Spreken voor een publiek: hoe en waarom?

Spreken voor een publiek: hoe en waarom? Toespraken om een boodschap over te brengen zijn belangrijk, maar niet altijd even makkelijk. Je moet met veel zaken rekening houden wanneer je spreekt voor een groot publiek. Er zijn verschillende redenen waarom het belangrijk is om een boodschap over te brengen in de vorm van een toespraak. Wel is het belangrijk om rekening te houden met de omstandigheden en het publiek dat je toespreekt bij het geven van een presentatie.

Waarom is publieke communicatie belangrijk?

  • In het zakelijke leven is het belangrijk informatie te kunnen opnemen voor de professionele vooruitgang.
  • We ontdekken feiten. Publieke sprekers dienen zich voor het spreken voor te bereiden, daarmee zoeken ze eerst af naar verschillende feiten over het onderwerp.
  • Ideeën testen. In een publiek komt men er achter of ideeën verworpen moeten worden, of worden geaccepteerd.
  • Kennis bijspijkeren. Door de verschillende feiten die worden besproken vergroot je je kennis.
  • Mensen kun je overtuigen met publieke communicatie.
  • Je kunt een gemeenschap opbouwen door publieke communicatie.
  • Energie krijgen: door de kennis en het spreken krijg je energie.

Waar moet je rekening mee houden als je spreekt voor een groot publiek?

De grootte van het publiek

Publieke sprekers spreken gebruikelijk voor tientallen, honderden of misschien wel duizend sprekers. De boodschap moet daarom veel mensen aanspreken.

De tijd

Toespraken zijn van te voren meestal al uitgedacht. Aan de meeste toespraken zit daarom al een bepaalde tijd vast. In die tijd heb je niet de mogelijkheid om langzaam een relatie op te bouwen met de toeschouwers. Je moet daarom als spreker zorgen dat je de toeschouwers meteen te pakken hebt met wat je ze wilt duidelijk maken met de speech. Daarbij spreekt een spreker tijdens een toespraak langer achter elkaar dan tijdens een normaal gesprek. Daarom moet je als spreker ook zorgen dat je het publiek weet te boeien, zodat ze niet afhaken. Gebruik daarvoor simpele structuren in je verhaal, herhaal dingen en gebruik voorbeelden.

De afstand

Wanneer je je in een normaal gesprek bevindt ben je natuurlijk niet zo ver verwijderd van de persoon met wie je spreekt. Tijdens een toespraak is dit wel anders. De afstand tussen mensen is véél groter. Denk daaraan als je spreekt, gebruik gebaren die op een afstand zijn te zien en spreek luid, zodat je te horen bent.

Het publiek

Bij een toespraak moet je natuurlijk jezelf een beetje kunnen verplaatsen in het publiek. Bedenk voor wat voor publiek je presenteert. Daarbij moet je rekening houden met de volgende drie begrippen:
  1. Overtuigingen
  2. Houdingen
  3. Waarden

Denk dus aan de positie die het publiek zal hebben, hun kijk op de wereld, hun mening over wat goed is en wat slecht is. Door je aan te passen aan het publiek kun je een stuk beter de aandacht erbij houden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Sarah Trenholm - Thinking Through Communication

Reageer op het artikel "Spreken voor een publiek: hoe en waarom?"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 18-04-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!