Bewustwording van de non-verbale communicatie

Bewustwording van de non-verbale communicatie Tijdens elke communicatie, bijvoorbeeld een normaal gesprek, zenden mensen constant signalen naar elkaar uit. Dit gaat dus niet om woorden, maar om non-verbale signalen. Heel vaak zijn mensen zich niet bewust van het zenden van deze signalen, terwijl het heel veel invloed kan hebben op het verloop van de communicatie. Non-verbale signalen kunnen de communicatie bevorderen, maar ook heel erg tegenwerken, daarom is bewustwording van de non-verbale communicatie van belang.

Non-verbale signalen

Non-verbale signalen zijn over het algemeen signalen die onbewust worden uitgezonden, maar ze zijn wel zichtbaar voor de ander. Door het bewust omgaan met zichtbare en nauwelijks zichtbare non-verbale signalen, kan je de communicatie met andere mensen aanzienlijk verbeteren. Eigenlijk letten mensen automatisch al een beetje op de bewegingen van de ander, de houding, de blik in de ogen en niet alleen op de woorden. Door je bewust te worden van de signalen die de ander uitstraalt, kan de boodschap in de communicatie duidelijker overkomen. Je snapt beter wat de ander bedoelt. Je weet in dat geval ook beter hoe de ander op jouw verhaal reageert. Woorden zeggen niet alles, maar een houding vaak wel. In een gesprek kunnen deze non-verbale signalen als feedback gezien worden, want de houding en de reactie van de ander is eigenlijk feedback op datgene dat jij verteld. Hoe de ander reageert, laat zien wat hij van het verhaal vindt. Zelfs zonder woorden is dit aan de hand van non-verbale signalen goed te zien.

Verwarring

De non-verbale signalen zorgen helaas niet altijd voor verduidelijking, want er kan ook juist verwarring ontstaan door deze signalen. Dit is een probleem dat zich in de meeste gesprekken voordoet. De oorzaak hiervan is eigenlijk het verkeerd interpreteren van de non-verbale signalen die de ander laat zien. Als iemand je niet aankijkt, kan dat verschillende oorzaken hebben, maar meestal wordt het direct gezien als desinteresse. Misschien is de andere persoon wel heel onzeker en kijkt hij je daarom niet aan. Het waarneembare non-verbale signaal is dus dat de persoon je niet aankijkt, maar de interpretatie daarvan is een stuk lastiger, want je weet de echte reden daarvan niet. Het kan zijn dat de persoon iets achter houdt en daarom niet kijkt, maar misschien is er wel niets aan de hand en heeft de persoon gewoon geen zin in een gesprek. Doordat er heel vaak verwarring ontstaat door deze verkeerde interpretaties van de non-verbale communicatie, is het verstandig om je eigen ideeën en interpretaties nog even bij je gesprekspartner te checken, voor je er maar vanuit gaat dat de interpretatie klopt. Door te vragen of jou idee ook echt zo is, weet je meestal pas echt wat er aan de hand is.

Verschillende non-verbale signalen

Er zijn verschillende non-verbale signalen te onderscheiden, zoals gelaatsuitdrukking en mimiek, oogcontact, lichaamshouding en uiterlijk, expressieve aanmoedigende gevaren en representatieve aanmoedigende gebaren, en stiltes. Dit zijn allemaal verschillende non-verbale signalen, waar mensen onbewust gebruik van maken. Door bewustwording van deze signalen zal de communicatie waarschijnlijk beter verlopen.

Gelaatsuitdrukking en mimiek

Er is heel erg veel te zien aan de uitdrukking van iemand gezicht. Wat is de blik in de ogen? Lacht de persoon waarmee je in gesprek bent? Als je op iemands gezichtsuitdrukking let, zal je heel veel dingen herkennen, maar meestal ben je hier niet zo bewust mee bezig. Soms is het verstandig om toch echt even te kijken naar hoe de persoon naar je kijkt, want hier kan veel duidelijkheid door komen. Door je gelaatsuitdrukking is het mogelijk om rust in een gesprek te brengen, door bijvoorbeeld af en toe te glimlachen en niet alleen maar serieus te kijken.

Oogcontact

Oogcontact is tijdens een gesprek heel belangrijk, als iemand constant wegkijkt lijkt diegene al snel niet geïnteresseerd te zijn, terwijl dit helemaal niet het geval hoeft te zijn. Aan de andere kant kan het juist afschrikken als je iemand constant heel erg doordringend aankijkt, dus afwisseling is noodzakelijk. Kijk ook eens ergens heen, maar niet te vaak. Probeer een rustige ontspannen blik in je ogen te hebben, want dit zorgt ook voor rust in het gesprek.

Lichaamshouding en uiterlijk

Lichaamshouding in een gesprek is iets opvallends, maar meestal gebeurt dit allemaal onbewust. Je gaat altijd op een bepaalde manier zitten, die al aangeeft wat je ergens van vindt, of hoe je ergens over denkt. Dit kan bij de ander een bepaald gevoel opwekken. Armen voor je lichaam over elkaar heen gevouwen, zorgt er meestal voor dat de communicatie niet zo soepel verloopt, het lijkt alsof je een gesloten houding hebt. Probeer op deze kleine dingen te letten om de communicatie te bevorderen.

Aanmoedigende gebaren

Dit is iets dat eigenlijk in elk gesprek voorkomt. De meest bekende is waarschijnlijk het knikken van het hoofd. Het is een soort bevestiging, waardoor de ander het gevoel krijgt serieus genomen te worden. Je laat zien dat je luistert, je interesse niet verliest, waardoor de ander zich zekerder voelt en dus beter gaat communiceren. Dit werkt erg goed in de communicatie, het verloopt soepeler door het gebruik van aanmoedigende gebaren.

Stiltes

Het lijkt soms erg ongemakkelijk, maar eigenlijk zijn stiltes nuttig en bruikbaar. Tijdens een gesprek zorgt een stilte bijvoorbeeld voor een moment van rust, waarin je de ander de gelegenheid geeft even na te denken, of ergens op te reageren. Lange stiltes kunnen ook functioneel zijn, omdat je hiermee de ander kan laten praten. Stiltes kunnen natuurlijk ook erg ongemakkelijk zijn, zoals ze over het algemeen ook ervaren worden. Je voelt je dan bijna verplicht om iets te zeggen, wat dan weer niet goed is voor de communicatie.
© 2013 - 2024 Nikkydegraaf, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Lichaamstaal: non-verbale communicatieLichaamstaal: non-verbale communicatieZestig tot tachtig procent van onze communicatie bestaat uit lichaamstaal oftewel non-verbale communicatie. Lichaamstaal…
Beter communiceren door een actieve luisterhoudingBeter communiceren door een actieve luisterhoudingDoor een actieve luisterhouding aan te nemen laat je zien dat je betrokken bent bij het gesprek. Actief luisteren doe je…
Non-verbale communicatie lezen: iedereen kan het lerenNon-verbale communicatie lezen: iedereen kan het lerenNiet iedereen is even getalenteerd in het lezen van anderen. Toch is dit een belangrijk onderdeel van de communicatie. D…
Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Lichaamstaal vormt een belangrijk onderdeel van communicatie. Lees hier hoe je daar tijdens bijvoorbeeld sollicitatieges…

Het geven van voorlichtingHet geven van voorlichtingOp welke manier dan ook, er is een grote kans dat je ooit in je leven voorlichting zal moeten geven. Misschien voor je w…
De onmogelijkheid om niet te communicerenDe onmogelijkheid om niet te communicerenJe hoort mensen wel eens de opmerking maken dat iemand niet kan communiceren, of nooit communiceert. Eigenlijk is dat ee…
Bronnen en referenties
  • Gespreksvoering in de juridische praktijk
Nikkydegraaf (18 artikelen)
Gepubliceerd: 16-06-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.