InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Motivatie en emotie

Motivatie en emotie

Een bijzondere vorm van motivatie zijn je emoties. Emoties kunnen krachtige drijfveren zijn bij de keuze waarom je dingen wel of niet doet. Emoties zijn eigenlijk het resultaat van de waarnemingen die we doen. Het zijn psychische en lichamelijke reacties die ontstaan door interne of externe prikkels die je als schadelijk of gunstig voor je belangen ervaart .

Prikkels

Een interne prikkel kan zijn het gevoel van pijn, honger en andere driften. Bij externe prikkels denken we aan brand, schrik, een compliment of een liedje dat je mooi vindt. Deze prikkels kunnen allerlei emoties oproepen. Van brand worden we angstig, van een complimentje worden we blij.

Bij lichamelijk reacties naar aanleiding van een bepaalde emotie veranderen er zaken in je lichaam. Je produceert bijvoorbeeld meer adrenaline, je krijgt stijve spieren, je krijgt klamme handen, je bloeddruk wordt hoger. Bij een psychische reactie kun je denken aan boosheid, dagdromen, vrolijkheid of verdriet.

De moderne emotietheorie

Er bestaan vier soorten emoties:

Cognitief

We nemen een gebeurtenis waar die we op een bepaalde manier interpreteren. Dit gebeurt vanzelf als we dreiging of onlust ervaren. Emoties vormen het 'kader' voor het verstand. Waar moeten we op letten? Wat moeten we doen?

Gedrag

Aan ons uiterlijk is te zien dat we een bepaalde emotie ervaren. Zo is bij woede ons gezicht verwrongen. Je lichaamshouding kan zo ook je emotie laten zien. Je kunt soms letterlijk de blijdschap van iemands gezicht af lezen.

Fysiologie

Binnen in ons lichaam treedt een verandering op. Denk hierbij aan een verhoogde hartslag, verwijding van de pupillen, transpireren etc.

Subjectief

Deze emotie kunnen we bewust voelen. Het gaat hier dus om een beleving van de emotie. We voelen ons bang, blij, verdrietig etc.

Andere mensen zijn ook van invloed op je emoties. Zij kunnen model staan voor een emotie, maar ze kunnen je ook (negatief) beinvloeden. Emoties hebben hoe dan ook een functie. Op fysiologisch gebied stelt een emotie ons in staat tot een oerreactie; vluchten of vechten. Het lichaam geeft je op dat moment de energie om te handelen.
© 2007 - 2019 Veron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Motivatie en emotie"

Infoteur: Veron
Gepubliceerd: 17-04-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!