InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Vrouwen in de Islam

Vrouwen in de Islam

Moslima's worden door hun man en familie onderdrukt, hebben geen recht op een eigen mening en moeten een hoofddoek dragen. Dit zijn enkele voorbeelden van ideeën die sommige mensen hebben over de Islamitische vrouw. In dit artikel ga ik in op vrouwen in de Islam. Wat staat er in de Koran over vrouwen? Zijn de ideeën die mensen hebben vooroordelen of zit er een kern van waarheid in? Hierbij maak ik gebruik van feiten, maar mijn eigen mening zal hier en daar ook naar voren komen.

Wat staat er in de Koran over vrouwen?

De koran richt zich specifiek tot mannen en vrouwen.Vrouwen en mannen moeten zich voor God beiden voor hun daden verantwoorden. Moslims en moslima'szijn voor God gelijk.

Een beroemde passage uit de Koran is de volgende:
De mannen en vrouwen die zich [aan God] hebben overgegeven, de gelovige mannen en vrouwen, de onderdanige mannen en vrouwen, de oprechte mannen en vrouwen, de geduldige volhardende mannen en vrouwen, de deemoedige mannen en vrouwen, de mannen en vrouwen die aalmoezen geven, de mannen en vrouwen die vasten, de mannen en vrouwen die hun schaamstreek kuis bedekt houden, de mannen en vrouwen die God veel gedenken, voor hen heeft God vergeving en een geweldig loon klaargemaakt. [Koran 33:35]

Juridisch zijn man en vrouw echter niet gelijk. Zo mag een man wel trouwen met een niet-moslim, maar een vrouw niet. Het erfrecht voor de vrouw is vastgesteld in de Koran, maar een zus krijgt slechts de helft van wat haar broer erft.
Zowel de Koran als de Sjaria (de Islamitisch wetgeving) ontmoedigen echtscheiding, maar het is wel mogelijk. Ook voor moslima's. Een man kan van zijn vrouw scheiden door driemaal de talaq ('Ik verstoot je') uit te spreken. Na de eerste twee keer moet hij een bepaalde periode wachteen, om vast te stellen of de vrouw zwanger is of niet. Wanneer de vrouw zwanger is krijgt zij voogdij over haar zonen tot hun achtste jaar en over haar dochter tot haar vijftiende of achttiende. Deze voogdijregel geldt ook voor de khoel, de echtscheiding op initiatief van de vrouw. Deze scheiding is alleen rechtsgeldig met instemming van de echtgenoot, behalve onder de Maliki-wet. Deze wet erkent het gezag van de rechtbank indien er onverzoenbare verschillen zijn tussen man en vrouw.

De hoofdoek

In de Koran staat maar één passage over de hoofddoek. Deze luidt:
En zij moeten sluiers over hun boezem drage en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten. (Koran 24:31)

Ik ben geen Korangeleerde, maar naar mijn mening zegt deze passage niets over het bedekken van het hoofdhaar, maar alleen iets over het bedekken van de borsten en het geslachtsdeel. Dit zou betekenen dat het bedekken van het hoofdhaar niet verplicht is. Bovenstaande passage wordt echter vaak wel opgevat en uitgelegd alsof vrouwen zich vanaf het hoofdhaar tot aan de tenen moeten bedekken. Een ander argument dat hiervoor wordt gebruikt is dat de Koran zegt dat gelovige vrouwen"hun schoonheid niet mogen tonen, behalve hetgeen daarvan zichtbaar moet zijn"¹. Een reden van het dragen van een hoofddoek is bij sommige Moslima's ook dat zij hun geloof willen uitdragen, het een symbool voor reinheid is, als bescherming tegen jaloezie etc.

Sommige mensen zeggen dat Moslims de hoofddoek gebruiken om hun vrouwen te onderdrukken. Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Veel Moslima's kiezen zelf voor het dragen van een hoofddoek, omdat zij geloven dat ze dit moeten van hun geloof, omdat ze hun geloof willen uitdragen of een andere reden. Ik vind dat dit hun goed recht is en kan me niet indenken dat ook maar iemand hier last van heeft. Naar mijn mening wordt het een ander verhaal wanneer vrouwen een burqa gaan dragen. Niet omdat ik denk dat deze vrouwen worden onderdrukt, (dit zal bij sommigen wel het geval zijn en bij anderen niet) maar omdat ik het zeer onprettig vind wanneer ik iemand zijn gezicht niet kan zien. Wie garandeerd mij dat onder die Burqa een vrome Moslima zit en geen enge overvaller o.i.d? In de politiek is er al enige tijd een discussie aan de gang over het verbieden van de Burqa. Bovenstaande reden is voor mij de enige reden om dit te doen. Het zou dat ook geen Burqa verbod moeten zijn, maar een algeheel verbod op het onzichtbaar maken van je gezicht in het openbaar.

Moeder

Dat de vrouw veel respect krijgt in de Koran blijkt onder andere uit het volgende verhaal:
Een man kwam bij Mohammed en vroeg hem wie het meeste recht had om door hem met respect behandeld te worden. Mohanmmed antwoordde: jouw moeder. De man vroeg wie na zijn moeder het meeste recht had op zijn respect. Mohammed antwoordde: jouw moeder. De man stelde dezelfde vraag nogmaals aan Mohammed en weer luidde het antwoord: jouw moeder. Het was de man duidelijk dat zijn moeder heel belangrijk is en veel respect verdient. Vervolgens vroeg de man: Als ik mijn plicht tegenover mijn moeder gedaan heb, wie komt er dan na haar? Hierop antwoordde Mohammed: jouw vader.

In de Koran krijgen vrouwen dus veel respect. Ook Mohammed behandelde zijn vrouwen respectvol. Hij luisterde naar hen, vroeg naar hun mening, een aantal van zijn vrouwen werkten en Mohammed deed dingen in het huishouden. Zo waste hij bijvoorbeeld zijn eigen kleding.

Feit is dat de huidige positie van de vrouw per (Islamitisch) land erg verschilt. In een aantal landen mogen vrouwen niet werken, moeten zich van top tot teen bedekken en hebben weinig inspraak in hun iegen leven. Naar mijn idee heeft dit niets meer met het Islamitisch geloof te maken ook al wordt dit wel 'in de naam van' gedaan. Ik vind dat het geloof hier misbruikt wordt door een aantal groepen (denk aan de Taliban, religieuze politie etc.) om mensen naar hun mening te vormen. In Afghanistan mochten vrouwen zo'n 40 jaar geleden stemmen, studeren, werken en droegen geen Burqa. Toen de Taliban aan de macht kwam veranderde dit allemaal en mochten vrouwen niets meer behalve kinderen baren en voor hen zorgen. Vrouwen en mannen worden onderdruk door een geweldadige 'religieuze' groep die dit naar eigen zeggen in naam van de Islam doen. Betekent dit dat de Islam vrouwonvriendelijk is? Of betekent dit dat bepaalde groeperingen vrouwonvriendelijk zijn en enkele passage uit de Koran gebruiken (misbruiken) om dit uit te dragen?

Lees verder

© 2008 - 2017 Natasha83, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Islamitisch FeminismeVoor sommige mensen lijkt het misschien iets onmogelijks, een feministische moslima, maar vrouwen overal in de Islamitis…
De hoofddoek als bedekking van het sieraard van de vrouwJe ziet ze tegenwoordig in alle soorten, maten en kleuren; de hoofddoek. De één draagt hem om een bad hair day te verhul…
Gelijkwaardigheid binnen verschillende godsdienstenGelijkwaardigheid binnen verschillende godsdienstenGelijkwaardigheid is voor iedere godsdienst anders. Iedereen heeft er een andere kijk op en iedereen kent bepaalde grenz…
Vlaamse moslima’sAnnemie Struyf gaat op zoek naar de beleving van diverse religies in de VRT-televisiereeks ‘In Godsnaam’. Eerste godsdie…
De islam, een wereldgodsdienstDe islam is een van de grootste godsdiensten ter wereld. Maar wat houdt deze godsdienst eigenlijk precies in?
Bronnen en referenties
  • 1 http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofddoek

Reageer op het artikel "Vrouwen in de Islam"

Reacties

Peter, 19-05-2017 19:05 #22
Doorheen de hele geschiedenis van de Islam is de kledij van de vrouwen de uitdrukking geweest van hun ondergeschikte positie. Ook nu nog worden in veel landen vrouwen met lichamelijk geweld bedreigd als ze de kledijvoorschriften niet volgen (80 stokslagen in Iran). Er staat nergens in de koran dat een vrouw een hoofddoek moet dragen. Ik ben geen Korangeleerde, maar naar mijn mening zegt deze passage niets over het bedekken van het hoofdhaar, maar alleen iets over het bedekken van de borsten en het geslachtsdeel: En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten. (Koran 24:31)… De fundamentalisten beseffen de kracht van de 'visuele aanwezigheid', van de zichtbaarheid van de Islam in het straatbeeld. Daarom willen zij die hoofddoek. De hoofddoek is hun wapen…

Steven Smits, 22-05-2016 09:24 #21
Hallo,

Ik bestudeer de Islam al een tijdje. Het valt mij op dat als het op de positie van de vrouw aankomt altijd gerefereerd wordt naar de Koran. Daar staat vanzelfsprekend allemaal mooie dingen in over de vrouw. Ik lees echter nooit iets over de praktijk. En de praktijk is wel degelijk dat vader, opa, de man de baas zijn en dat de vrouw onderdrukt wordt (verbod autorijden in SA, niet alleen de deur uit, verplicht hoofddoek dragen, broer/vader van de man mag de vrouw straffen/slaan, als de man 3x zegt dat hij de vrouw niet meer wil dan is hij gescheiden, verbranden, stenigen, zuur in het gezicht bij vermoedelijke overspel, als mannen overspel plegen dan is de bewijslast veel zwaarder enz. enz.

Steven

Roos, 23-02-2016 11:24 #20
Aan de schrijfster van dit artikel. Bedankt voor je bijdrage. Maar het ligt allemaal genuanceerder. Met name met betrekking tot de hijaab ofwel de hoofddoek. En de verplichting hiervan. Surat an Nour en al azhaab zullen hier meer uitleg over kunnen geven mits juist geïnterpreteerd. De djalabi vrij vertaald als de sluier/ bedekking betekent dat de vrouw wel degelijk haar hoofd dient te bedekken. De sieraad van de vrouw is alles wat de man bekijkt. Ook de haren.

Toch ontstond de hoofddoek. De lichaamsbedekking die wij nu direct associëren met moslima’s, begon bij regels die de Koran voorschreef aan de vrouwen van profeet Mohammed. In de tijd van de openbaring van vers 33:53 vond er een machtsstrijd plaats in de islamitische gemeenschap van Medina. De vrouwen van de profeet werd voorgedragen om een gordijn of ‘hijab’ te dragen om te voorkomen dat Mohammeds tegenstanders er met haar vandoor gingen. Deze speciale voorschriften zorgden er ook voor dat de vrouwen van de profeet te onderscheiden waren van andere moslimvrouwen.

In vers 33:59 komt echter een nieuw kledingvoorschrift aan bod dat gericht is aan alle moslimvrouwen. “O profeet. Zeg tot jouw echtgenotes, jouw dochters en de vrouwen van de gelovigen iets van haar overkleding over zich heen naar beneden te laten hangen. Dat bevordert het best dat men haar herkent en niet lastig valt. het komt het erop neer dat vrouwen hun bovenkleed niet slechts meer over de schouders moesten dragen om hun decolleté te verbergen, maar ook hun hoofd ermee moesten bedekken. “Hoe ver dat moest gaan, daarover zegt het vers niets.” In tegenstelling tot de vrouwen van de profeet, konden moslima’s naar interpretatie hun handen en gezicht vrijlaten. Ook noemt het vers het belang van herkenning. Een hoofddoek was destijds al de manier om je te identificeren als moslim en volgeling van Mohammed en daarmee Allah.

koranIII
Bron
Hadith
Aan het begin van de Koranconclusies vertelde ik de Hadith niet te gebruiken omdat de authenticiteit hiervan nooit vastgesteld is. Toch verwezen veel islamitische vrouwen die ik vroeg waarom zij een hoofddoek droegen, hiernaar. Columniste Salima Benali: “In de islam volg je zowel de Koran, het woord van Allah en de Sunnah, de overleveringen van de profeet. In de Koran staat bijvoorbeeld dat het gebed verplicht is, maar er staat niet in hoe je dat moet doen. Dit staat in de Hadith uitgelegd. Je moet het zien als een boek dat de woorden van God verder uitdiept.”

Abu Dawud is de imam die jaren na het overlijden van Mohammed het volgende opschreef in de Hadith2: “Volgens de overlevering van Aisha, kwam haar zus Asma op een dag voor de profeet. Ze droeg een dunne, transparante jurk. Bij het zien van haar, draaide de profeet zijn gezicht om en zei: “Oh Asma, wanneer een vrouw de puberteit heeft bereikt, is met uitzondering van deze delen” – de profeet wees zijn handen en gezicht aan – “het tonen van de andere delen niet toegestaan.”
(Aisha was Mohammeds 9-jarige kindbruid. Destijds was hij 54.3 Volgens de Hadith kwam Aisha twee keer voor in zijn droom, dus moest hij wel met haar trouwen. Maar hé jongens, wel even in de historische context plaatsen).

Miep, 13-01-2016 22:12 #19
Wie kan mij uitleggen wat je precies moet doen en moet weten als je moslima wordt wat de je allah van je verwacht en je man natuurlijk wat wel en wat niet mag. Is er misschien een film die naar reconstructie is afgespeeld om goed alles te snappen. Ik wil me zelf graag over geven aan Allah en ik hou van mijn toekomstige man en wil ons huwelijk gezegend hebben door allah

Nora, 08-12-2015 19:38 #18
Salam Wa3likoem Susters en Broeders

Ik heb een vraagje waar op de koran wordt er duidelijk vermeld dat een moslima vrouw de hijab moeten dragen?

Alvast Bedankt

Max, 09-11-2015 16:53 #17
De Koran; 2:223: Uw vrouwen zijn een akker voor u: ploeg uw akker wanneer of hoe gij wilt: maar doe voortijdig iets goed voor uw ziel en vreest Allah en weet dat gij Hem zult ontmoeten (in het Hiernamaals ), en geef (deze) goede tijdingen aan degenen die geloven…Wat betreft 2:223 met betrekking tot de voorschriften dat een man zijn vrouw mag verkrachten.Zou je je aansluiten bij een religie die mannen toestaat seks te hebben met hun slavinnen gedurende hun slavernij – als deze religie deze daad gecodificeerd heeft in zijn heilige boek?.Vrouwen zijn niet meer waard in de ISLAM,dan een lolly die op de grond is gevallen…

Tayfun, 16-12-2013 21:23 #16
Dag redacteur,

Dat het bedekken van het haar niet moet klopt niet!
In Al-ahzab ayaat 59 staat : "O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslaghoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en iet lastig worden gevallen. En Allah (c.c.) is vergevensgezind, Genadevol. "

Senna, 06-05-2013 00:19 #15
Ik vind het raar dat er staat dat de moslima's onder ons worden onderdrukt. dit wordt heel erg door elkaar gehaald met cultuur. dat vrouwen worden onderdrukt ligt meer aan de cultuur en absoluut niet het geloof. ik heb de koran keer op keer gelezen en het duidt erg precies aan dat vrouwen en mannen gelijk zijn. ze worden gelijk en op dezelfde gestraft en gelijk beloont.

Lina, 21-03-2013 16:09 #14
Als een moslim een niet-moslim beledigt, pest, … Zal hij er dubbel voor boeten.

Trouwens, aan (racistische) niet-moslims, ik geef jullie al het recht om de Islam te bespotten, maar ik denk niet dat jullie weten wat Islam is, of hebben jullie de Koran al uitgelezen?

Leila, 19-01-2013 12:27 #13
Ik vind het nog steeds een religie die vrouwen onderdrukt, en lang niet meer logisch. Daarom mijn besluit om christen te worden.

Moslima, 10-01-2013 04:19 #12
Niet alle moslima's… maak de mensheid niet zwart, want je praat over velen die ook je buren kunnen zijn of je collega's of papa's en mama's van kinderen die bij jou kinderen op school zitten. Niet iedereen wordt zo behandeld! Misschien vele daarvan… en dan nog iets moslima zijn is een geloof en dat heeft niks te maken met gedwongen worden dat heeft te maken met de mensheid! Allah swt heeft nergens achter gelaten dat iets moet! Het enige wat moet zijn de 5 zuilen onder andere:

1. Sjahada of geloofsgetuigenis aan Allah.
2. Salaat of gebed.
3. Zakaat of Armenbelasting.
4. Saum of vasten.
5. Haddj of bedevaart naar Mekka.

Verdiep je niet alleen in narigheid, maar doe is wat aan eerlijkheid!

Patrikos, 03-01-2013 11:11 #11
Hoe zit het eigenlijk met de rechten van niet-moslim vrouwen? Ik wil namelijk best geloven dat moslimvrouwen veel rechten hebben in de koran, maar vraag me wat de islamitische visie is op niet-moslims.

Als ik mij niet vergis komen de zogenoemde ''heidenen'' (niet-moslims) er niet echt goed van af in de koran.

met vriendelijke groet,
Patrikos

Dalida, 17-08-2012 17:30 #10
U weet dat islam de laatste godsdienst is die allah voor de mensheid gegeven heeft. in de jodendom en christendom waren de vrouwen van de vrome volgers van de profeten altijd draagsters van hoofddoeken. deze "fenomeen" kan u ook zien bij de nonnen.

Een quote uit jouw reactie Soumiya.

Je doet het voorkomen alsof de islam de laatste update is van de Abrahamistische religies. Vergeleken echter bij de leringen van Jezus, schopt de islam de mensheid weer terug naar het tijdperk waar het oog om oog, tand om tand principe hoogtij viert. Ik zie daar werkelijk geen enkele opwaardering van.

Dat van hoofdbedekking dragen van nonnen is een favoriet islamistisch argument om het eigen gelijk te halen. Nonnen echter stellen zichzelf buiten het wereldse gebeuren om uit naam van het Christendom zich in te zetten voor de minderbedeelden, zieken en verdwaalden in de maatschappij. Het dragen van hoofdbedekking is een teken dat zij symbolisch gezien bruiden van Christus zijn en zich daarmee met lichaam en ziel inzetten om de wereld te helpen. Dat in navolging van de opdracht aan de mensheid door Jezus en met het zich onthouden van welke vorm van een persoonlijk leven dan ook. Dat is appels met peren vergelijken, Soumiya.

Jezus is ooit gezalfd door Maria Magdelena die zijn voeten in bijzijn van zijn discipelen met haar haren afdroogde. Nergens staat vermeld dat die mannen eerst de kamer uit gestuurd zijn. Ik krijg de stellige indruk dat je maar nazegt wat de rest van de moslims zoal te zeggen hebben over het Cristendom. Alvorens iets te beweren, is het altijd handiger om zaken eerst zelf te verifiëren.

Soumiya, 07-08-2012 00:20 #9
Beste Natasha

ik ben zelf moslima en ik ben niet akkoord over het feit dat u zegt dat hoofddoek dragen ons niet werd opgedragen in de koran. zelf al hebt u bij bepaalde punten gelijk, bij de thema hoofddoek en bedekken bent u verkeerd. u weet dat islam de laatste godsdienst is die allah voor de mensheid gegeven heeft. in de jodendom en christendom waren de vrouwen van de vrome volgers van de profeten altijd draagsters van hoofddoeken. deze "fenomeen" kan u ook zien bij de nonnen. En bij de vrouwen van de joden. nu dat islam deze godsdiensten allemaal erkent. erkent onze godsdienst ook het dragen van de hoofddoeken voor de vrouwen. ook het feit dat wij de overleveringen van de profeet bestuderen waar hij zijn vrouwen en alle moslima's het hoofddoek dragen aanraadt. kan men niet bestrijden. burka dragen is opgedragen aan vrouwen die blikken kunnen opvangen door hun schoonheid. allah verlangt dit enkel van vrouwen die weten dat ze een enorme aantrekkingskracht hebben op hun mannelijke omgeving. indien een vrouw met gewone uiterlijk verkiest een burka te dragen is dit prima voor haar. maar zaken opdringen als hoofddoek en burka voor de vrouw om te dragen is ten strengste verboden. omdat alles op vrijwillige basis wordt gedaan. elke vrouw weet best dat ze bestraft zal worden als ze allah niet gehoorzaam is, maar dit is niet de verantwoordelijkheid van de vader, broer of man om vrouw af te rammelen als deze niet bereidt is een hoofddoek te dragen. vooraleer men verkiest een hoofddoek te dragen moet men die intentie hebben in de hart, en je moet je er naar gedragen. helaas is de hoofddoek de laatste jaren een modeaccessoires geworden en meisjes en vrouwen dragen deze dan ook om "IN" te zijn. helaas!

Selin-Gul, 15-06-2012 00:56 #8
Beste lezer,
Ik had een vraagje over het geloof en het opvoeden van je kind. Ik heb een verloofde die niet moslim is terwijl ik dat wel ben en mij werd aangeleerd dat het mijn plicht is dat ik mijn kinderen als moslim moet opvoeden. Is dat echt zo en waarom is dat zo?

Met vriendelijke groet,

Selin-Gul

Kaaskop, 17-08-2011 16:45 #7
Iedereen heeft een eigen keuze, het is niet voor niets dat zo veel bekende mensen en onbekende mensen over de hele wereld bekeren tot de islam,

Het heeft vast wel een deel met opvoeding te maken maar is dat zo slecht om je kinderen te leren zich netjes te gedragen, zich normaal te kleden, respect voor anderen mensen moeten hebben enzv

Iedere ouder wilt toch voorkomen dat je kind later naar wilde feestjes gaat en iedere week met iemand anders thuis komt en alcohol/drugs gebruikt?

Ik ben zelf vrij (ongelovig) opgevoed en heb mij (gelukkig) gedragen maar als ik dan naar mijn zus kijk die de zelfde opvoeding heeft gehad, tja denk dat je daar als ouder bang van word.

Dus wat is dan mis met een gelovige opvoeding? helemaal niks toch?

Natasha83 (infoteur), 07-03-2011 18:22 #6
@Femi: datzelfde geldt toch voor meer dingen die men in de kindertijd heeft geleerd. Denk aan culturele normen en waarden.

Femi, 07-03-2011 15:12 #5
"Eigen keuze" en" vrije wil"? Wat is er vrij aan geloven en een godsdienstige leer aanhangen? Er bestaat geen religieuze vrijheid. Het wordt met de paplepel ingegoten. Het geloof wordt opgelegd en beleden; het kind heeft geen vrijheid van godsdienst. Eenmaal volwassen blijven de meesten trouw aan wat ze in hun kindertijd is aangeleerd.
De georganiseerde godsdiensten maken handig gebruik van deze volgzaamheid. Religie maakt mensen onvrij. Seneca (ongeveer 2000 jaar geleden) wist het al: godsdienst is waar voor de dommen, onwaar voor de wijzen en bruikbaar voor de leiders.

Hajar, 31-12-2010 01:24 #4
Ik zelf weet veel over geloof ben vroeger naar moskee geweest in marokko. Ik moet zeggen meining hebben is goed. Maar als het om geloof gaat, is toch meer van sprake om meer koraan te gaan lezen en vertaling ervan om iets duidelijk de kunnen maken.

Is geen slechte stukje, ga er mee door. Maar wil je aub voortaan als je over onze profeet praat niet zomaar zijn naam schrijven maar echt de moeite nemen en daarbij schrijft wat er achter hoort.

Geert, 05-07-2009 02:14 #3
" Het erfrecht voor de vrouw is vastgesteld in de Koran, maar een zus krijgt slechts de helft van wat haar broer erft."

Haar broer heeft ook over andere familie leden waar hij financieel verantwoordelijkheden. Integendeel bij de vrouwen niet. Vrouwen hoeven financieel niet te delen met de man, maar de man is financieel verplicht en verantwoordelijk over gehele gezin.

Miriam, 17-08-2008 18:12 #2
Krijgen mannen automatisch het voogdijschap na echtscheiding in de moslimwereld? Reactie infoteur, 28-08-2008
Hallo Miriam,

Het is in de meeste Islamitische landen de norm dat de man de voogdij krijgt over de zonen vanaf hun achtste jaar en over de dochtes vanaf hun vijftiende of achttiende jaar.

Groetjes

Ikke, 20-04-2008 15:12 #1
Hee, ik vond dit een erg duidelijk artikel. En ben het helemaal met je eens. Ik moest een verslag maken voor school over vrouwen in de Islam en heb dit als bron gebruikt -staat er ook vermeld hoor ;-). Ik had er heel erg veel aan.
Groetjes Sanne Reactie infoteur, 21-04-2008
Hallo Ikke,

Dat vind ik erg leuk om te horen!

Groetjes

Infoteur: Natasha83
Gepubliceerd: 23-02-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 22
Schrijf mee!