Heilige Padre Pio

San Giovanni Rotondo, de laatste rustplaats van de in 2002 heilig verklaarde Padre Pio. Ruim 6 miljoen gelovigen van over de hele wereld komen jaarlijks naar dit kleine plaatsje in het Zuid Italiaanse Puglia om Padre Pio eer te bewijzen, om hulp te vragen, om te bidden of omdat ze gewoonweg nieuwsgierig zijn naar deze mystieke pater.

Jeugd

Padre Pio wordt geboren op 25 mei 1887 in Pietrelcina (regio Campanie) onder de naam Francesco Forgione. In zijn jonge jaren krijgt Francesco niet de mogelijkheid om naar school te gaan, omdat hij zijn familie moet helpen met het werk op het land. Pas vanaf 12 jaar krijgt Francesco dagelijks les van de priester Domenico Tizzani, die hem in 2 jaar tijd het gehele lesprogramma van de lagere school laat doorlopen.

Op 1 januari 1903, wanneer Francesco slechts 15 jaar is, krijgt hij zijn eerste visioen. Enkele dagen later krijgt hij een tweede visioen waarin de Heilige Maagd Maria en God hem moed hebben ingesproken. Op 22 januari van dat jaar betreed Francesco het Kapucijner klooster en gaat vanaf dat moment als Padre Pio door het leven.

Vervolgens rond Padre Pio achtereenvolgens het gymnasium en een theologische studie af en wordt hij priester.

Stigmata

Padre Pio is bekend om zijn stigmata, welke zich voor het eerst manifesteerden in de namiddag van 7 september 1910, een jaar later manifesteerden de stigmata zich echter met meer regelmaat. In 1911 schreef Padre Pio een brief aan zijn spiritueel leider waarin hij het volgende schreef: “In het midden van de handpalmen is een beetje rood verschenen, groot zoals een 1 cent muntstuk, gevolgd door een acute en felle pijn. Ook onder mijn voeten voel ik pijn”.

In 1918, terwijl Padre Pio aan het bidden is voor het kruisbeeld van het kerkje behorend bij het klooster, ontving hij opnieuw de stigmata die vanaf dan voor het grootste gedeelte van de rest van zijn leven bij hem zouden blijven.

Veroordeling

Ondanks dat Padre Pio tegenwoordig Heilig is verklaard, is het Vaticaan hem lange tijd niet vriendelijk gezind geweest. Al in 1922 schreef het hoogste tribunaal van de Heilige Stoel een brief naar de generaal-overste van de Kapucijner orde, waarin werd bevolen Padre Pio restricties op te leggen in de uitoefening van zijn pastorale functies. Het jaar erop werd het decreet officieel en werd Padre Pio door Rome beschuldigd van oplichting en bestempeld als een leugenaar en een gek. Rome riep de mensen op niet langer in Padre Pio te geloven en niet meer naar San Giovanni Rotondo af te reizen.

Het gewone volk, de pelgrims, hebben hier echter nooit gehoor aan gegeven en zij zijn Padre Pio blijven steunen.

Ziekenhuis

Tijdens zijn leven heeft Padre Pio zich ingezet voor het welzijn van de pelgrims. Veel van deze pelgrims, arme, zieke mensen kwamen naar San Giovanni Rotondo om genezing te zoeken en te bidden.

Een van zijn grootste werken voor het welzijn van de medemens is het ziekenhuis “Casa Sollievo della Sofferenza” (het huis ter verlichting van het lijden), wat onder het beheer van Padre Pio is gebouwd. Tot op heden is dit ziekenhuis het symbool van de goedheid van Padre Pio.

Film

In de periode tussen het zalig verklaren en het heilig verklaren van Padre Pio in, is er een tweedelige miniserie uitgekomen over het leven van Padre Pio. De naam van de film is “Padre Pio”, geregiseerd door Carlo Carlei en geproduceerd door Angelo Rizzoli.
© 2011 - 2020 Italiagirl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://it.wikipedia.org/wiki/Padre_Pio_da_Pietrelcina
  • www.michaeljournal.org

Reageer op het artikel "Heilige Padre Pio"

Infoteur: Italiagirl
Gepubliceerd: 11-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!