InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > De onmogelijkheid om niet te communiceren

De onmogelijkheid om niet te communiceren

De onmogelijkheid om niet te communiceren Je hoort mensen wel eens de opmerking maken dat iemand niet kan communiceren, of nooit communiceert. Eigenlijk is dat een heel rare opmerking, want het is niet mogelijk om niet te communiceren. Zelfs als je niets zegt, of niets doet, is dat een vorm van communicatie. Je hebt verbale communicatie en non-verbale communicatie, zelfs als je verbaal niet communiceert, is er altijd nog sprake van non-verbale communicatie.

Communicatie door niets te doen

Als je iets aan iemand vraagt en de ander negeert je, hij doet dus eigenlijk helemaal niets, is er nog steeds sprake van communicatie, want ook doordat hij niets doet, doet hij eigenlijk iets. We plegen dus ook interactie als we niet verbaal met elkaar communiceren, want je straalt alsnog een bepaalde boodschap uit. Door onze lichaamshouding, de manier van kijken en de manier van bewegen communiceren wij eigenlijk constant. De communicatie bevat dus altijd zowel verbaal als non-verbaal gedrag.

Voorbeeld

Een goed voorbeeld hierbij is een groep mensen, waar altijd één persoon is die niet zo veel zegt. Degene die vaak zwijgt. Mensen gaan er al snel vanuit dat die persoon bang is, of verlegen. Misschien zegt hij wel niets omdat hij geen verstand heeft van wat er besproken wordt. Doordat deze persoon zwijgt, raken de andere mensen in verwarring, ook zou er sprake kunnen zijn van irritatie. Waarom zegt deze persoon niets? De boodschap is niet duidelijk, maar het wekt duidelijk wel gevoel op dat deze persoon niets zegt. Hij communiceert dus wel.

Bedoelingen tijdens de communicatie

Tijdens de communicatie tussen twee mensen, doet het er eigenlijk niet toe wat iemand bedoelt. Diegene kan nog zo vaak zeggen dat hij iets op een bepaalde manier bedoelt, maar als die persoon dat niet uitstraalt, zal de ander dat nooit echt geloven en zal de communicatie niet erg soepel verlopen. Als je echt iets bedoelt op een bepaalde manier, laat je dit ook merken tijdens de communicatie. Als je bedoeling in strijd is met je houding, dus je verbale en non-verbale communicatie, zal iemand daardoor in de war raken.

Het niet aansluiten van de communicatie

Als de communicatie niet aansluit, is dat vaak te zien doordat iemand niet reageert op het bericht dat de ander zendt. Als jij iets tegen iemand zegt en de ander reageert daar helemaal niet op, maar zegt zelf iets heel anders, sluit de communicatie niet aan. Dit wekt ook heel veel frustratie en irritatie op, de communicatie verloopt meestal niet goed en het doel van de communicatie wordt vaak ook niet bereikt, omdat je niet verder komt. Waar dit vaak te zien is, is in de politiek. Tijdens een debat wordt er iets gevraagd, daar wordt dan op gereageerd met een andere vraag of een totaal niet passend antwoord. Ook dit is niet aansluiten van de communicatie.

Het ontkennen van communicatie

Iemand die zichzelf tegenspreekt, ook dit komt vaak voor. Mensen ontkennen wat ze net gezegd hebben, lachen het weg, of relativeren het. Meestal verandert die persoon van onderwerp. Dit wordt alleen maar gedaan om de eigen communicatie te ontkennen. Dit is een probleem tijdens het communiceren, omdat ook dit irritatie en frustratie op kan wekken, waardoor de communicatie niet soepel verloopt.

Het ontkennen van de verantwoordelijkheid

Het komt wel eens voor dat mensen niet de verantwoordelijkheid nemen voor wat ze zeggen, of doen. Ze geven aan dat ze willen communiceren, maar dat ze het niet kunnen. Ze ontkennen dus hun eigen verantwoordelijkheid met betrekking tot het bijdragen tijdens een communicatie, waardoor ze juist niets bijdragen aan de communicatie. Hier kunnen verschillende reden voor gegeven worden: ‘Ik heb hoofdpijn’, ‘Ik ben ziek’, ‘Ik ben nu moe.’ Hierbij neem je dus geen verantwoordelijkheid voor de communicatie.

Er kan ook een oorzaak buiten de persoon zelf aangegeven worden, zoals: ‘De telefoon deed het niet, ik kon je niet bereiken’, ‘Ik had geen internetverbinding.’ Ook dat is het ontkennen van eigen verantwoordelijkheid met betrekking tot de communicatie. Dit gaat dus over situaties waarin er wordt gecommuniceerd, maar die persoon neemt de verantwoordelijkheid daarvoor niet.
© 2013 - 2019 Nikkydegraaf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De onmogelijkheid om niet te communiceren"

Infoteur: Nikkydegraaf
Gepubliceerd: 15-06-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!