat ze verkeerd hebben gedaan, zoals het stelen van een stuk speelgoed of het slaan van een vriendje. Ga zitten met uw kind en vertel hem dat wat hij deed fout was. Leg aan hem uit waarom het vertellen van de waarheid belangrijk is. Op deze leeftijd, kunt u ook het kind straf geven, omdat hij in staat is om het verschil tussen goed en kwaad begrijpen.

Liegen door angst

Het feit dat kinderen liegen kan ook zijn omdat ze bang zijn voor de gevolgen van hun daden. Als uw kind per ongeluk een raam brak, kan hij of zij ontkennen dat hij het gedaan heeft. Dit is een goed moment om uit te leggen dat je bozer bent over het liegen dan je bent met het gebroken raam. Het raam breken was een ongeluk, maar het liegen was opzettelijk.

Geef het goede voorbeeld

Kinderen zullen eerder liegen als een volwassene dit ook doet. Als een volwassene een leugentje vertelt, raken kinderen in de war. Ze worden verteld dat zij geen leugens mogen vertellen, maar ze zien u dit wel doen. Probeer dus thuis geen leugens te vertellen, zeker niet om ergens onderuit te komen. Dit is natuurlijk het verkeerde voorbeeld voor kinderen.

Blijven herhalen

Als het gaat om kinderen die liegen, moet je gewoon de hierboven beschreven technieken blijven herhalen. Laat uw kind weten wat van hem of haar wordt verwacht en geef zelf het goede voorbeeld. Bestraf uw oudere kinderen wanneer ze een leugen vertellen en beloon hen als ze de waarheid vertellen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom kinderen liegen"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 09-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!