Het beroep van chauffeur
Er is veel vraag naar chauffeurs. Er zijn verschillende manieren waarop je als chauffeur werkzaam kunt zijn. Bij vrachtwagenchauffeurs geldt dat ze niet te veel op de weg mogen zitten. Dit leidt tot vermoeidheid en vergroot de kans op ongelukken. De politie ziet er op toe dat ze zich ook aan de regels houden.
Er zijn verschillende opleidingen voor wie chauffeur wil worden. De richting die je volgt hangt af van het soort wagen dat je zou gaan besturen. Een taxichauffeur volgt begrijpelijkerwijs een andere opleiding dan de chauffeur van een touringcar. Bij sommige bedrijven volg je de opleiding bij een daarin gespecialiseerd bureau. Bij andere gebeurt de opleiding intern. Bijvoorbeeld bij de busmaatschappij Connexxion is dit het geval. Je diploma kan je uiteraard alleen bij een door de overheid gecertificeerd bureau halen. Binnen de opleidingen is er niet alleen veel aandacht voor de rijbekwaamheid van de studenten, maar ook krijg je naast een praktisch examen theoretische scholing. Dan gaat het niet alleen over verkeersborden, maar ook bijvoorbeeld over hoe je een aanhanger moet aan- of afkoppelen, of de regels rondom het verplicht rust houden
Het beroep chauffeur
Vrachtwagenchauffeurs zijn gebonden aan een maximale rijtijd. Ze mogen niet te lang op de weg zitten. Ze kunnen daardoor vermoeid raken en dit verhoogt de kans op ongelukken. Sinds 10 april 2007 is de nieuwe Europese rijtijdenwet van kracht. Deze bepaald onder andere dat chauffeurs per twee weken nog maar 90 reisuren mag maken. Dit kan worden opgedeeld door in de ene week maximaal 55 uur te rijden. In de tweede week mag dan maximaal 35 uur worden gereden.
Voor chauffeurs is bijvoorbeeld Portugal geldt dat ze maar maximaal 48 uur in een week mogen maken. Er is veel bezwaar gemaakt tegen deze wet door vrachtwagenondernemers en vrachtwagenchauffeurs. Dit komt omdat het nu veel lastiger is om over lange afstanden goederen te vervoeren, zeker als er sprake is van files.
Controle op overschrijding reistijd
De politie ziet op twee manieren toe of chauffeur zich ook aan de regels houden. Ten eerste doen ze dit door middel van een digitale tachograaf. Deze houdt welke afstand de chauffeurs af leggen en of ze zich wel houden aan de verplichte rusttijden. Als dit niet gebeurt, dan meldt de tachograaf dit automatisch bij de politie die dan een boete geeft. De tweede manier waarop er gecontroleerd wordt is met trajectcontroles. Dan wordt bijvoorbeeld in Frankrijk genoteerd hoe laat een vrachtwagen. komt langs rijden en in Nederland wordt genoteerd wanneer de vrachtwagen over de grens heen ging. Als de chauffeur daar te kort over heeft gedaan, dan heeft hij dus of te snel gereden of zich niet gehouden aan de verplichte rusttijden. Ook in dat geval krijgt de chauffeur een boete.
Toenemende concurrentie
Er zijn steeds minder Nederlandse chauffeurs. Dat komt omdat zij te maken met een toenemende concurrentie van chauffeurs uit Oost-Europa. Chauffeurs uit landen als Polen en Roemenië kunnen sinds ze lid zijn van de Europese Unie ook in Nederland werken en doen dat tegen een veel lager tarief dan de Oost-Europese chauffeurs. Bovendien nemen veel Oost-Europese bedrijven het minder nauw met de regels. Het is lastig voor de politie om daar wat aan te doen omdat de Oost-Europese chauffeurs weer verdwenen zijn tegen de tijd dat de politie in kaart heeft wat er mis gaat.