InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Collega's met kinderen vormen soms ergernissen

Collega's met kinderen vormen soms ergernissen

Collega's met kinderen vormen soms ergernissen Voor een werkende ouder, vooral voor de werkende moeder is het vaak lastig om een balans te vinden tussen werk en privé. Ouders vragen soms flexibelere werktijden, moeten vrij nemen als het kind ziek is, willen tijdens schoolvakanties vrij nemen en kunnen niet altijd overwerken omdat ze geen oppas kunnen vinden. Hoewel de collega’s die geen jonge kinderen hebben of kinderloos zijn er begrip voor hebben, geeft het ook vaak ergernissen. Er zijn veel werknemers die zich ernstig tekort gedaan voelen.

Ergernis

Collega’s die kleine kinderen hebben, zijn zo druk met het regelen van alles voor de kleine, dat ze het soms niet doorhebben dat ze soms een bron van ergernis vormen voor hun collega’s. Ze hanteren flexibelere werktijden omdat ze hun kinderen weg moeten brengen en weer op moeten halen uit school of opvang, willen vakantie opnemen tijdens de schoolvakanties, kunnen soms niet werken als het kind ziek is en ze kunnen geen oppas vinden als er moet worden overgewerkt. Collega’s zonder kinderen ergeren zich hier regelmatig aan.

Ongelijkheid

De kinderloze collega’s of collega’s met oudere kinderen ergeren zich soms hieraan op de werkvloer. Zij krijgen meer werk op hun bordje en moeten taken overnemen. Zij moeten flexibeler zijn en krijgen vaak de vraag om buiten de schoolvakanties verlof te nemen. Een zwangerschap op de werkvloer betekent meestal dat de andere collega’s meer werk op het bordje krijgen. Vaak wordt er na de zwangerschap ouderschapsverlof opgenomen, waardoor de andere collega’s nog een tijdje extra werkzaamheden erbij krijgen. Kinderloze collega’s voelen zich vaak ernstig tekort gedaan.

Nog minder begrip bij kinderloze vrouwen

Niet alleen mannen storen zich aan de collega’s met jonge kinderen, maar ook de kinderloze vrouw kan zich er aan irriteren. Kinderloze vrouwen kunnen soms nog minder begrip opbrengen voor jonge ouders dan mannen. Ook de oudere werknemer kan er soms maar weinig begrip voor opbrengen. Zij vinden dat de werkgever de parttime collega’s met jonge kinderen te veel worden voorgetrokken. Oudere werknemers hebben hier minder begrip voor omdat dit voorrecht er vroeger niet was.

Balans vinden

Voor de werkende ouder is het niet altijd gemakkelijk. Zij moeten vaak wel blijven werken omdat ze het anders financieel niet redden. Zij vinden soms dat de kinderloze collega’s het gemakkelijker hebben en daarom makkelijker langer op het werk kunnen blijven, gemakkelijker kunnen overwerken en flexibeler zijn met vakanties plannen. De werkende ouder moet voortdurend maar balans zien te vinden tussen werk, kinderopvang, huishouden en het sociale leven.

Wanneer aankaarten bij leidinggevende?

Mocht je ergernissen hebben op de werkvloer omdat een jonge ouder zijn werk niet goed doet vanwege de kinderen, probeer erover te communiceren. Het kan beter zijn om er eerst met de desbetreffende collega over te praten. Praat erover in het team en kijk of er een oplossing kan komen. Als een collega met kinderen elke dag eerder naar huis gaat dan de rest, besef dan goed dat hij misschien ’s avonds nog wat werkzaamheden verricht terwijl jij bezig bent met je hobby’s.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.intermediair.nl

Reageer op het artikel "Collega's met kinderen vormen soms ergernissen"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 04-07-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!