Sollicitatiebrief: in 7 stappen vlot en treffend schrijven
Een sollicitatiebrief schrijven, daar ziet menig werkzoekende tegenop. Toch hoeft dat niet. In deze zeven stappen schrijf je vlot jouw sollicitatiebrief. En doeltreffend, want je schrijft vanuit je enthousiaste gevoel, en dat valt de lezer ook op. In de grote stapel brieven van concurrenten op de arbeidsmarkt is opvallen een absolute must. Zo doe je dat!
Inhoud:
doel van sollicitatiebrief: uitnodiging voor sollicitatiegesprek /
Bron: OpenClipart-Vectors, PixabayEen goede sollicitatiebrief schrijven is niet moeilijk
Je zoekt een baan, dat betekent algauw heel wat sollicitatiebrieven schrijven. Dat is niet zo moeilijk als het lijkt. Met veel concurrenten op de arbeidsmarkt lijkt dat misschien anders. Je moet uit die hele stapel van sollicitatiebrieven immers eruit springen en opvallen. Veel vacatures krijgen algauw 50 tot 100 reacties, en daar ben jij er eentje van. En hoewel je cv met al jouw werkervaring en opleidingen het allerbelangrijkst is
kan jouw brief toch net het laatste zetje geven om uitgenodigd te worden voor een eerste sollicitatiegesprek. En daarmee wordt je brief toch wel weer belangrijk. Zaak om een goede brief te schrijven. Toch kan dat makkelijker zijn dan je denkt als je de volgende tips gebruikt.
Stap 1: mijmeren, dromen en visualiseren: ik in die baan bij dat bedrijf
Je ziet een vacature en denkt 'die lijkt me wel wat'. Ervaar je dat gevoel of die gedachte, vraag je je dan direct af
welk aspect van die vacaturetekst dat oproept. Is het het bedrijf, de branche of zijn het misschien bepaalde taken waar je een warm gevoel van krijgt? Print de tekst uit en omcirkel die aspecten. Lees de totale tekst nog eens goed door en probeer je je een beeld te vormen hoe jij in die baan bij dat bedrijf zou werken in deze functie. Visualiseer collega's, werk wat aangeleverd wordt, de taken die je gaat uitvoeren in je nieuwe baan, hoe je dat zou aanpakken. Houd dat beeld en gevoel vast tijdens het schrijven van je brief.
Stap 2: de openingszin: eerste klap is daalder waard
Goed, we gaan aan de gang met die sollicitatiebrief! De openingszin is qua brief je eerste binnenkomer bij het bedrijf. Zinnen als 'Naar aanleiding van uw vacature voor salesmanager op Monsterboard wil ik hierbij solliciteren' kunnen echt niet meer, dat zijn ze van dertien in het dozijn en daarmee val je echt niet op: een gemiste kans!
Wat was het precies dat je je deed besluiten om te solliciteren? Dat aspect kun je in je eerste zin tot uiting brengen. Spreekt de branche je aan dan heb je daar vast eerder positieve ervaringen opgedaan,
refereer daarnaar. Bevat de functie een taak die je juist in je laatste baan voor het eerst op een bijzondere manier hebt uitgevoerd, beschrijf dat dan kort. Val met de deur in huis met een rake opmerking, dan ben je 'binnen' bij de lezer.
Een openingszin voor een vacature bij een bedrijf als Monsterboard kan zijn:
De naam Monsterboard klinkt mij als werkzoekende vanzelfsprekend welbekend in de oren.
En voor een dienstverlener voor zelfstandig ondernemers:
In uw vacaturetekst voor -naam functie- sprak de tekst 'affiniteit met ondernemers' mij aan. In het verleden heb ik een aantal jaren als ZZP'er gewerkt en zo het ondernemerschap aan den lijve ondervonden.
Stap 3: welke taken en aspecten matchen met jou, of dagen je uit?
Zo, de eerste zin is geschreven, en dat is meestal de lastigste, dus je bent al een eindje op weg. Nu ga je de totale tekst nog eens doorkijken en markeer je welke aspecten goed met jouw kennis, vaardigheden en werkervaring matchen. Op welke taken kun je een reactie geven waarom jij daar de juiste persoon voor bent?
Bepaal drie a vier punten. Dit moeten wel punten zijn waarvan de vacaturetekst duidelijk maakt dat dit zaken zijn die echt van belang zijn, dus geen puntjes ergens onderaan die van ondergeschikt belang zijn.
Formuleer nu kort en krachtig
waarom jij gemotiveerd raakt door deze specifieke taken of aspecten. Bedenk: minder is meer. Je brief moet vooral geen beschrijving zijn van wat er op je cv staat. Het moet extra informatie geven over jou en al je vaardigheden en de lezer een beter beeld geven over hoe jij in die specifieke functie zou gaan functioneren.
Stap 4: niet uitweiden, maar triggeren en prikkelen
Omdat je je richt op de punten die jou het meeste aanspreken word je misschien erg enthousiast. Dat is mooi, want een lezer kan oprecht enthousiasme meestal uitstekend onderscheiden van geveinsde motivatie. Maar ga er niet te ver in en weid niet teveel uit over waarom jij de baan zo ziet zitten. Houd het kort, want hoe langer een brief is, des te slechter deze volledig en grondig gelezen wordt. Een recruiter scant je cv namelijk op overeenkomende trefwoorden en leest daarna heel vluchtig en snel nog even je sollicitatiebrief. Zie de recruiter voor je, met die hele stapel aan reacties, en je begrijpt dat je brief echt niet uit twee volledige kantjes tekst of meer moet bestaan. Een stuk of drie, hooguit vier heldere alinea's is echt voldoende. Door wat aan informatie te raden over te laten
trigger je de lezer om je uit te nodigen voor een gesprek.
Stap 5: nieuws of feit over het bedrijf aantippen
Gebruik wat tijd om je in te lezen in het bedrijf. Google even op 'nieuws -naam bedrijf-', waarmee waren ze onlangs in het nieuws? Check vooral ook de website, wat wil de homepage jou duidelijk maken, waarmee promoot het bedrijf zich, wat wil het uitstralen? Een nieuwtje of aspect wat je opvalt en/of aantrekt verwerk je vervolgens in je sollicitatiebrief. Dat kun je doen ergens in de alinea's die je al hebt geschreven, heel subtiel maar zo dat de lezer denkt 'he, die heeft zich
verdiept in ons bedrijf!'. Ofwel in de afsluiter.
Stap 6: afsluiter met 'call to action'
Een ondernemer van deze tijd weet het inmiddels: een contact moet je afsluiten met een aanbod/vraag om actie: de zogenaamde 'call to action'. Geen dwingend verzoek maar wel een hele duidelijke uitnodiging.
Een algemene afsluitingszin met call to action kan zijn:
Graag zou ik mijn interesse in deze functie in een gesprek aan u toelichten.
Stap 7: spelling controleren en brief even laten liggen voor versturen
In welke functie je ook gaat werken, schrijffouten kun je maar beter verbeteren. Met een spellingscontrole in je mailprogramma of in Word haal je de meeste er zo uit. Laat de brief daarna nog minstens een paar uurtjes liggen, ga iets anders doen en lees hem daarna nog eens met een
frisse blik door. Verbeter onlogische zinnen, verkort waar mogelijk je tekst. Twijfel je nog, laat je brief dan lezen door iemand in je omgeving. Vrijwel altijd heeft die wel iets op te merken.
Succes met je sollicitatie!
Lees verder