Huilen en emoties op je werk
Huilen op kantoor, heb jij het wel eens gedaan? Moet het kunnen: huilen op je werk? Je tranen en je emoties tonen op je werk? Horror of opluchting? Kan een leidinggevende de emoties tonen op het werk? Maar wat als je rotnieuws ontvangt op je werk? Is huilen op je werk een teken van zwakte of van sterkte? Hoe zien de collega´s je als je in tranen uitbarst op je werk? Is het wijsheid om te huilen of is het beter om je in te houden? Schaad het je imago om te huilen op het werk?
Emoties
Schaad het je imago om je emoties te tonen op het werk? Schaad het je imago als leidinggevende om op je werk boos te worden? Soms zijn de omstandigheden dusdanig dat je als leidinggevende boos wordt op ruziënde collega´s. Het effect kan groot zijn dat de ruzie stopt. Vaak zal de leidinggevende moeite hebben met deze plotselinge boosheid en vind het een teken van zwakte: hij of zij had geen voldoende overgewicht om de ruziënde collega´s een halt toe te roepen.
Werken met mensen
Daar waar mensen samen zijn, zijn emoties. Emoties die blijdschap tonen, worden over het algemeen geaccepteerd. Compleet uit je dag gaan, niet. En diegene die huilt, krijgt maar al te vaak een stempel opgedrukt van “zwak.” Emoties tonen op je werk? Beter van niet!
Positief
Welke emoties van leidinggevende worden op het werk worden als positief ervaren? Dat zijn:
Negatief
Welke emoties van leidinggevende worden op het werk als negatief ervaren? Dat zijn:
- Uiten van frustraties en
- Faalangst.
Neutraal
Welke emoties van leidinggevende worden op het werk als neutraal ervaren? Dat zijn:
Leidinggevende man of vrouw
Is er nog verschil van het uiten van emoties als de leidinggevende man of vrouw is? Ja, als een mannelijke leidinggevende eens in tranen uitbarst (het komt voor!) wordt dat als menselijk ervaren. Barst een vrouwelijke leidinggevende in tranen uit, krijgt zij vrijwel direct het stempel van zwak en onberekenbaar.
Rotnieuws
Is het toegestaan om te huilen op je werk als je rotnieuws ontvangt van het thuisfront? Als persoonlijke omstandigheden zo ernstig zijn, dat je je baas of leidinggevende moet inlichten om in alle haast naar het ziekenhuis te moeten, komen de tranen meestal vanzelf. Niemand zal om deze tranen je beoordelen!
Regelmatig
Barst jij regelmatig in huilen uit op je werk? Omdat je baas je net in geuren en kleuren vertelt heeft dat je een belangrijke opdracht verknald hebt, of omdat je nauwelijks geslapen hebt, of omdat je zoveel moet doen in te weinig tijd dat je door de bomen het bos niet meer ziet? Wat de reden ook is, het kan gebeuren dat iemand plotseling midden op de werkvloer in huilen uitbarst. Maar besef, dat als jij wekelijks in tranen uitbarst op de werkvloer, daar weinig begrip voor is. Het geduld van je collega´s raakt een keer op.
Vrouw
Bijna iedere vrouw is het wel eens overkomen, of zij kent een vrouw bij wie het is gebeurd: plotseling in huilen uitbarsten op de werkvloer. Omdat het net allemaal te veel werd. Omdat net die druppel de emmer deed overlopen.
Reden
Waarom huilen vrouwen op het werk? Wat is de reden van dat gehuil?
- Onrecht op het werk,
- Frustraties,
- Stress (werkstress),
- Vermoeidheid,
- Lage weerstand,
- Overspannen,
- Machteloze woede,
- Emotionele situaties,
- Persoonlijke omstandigheden,
- Zwangerschap,
- Stress situaties thuis.
Chantage
Huilen op het werk kan als chantagemiddel gebruikt worden. Besef een ding heel goed: huilen op het werk als chantagemiddel gaat – vroeg of laat – tegen je werken!
Collega´s
Hoe bekijken je collega´s je als je in tranen uitbarst op je werk? Met een mengeling van sympathie en afkeer? Hoe bekijkt je baas je als je in tranen uitbarst? Hoe bekijkt je leidinggevende en de managers je als je in tranen uitbarst? Omstanders voelen zich vaak ongemakkelijk als plotseling iemand in tranen uit barst op het werk. Als de collega´s de reden niet weten van deze tranen zal er roddel op de werkvloer ontstaan.
Mannen kunnen - over het algemeen - meer begrip tonen voor gehuil op het werk dan vrouwen. Maar let op: huilen op het werk kan de doodssteek zijn voor je carrière!
Taboe
Huilen en je emoties tonen op het werk is nog steeds een onderwerp waar een taboe op rust. Vrouwen die hebben gehuild op het werk, veroordelen zichzelf na afloop sterk. Schuldgevoelens en schaamte kunnen bij deze vrouwen de kop op steken.
Huilen mannen ook?
Huilen mannen ook op het werk? Waarom huilen vrouwen vaker op het werk dan mannen? Ook mannen barsten wel eens in tranen uit op het werk, maar minder. Mannen hebben lichamelijk gezien minder kans om in huilen uit te barsten dan vrouwen. Vrouwen kunnen gaan huilen omdat ze boos worden en niet weten hoe om te gaan met deze boosheid zonder het “kreng” stempel opgedrukt te krijgen.
Omgaan
Hoe kan je het best omgaan met huilen op het werk? Ben je droevig of is er iets vreselijks aan de hand bij je thuis? Geef het aan op de werkvloer dat je je droevig voelt! Geef de reden aan wat er met je aan de hand is, om roddel te voorkomen. Collega´s hoeven niet alles te weten, maar om geroddel te voorkomen is het beter om aan te geven dat er iets niet goed is in je (privé) leven.
Ben je droevig om een situatie op het werk? Ook dat moet je aangeven! Bespreek het met een leidinggevende of collega!
Omstanders
Is een collega van je laatst in huilen uitgebarsten op het werk? Hoe moet je omgaan met een collega die in tranen uitbarstte of boos uit de vergadering wegliep? Negeren is niet de beste optie. Beter is het om deze collega even apart te nemen, zodat deze collega even de emoties kan uiten. Laat zien dat je luistert en bezorgd bent, vraag eventueel wat je voor deze collega kan doen. Toon je medeleven om na een paar dagen te vragen hoe het inmiddels gaat. Het toont van groot respect om niet na afloop aan je collega´s te vertellen dat er een collega in huilen is uitgebarsten op het werk.