Het beroep van chauffeur

Het beroep van chauffeur Er is veel vraag naar chauffeurs. Er zijn verschillende manieren waarop je als chauffeur werkzaam kunt zijn. Bij vrachtwagenchauffeurs geldt dat ze niet te veel op de weg mogen zitten. Dit leidt tot vermoeidheid en vergroot de kans op ongelukken. De politie ziet er op toe dat ze zich ook aan de regels houden. Er zijn verschillende opleidingen voor wie chauffeur wil worden. De richting die je volgt hangt af van het soort wagen dat je zou gaan besturen. Een taxichauffeur volgt begrijpelijkerwijs een andere opleiding dan de chauffeur van een touringcar. Bij sommige bedrijven volg je de opleiding bij een daarin gespecialiseerd bureau. Bij andere gebeurt de opleiding intern. Bijvoorbeeld bij de busmaatschappij Connexxion is dit het geval. Je diploma kan je uiteraard alleen bij een door de overheid gecertificeerd bureau halen. Binnen de opleidingen is er niet alleen veel aandacht voor de rijbekwaamheid van de studenten, maar ook krijg je naast een praktisch examen theoretische scholing. Dan gaat het niet alleen over verkeersborden, maar ook bijvoorbeeld over hoe je een aanhanger moet aan- of afkoppelen, of de regels rondom het verplicht rust houden

Het beroep chauffeur

Vrachtwagenchauffeurs zijn gebonden aan een maximale rijtijd. Ze mogen niet te lang op de weg zitten. Ze kunnen daardoor vermoeid raken en dit verhoogt de kans op ongelukken. Sinds 10 april 2007 is de nieuwe Europese rijtijdenwet van kracht. Deze bepaald onder andere dat chauffeurs per twee weken nog maar 90 reisuren mag maken. Dit kan worden opgedeeld door in de ene week maximaal 55 uur te rijden. In de tweede week mag dan maximaal 35 uur worden gereden.

Voor chauffeurs is bijvoorbeeld Portugal geldt dat ze maar maximaal 48 uur in een week mogen maken. Er is veel bezwaar gemaakt tegen deze wet door vrachtwagenondernemers en vrachtwagenchauffeurs. Dit komt omdat het nu veel lastiger is om over lange afstanden goederen te vervoeren, zeker als er sprake is van files.

Controle op overschrijding reistijd

De politie ziet op twee manieren toe of chauffeur zich ook aan de regels houden. Ten eerste doen ze dit door middel van een digitale tachograaf. Deze houdt welke afstand de chauffeurs af leggen en of ze zich wel houden aan de verplichte rusttijden. Als dit niet gebeurt, dan meldt de tachograaf dit automatisch bij de politie die dan een boete geeft. De tweede manier waarop er gecontroleerd wordt is met trajectcontroles. Dan wordt bijvoorbeeld in Frankrijk genoteerd hoe laat een vrachtwagen. komt langs rijden en in Nederland wordt genoteerd wanneer de vrachtwagen over de grens heen ging. Als de chauffeur daar te kort over heeft gedaan, dan heeft hij dus of te snel gereden of zich niet gehouden aan de verplichte rusttijden. Ook in dat geval krijgt de chauffeur een boete.

Toenemende concurrentie

Er zijn steeds minder Nederlandse chauffeurs. Dat komt omdat zij te maken met een toenemende concurrentie van chauffeurs uit Oost-Europa. Chauffeurs uit landen als Polen en Roemenië kunnen sinds ze lid zijn van de Europese Unie ook in Nederland werken en doen dat tegen een veel lager tarief dan de Oost-Europese chauffeurs. Bovendien nemen veel Oost-Europese bedrijven het minder nauw met de regels. Het is lastig voor de politie om daar wat aan te doen omdat de Oost-Europese chauffeurs weer verdwenen zijn tegen de tijd dat de politie in kaart heeft wat er mis gaat.
© 2009 - 2024 Simcha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Werken als vrachtwagenchauffeurWerken als vrachtwagenchauffeurNederlandse vrachtwagenchauffeurs hebben het steeds lastiger om aan het werk te blijven. Er is sprake van een toenemende…
Poolse Klussers & Wettelijke RegelsPoolse Klussers & Wettelijke RegelsDe wettelijke regels zijn per 1 maart 2007 versoepeld voor werknemers (klussers, bouwvakkers etc.) uit de nieuwe EU-lids…
WK voetbal 19741974 is het jaar dat West-Duitsland de kans krijgt om het Wereld Kampioenschap voetbal te mogen organiseren. Dit jaar zi…
Arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-EuropaDe komst van arbeidsmigranten naar Nederland is iets wat al vele jaren terug is gebeurd, en dus niets nieuws voor Nederl…

De grootste fout die je als werknemer op het werk kunt makenDe grootste fout die je als werknemer op het werk kunt makenAlleen degene die niets uitvoert op z'n werk maakt nooit fouten. Iedereen die zich wel inzet voor z'n job, en verplichti…
Werken als beveiligerWerken als beveiligerEr is een toenemende vraag naar beveiligers. Er zijn hier verschillende redenen voor te geven. De belangrijkste reden is…
Bronnen en referenties
Simcha (763 artikelen)
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.