InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Hoeveel mensen met autisme hebben werk? Onderzoek en tips

Hoeveel mensen met autisme hebben werk? Onderzoek en tips

Hoeveel mensen met autisme hebben werk? Onderzoek en tips Hoeveel mensen met autisme zijn aan het werk? Hoe groot is je baankans ten opzichte van de hele beroepsbevolking? En, misschien nog belangrijker, hoe maak je je kans op werk groter? De Nederlandse Vereniging voor Autisme presenteert een unieke inventarisatie van onderzoeksresultaten die antwoord geven op deze vragen - en meer. De Nederlandse Vereniging voor Autisme komt regelmatig met onderzoek, feiten en cijfers. Zo ook toen zij pasgeleden cijfers bekend maakte over de arbeidsdeelname van mensen met autisme. Een van de belangrijkste punten daaruit was het percentage mensen met autisme dat aan de slag is in een gewone betaalde baan: dat bleek maar 28% te zijn. Als je dat afzet tegen mensen die welke beperking dan ook hebben die werken lastiger maakt, is het nog meer schrikken. 56% van de mensen die zo'n beperking hebben, is toch nog aan het werk. Dit alles steekt schril af tegen het percentage mensen uit de totale beroepsbevolking die aan het werk zijn in een betaalde baan. Niet best in tijden van economische tegenwind, maar toch nog 79%. 28% voor mensen met autisme tegenover 79% voor het geheel, daar gaapt een kloof. En daar wil de Vereniging iets aan helpen doen.

Participatiewet en autisme

De Vereniging wijst erop dat de Participatiewet die eraan zit te komen, het belangrijker maakt dan ooit tevoren dat je je als jongere of volwassene met autisme zo bewust mogelijk wordt van wat jouw kansen en knelpunten zijn. Belangrijk is dat mensen met autisme zich ervan bewust zijn dat autisme een bepaald werknemersprofiel meebrengt, maar dat dit niet gelijk staat aan een negatief profiel. En de Vereniging richt zich daarbij ook op werkgevers. Het is namelijk een slechte gewoonte om te denken dat mensen met autisme per definitie een 'min' voor het bedrijf zijn ten opzichte van degenen die zo'n beperking niet hebben. Autisme heeft zowel lastige punten, als pluspunten.

Onderzoek: succesfactoren bij het werken met autisme

Dr. Jeanet Landsman is onderzoeker bij de afdeling Gezondheidswetenschappen van het Universiteit Medisch Centrum Groningen. Voor de Nederlandse Vereniging voor Autisme nam zij zeven recente Nederlandse onderzoeken de maat. Ze zocht naar succesfactoren bij het werken met autisme, en daaruit voortkomende tips voor werken met autisme. De Vereniging meldt vol trots in haar persbericht dat het de eerste keer is dat een geheel van onderzoeksresultaten, inzichten en goede raad in een behapbaar format wordt gepresenteerd. Dit onderzoek is nuttig voor veel mensen: degenen met autisme, maar ook naasten, begeleiders, jobcoaches en werkgevers die zich willen inlezen.

Communiceren of omgaan met veranderingen

Voor we aan de mogelijke pré's van het werken met autisme toekomen, is er de andere kant van de medaille. Het is nu eenmaal vaak zo dat mensen met autisme wat meer problemen met communicatie hebben. Bij een solicitatiegesprek kan dat natuurlijk problemen opleveren. Echter, ook wie al aan het werk is, moet in geval van autisme bedacht zijn op de kans dat een taak niet per se meteen begrepen wordt als deze opgedragen wordt. Ook is voor zowel werkgever als werknemer belangrijk, dat een stabiele koers voor de werknemer makkelijker te behappen valt dan allerlei veranderingen in taak of omstandigheden.

Autisme en de houding van jezelf en anderen

Het is steeds belangrijk voor zowel werknemer als werkgever, te beseffen dat 'de' standaard persoon met autisme niet bestaat. Het is een kwestie van kijken wat iemands persoonlijk profiel is, en hoe dat bij betaald werk aan kan sluiten, bijvoorbeeld via wat aanpassingen. Goed, autisme kan een langere weg betekenen naar werk dat betaald wordt, maar ook zo goed mogelijk bij je past. Anderzijds heeft autisme een heel persoonlijk karakter, met voor elk mens weer andere kansen, en kan een optimale houding vanuit je werkomgeving veel schelen. Wat wederzijds begrip en flexibiliteit is een eerste stap naar succes.

Pré's bij autisme

Autisme brengt zo heel eigen mogelijke pré's mee. Dan kan het gaan om oog voor detail, nauwkeurigheid en een hogere tolerantie voor taken die veel herhaling bevatten. Maar ook zijn mensen met autisme vaak betrouwbaar en zijn er veel harde werkers bij. Dit zijn uiterst gewilde karaktereigenschappen in werknemers, en bovendien eigenschappen die lang niet alle werkgevers associeren met autisme. Mensen met autisme doen er dus goed aan om, eventueel met behulp van een coach, uit te zoeken in hoeverre zij zich herkennen in zulke mogelijke pluspunten. Je hiervan bewust zijn is goed voor je zelfvertrouwen én levert handige 'bagage' op om in te brengen bij sollicitaties.

De Nederlandse Vereniging voor Autisme

De Nederlandse Vereniging voor Autisme spant zich in om kennis en handvatten aan te reiken die mensen met autisme aan het werk kunnen helpen (blijven). De Vereniging verzorgt eigen publicaties, maar ook online informatie en bijeenkomsten om kennis te delen. Een voorbeeld van zo'n bijeenkomst is de Themadag Werken met Autisme. De Nederlandse Vereniging voor Autisme wordt financieel gesteund door het programma Autisme en Werk van Start Foundation en het Fonds Psychische Gezondheid.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht Nederlandse Vereniging voor Autisme

Reageer op het artikel "Hoeveel mensen met autisme hebben werk? Onderzoek en tips"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 20-03-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!