InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Stigmata, wat is het?

Stigmata, wat is het?

We kennen het woord allemaal wel, maar velen van ons weten niet wat een “stigmata” exact is. Enige uitleg over stigmata.

Stigmata

Het woord stigmata is afkomstig uit het Grieks en wil zeggen “brandmerk”. Als eerste werd een geval in Engeland in 1222 geregistreerd. Het betrof aartsbisschop Stephen Langton. Andere bekende zijn Franciscus van Assisi en Pater Pio.

Het is nooit wetenschappelijk bewezen maar er zijn theologen die beweren dat een stigmata kan plaatsvinden voor het intense geloof wat sommige mensen hebben.

Franciscus van Assisi

Op 14 september 1224 werd Franciscus van Assisi wakker uit een visioen en ontdekte dat hij in het midden van zijn handen en voeten diepe wonden had. Eenzelfde wond zag hij ook op zijn rechterzij. Deze wonden leken wel heel erg veel op de wonden die Jezus Christus had toen deze aan het kruis stierf. De wonden van Franciscus hielden twee jaar aan waarna hij stierf.

Na Franciscus zijn er nog honderden soortgelijke gevallen geregistreerd. Het gaat hier om zeer gelovige mensen. Sommige hebben hoofdwonden of er komt bloed uit de ogen. Dit associeert weer naar de doornenkroon die Jezus Christus op had toen hij aan het kruis hing.

Pater Pio

Pater Pio werd in 1887 geboren als Francesco Forgione. Het was een Italiaanse priester die lang leed onder de stigmata. Er zijn meerdere onderzoeken gedaan om vast te stellen of er geen fraude in het spel was, maar uiteindelijk heeft het Vaticaan erkend dat dit niet het geval was. In 1968 overleed Pater Pio en bij zijn overlijden verdwenen zijn wonden en er waren geen lidtekens te zien. Medici hebben het nooit kunnen verklaren. In 2002 heeft de toenmalige paus Johannes Paulus Pater Pio tot heilige verklaard.

Nep?

Sommige gevallen zijn dus niet te verklaren, maar wonden zijn wel zichtbaar. Toch er zijn ook “fraudegevallen”. Het Munchhausensyndroom heeft al voor een aantal “fraudegevallen” gezorgd (men wil op deze wijze de ziekelijke honger naar aandacht stillen). Magdalena de la Cruz (ze stierf in 1560) is zo’n dame die de stigmata wonden had, maar uiteindelijk bekende dat ze de wonden zelf had aangebracht. Niet bekend is of dit door het ziektebeeld of haar geloof veroorzaakt is.

Vaticaan

Het Vaticaan onderzoekt alle gevallen grondig en soms zelfs meer dan eens. Er zijn dan ook vele gevallen die niet echt blijken. Tot op heden zijn er 62 erkende gevallen van stigmata.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Stigmata, wat is het?"

Reacties

Rob Steinbuch, 05-04-2011 09:46 #2
In de Goede Week van 2004 traden bij de antroposofische Berlijnse architecte Judith von Halle de stigmata verschijnselen op. Sindsdien kan zij alleen drinkwater verdragen. Zij houdt voordrachten en schrijft boeken. Ik heb hierover een notitie geschreven "Stigmata in het licht van de antroposofie". Voor inlichtigen: Rob Steinbuch tel. 0343-512491, email steinb@dds.nl.

Annetanne, 08-01-2010 20:50 #1
Een kleine opmerking (ik ben nu eenmaal een muggenzifter als het op taal aankomt).
'Een' stigmata bestaat niet… Stigmata of stigma's zijn de meervoudsvormen van stigma. Ik weet wel, dat ook Wikipedia 'stigmata' als een enkelvoud lijkt te beschouwen, maar dat is toch echt foutief. De titel van dit stukje zou dus moeten zijn: 'Stigmata, wat zijn dat?'

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 31-07-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Meditatie
Reacties: 2
Schrijf mee!