InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Effectief communiceren, hoe zit dt?

Effectief communiceren, hoe zit dt?

Effectief communiceren, hoe zit dt? Het lijkt in eerste instantie zo vanzelfsprekend, communiceren is iets overbrengen… je mening geven, iets vragen, zomaar iets zeggen etc. Pas als je je er in verdiept, valt op hoeveel woorden we nodig hebben om iets over te brengen, als het al lukt datgene over te brengen wat je graag over het voetlicht wilt krijgen. Er zijn cursussen voor - de een werkt beter dan de ander - maar voor degene die eerst zelf aan de slag wil, zijn er wat zaken waar je op kunt letten om die eerste stappen te zetten in hetgeen er achter communicatie schuil gaat.

Hoe communiceer jij?

Het beste is van jezelf weten hoe je communiceert, maar dat is niet altijd even simpel. Immers, als je het wist en je was er niet tevreden mee, dan zou je je communicatiestijl mogelijk al wel veranderen. Wat nog wel eens wil helpen, is een gesprek of deel daarvan opnemen en je eigen communicatie analyseren. Luister terug met de volgende vragen in je hoofd;
  • Hoe concreet stel jij je vraag, maak je je punt, zeg je datgene wat je over het voetlicht wilt krijgen?
  • Op wat voor manier breng je je woorden over? (intonatie)
  • Hoe is je non verbale houding als je spreekt?

Daarnaast kan ook de mening van de ontvanger(s) helpen om inzichtelijk te krijgen, hoe je communicatie overkomt op de ontvanger. Neem hiervoor wel mensen die een neutrale houding tegenover je hebben en dus niet mensen die een dispuut met je hebben, iets van je nodig hebben etc.

Waarom effectief communiceren?

Sommige mensen zullen denken, waarom zou ik effectief communiceren? Ze moeten het er maar mee doen. En daar is op zich niets mis mee. Toch kan je jezelf tijd, energie en soms zelfs ergernis sparen als je dit wel doet. Daarnaast ontstaan nogal eens wat misverstanden door communicatie, ofwel het uitblijven van de communicatie die zal leiden tot datgene wat je over wilt brengen. Het beoogde doel wordt menigmaal vooruit geschoven en we hebben het niet eens altijd in de gaten. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de ander is uitgesproken.

Wat wil dat voor het individu zeggen?

Kijk met die uitkomsten naar de oorsprong van wat je over hebt willen brengen en beoordeel dan of dat ook daadwerkelijk op de meest effectieve manier tot uiting is gekomen. Dit zal mogelijk voor een aantal mensen gelden, maar lang niet voor iedereen. Dat wil dus zeggen dat wanneer je wat aan je effectiviteit in je gesprekken wilt doen, je wel iets moet ondernemen.

Wat kan het gesprek nog meer beïnvloeden?

Als we gaan kijken we de effectiviteit kunnen verhogen, dan is het belangrijk te weten wat je gesprek allemaal kan beïnvloeden. Enkele van de grootste invloedsfactoren;
  • De meeste mensen hebben een bepaald gevoel bij de persoon waar ze tegen spreken
  • Er wordt snel gedacht dat iemand het wel weet. Met andere woorden, we doen aannames.
  • In hoeverre laat je je gevoel, omtrent hetgeen je wilt zeggen, een rol spelen.

"I wasn't aware we were fighting. I thought we were communicating," (E.L. James)

Aan de slag!

Het zijn nogal wat vragen die je jezelf stelt, maar wel met een doel… effectief communiceren. Natuurlijk kan je altijd kiezen voor een cursus om je te helpen effectiever te communiceren, maar wat let je om er zelf al een poging toe te doen. Het begint, net zoals met zo veel, met het herkennen en erkennen, wat vervolgens overgaat in het besef wat je legt in je communicatie (zoals bovenstaand beschreven) en daarna ga je mogelijk aan de slag je communicatie te verbeteren.

Vergeet aan het einde van een gesprek alleen nooit te verifiëren of hetgeen je over hebt willen brengen is aangekomen. Los van je eigen bevestiging, geef je iemand dan altijd nog te kans een aanvullende vraag of uitleg te geven.

Bron: Peggy Marco, PixabayBron: Peggy Marco, Pixabay
Denken voor de ander
Een van de punten waar het nogal een mis gaat is dat we denken voor de ander en dat maakt dat we of teveel taal gebruiken of te weinig. In het eerste geval kan dat betekenen dat je een heel uitgebreid verhaal gaan houden, terwijl je ook eerst kunt vragen in hoeverre je gesprekspartner al of niet bekend is met het gespreksonderwerp. Maar het kan ook een tekort aan woorden zijn en dan laat je je gesprekspartner in het ongewisse. Dit kan een totale miscommunicatie tot gevolg hebben. Niet iedereen durft om meer uitleg te vragen, al was het maar om als ‘dom’ betiteld te worden. Of iemand doet dit wel en je hebt nog een stortvloed aan woorden nodig, om het nogmaals uit te leggen.

Met andere woorden… laat de aannames los en verifieer wat iemand wel en niet weet van het gespreksonderwerp en begin dan pas met hetgeen je over wilt brengen.

Dicht bij jezelf blijven

Een ander belangrijk punt is het durven zeggen wat je wilt zeggen. Veel mensen gaan er dan een breed verhaal van maken en eigenlijk doe je dan niet anders dan er omheen praten. Door dicht bij je gevoel te blijven en in correcte bewoording (je gevoel weergeven wil uiteraard niet zeggen dat je onbeschoft moet worden) uit te leggen wat je wilt zeggen, breng je de boodschap goed over. Denk maar eens aan de manier waarop negatieve berichten overgebracht worden. Veel mensen nemen een enorme aanloopt, terwijl de manier waarop je spreekt al veelzeggend kan zijn en je woorden komen dan vaak niet eens aan.

Met andere woorden… begin met die boodschap en leg daarna uit waarom je tot die conclusie gekomen bent. Als je dicht bij je gevoel blijft, komt de boodschap wel over.

Tot slot

Communicatie is een mooi gegeven, geen levend wezen kan zo expliciet communiceren als de mens. Toch, of misschien wel juist daarom, levert diezelfde mens zoveel hordes op dat er allerlei zaken misgaan, juist door die communicatie. We leren het als klein kind, maar je leven lang blijf je leren en dus ook je communicatie blijven perfectioneren op allerlei fronten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is communicatie?Wat is communicatie?Communicatie is het overbrengen van informatie, alleen wanneer de intentie is informatie over te brengen. De informatie…
Hoe communiceren honden?Hoe communiceren honden?Een hond is geen mens. Mede om die reden verschillen honden en mensen sterk in de manier waarop zij communiceren. Het is…
Communiceren op niveau van je kindOf je nu je kind wilt terechtwijzen of belonen of gewoon iets medelen: communiceren op niveau van je kind is zeer belang…
Wat bepaalt onze manier van communiceren?Wat bepaalt onze manier van communiceren?Er zijn veel manieren waarop wij communiceren. Elke manier van communicatie gebeurt weer onder omstandigheden, en daardo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Effectief communiceren, hoe zit dt?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Communiceren
Schrijf mee!