InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Onzekerheid binnen de relatie

Onzekerheid binnen de relatie

Onzekerheid binnen de relatie Hoe ga je om met onzekerheid binnen de relatie? Heb jij altijd de goedkeuring nodig van je partner? Of iedere keer weer die bevestiging nodig? Ben jij erg jaloers? Of zeur je misschien te veel? Of toon je liever helemaal geen gevoelens binnen de relatie? Wat is de oorzaak van deze onzekere gevoelens binnen de relatie? Hoe kan je omgaan met onzekerheid? Wat is de eerste belangrijke stap die je moet nemen als je last hebt van een negatief zelfbeeld of van een laag zelfbeeld binnen de relatie?

Bevestiging

We hebben allemaal op z´n tijd wel eens een bevestiging nodig binnen onze relatie. Als we deze bevestiging zo vaak nodig hebben, kan dat veroorzaakt worden door een onderliggend probleem: onzekerheid. Waarom is de goedkeuring van je eigen vaste partner zo belangrijk voor je?

Jaloezie

Wat is de oorzaak van jaloezie? Onzekerheid is de belangrijkste oorzaak van jaloezie. Besef dat jaloezie geen teken van liefde is binnen een relatie. Onzeker voelen binnen de vaste relatie kan zich uiten in het volgend gedrag:
Jaloezie, jaloers op de ex, jaloers op de aandacht die je partner geeft aan naderen en niet aan jou,
Verlatingsangst, bang dat de ander je zal verlaten, bang dat de ander je zal bedriegen,
Zeuren om bevestiging te krijgen en vlak na de gekregen bevestiging opnieuw gaan beginnen met zeuren om bevestiging (hier kan je je partner radeloos mee maken!)

Zeuren

Vrouwen die zich onzeker voelen binnen de relatie, echt onzeker voelen, kunnen gaan zeuren. Zeuren om de bevestiging dat de vaste partner van hen houdt terwijl hij dat dagelijks honderden keren moet zeggen. Zeuren is een kenmerk van persoonlijke onvrede: onzekerheid en verlatingsangst. Iedereen die haar onvrede niet kwijt kan binnen de relatie, gaat zeuren. Aangeven dat je problemen hebt met onzekerheid binnen de relatie, is een eerste belangrijke stap voor een vrouw. Besef dat zeuren binnen de relatie geen teken van liefde is.

De ander kwijtraken

De angst om de ander kwijt te raken komt voort uit een laag zelfbeeld en uit onzekere gevoelens. Waarom voel je je ondergeschikt aan je partner? Waarom voel je je minderwaardig? Waarom zou je vaste partner jou willen verlaten?

Ben ik de enige?

Ben ik de enige die zich onzeker voelt? Nee, afhankelijk van de situatie, zijn heel veel mensen onzeker binnen hun relatie. Iedereen heeft een eigen manier om met onzekerheid om te gaan, de een verbergt onzekerheid met een
  • Glimlach en een ander verbergt onzekerheid met
  • Arrogant gedrag.

Man

Over het algemeen lijkt het of onzekerheid binnen de relatie typisch vrouwelijk is. Het is een feit dat vooral vrouwen zich (enorm) onzeker kunnen voelen binnen de relatie. Maar ook de man kan zich (heel) onzeker voelen binnen de relatie. Onzeker om zijn gevoelens te tonen. Onzeker om over zijn gevoelens te praten. Gevoelens tonen is moeilijk voor een man, terwijl gevoelens hebben heel menselijk is. Besef dat geen enkel gevoel tonen binnen de relatie dat dat geen teken van liefde is.

Duidelijkheid

Laat de onzekerheid en de onzekere gevoelens nooit overheersen binnen de relatie. Laat je niet leiden door onzekerheid. Eigenlijk iedereen heeft wel eens te maken met onzekerheid of met onzekere gevoelens binnen de relatie. Vroeg of laat komt er altijd duidelijkheid, duidelijkheid over die zaken waar je je onzeker over voelt.

Liefde

Onzekerheid binnen de liefde komt vaak voor. Als een van de partners zo vaak bevestiging nodig heeft van de vaste partner, kan deze ongeduldig gaan reageren. Als daar bovenop de onzekere partner alles doet om de ander te behagen en als een puppy achter de vaste partner aan gaat lopen, kan dat voor verstikking zorgen: de vaste partner kan het enorm benauwd krijgen. Laat je niet leiden door onzekerheid, maar werk aan je onzekere gevoelens.

Onzekere gevoelens

Omgaan met onzekere gevoelens: Als je gaat werken aan je onzekere gevoelens, vraag je dan eens af: Waar ben je bang voor? Bang om verlaten te worden? Bang om bedrogen te worden? Is er iets in het verleden gebeurt waardoor je nu zo onzeker voelt? Is er iets gebeurt in vorige relaties waardoor je nu zo onzeker voelt? Is dit gecommuniceerd naar de vaste partner toe?

Omgaan

Hoe kan je omgaan met onzekere gevoelens? Als jij degene bent die zich onzeker voelt, besef dan dat je een stuk vrijheid van je partners leven in beslag neemt, door steeds bij hem of haar te willen zijn. Veel beter is het om zelf dingen te gaan ondernemen: bel een vriend of vriendin op en ga samen lunchen of naar de sportschool. Het grote voordeel is dat jij je veel beter voelt en jullie hebben elkaar iets te vertellen! Gun elkaar deze vrijheid.

Praten

Wat kan je nog meer doen aan je onzekere gevoelens? Praten! Praat met elkaar. Leg je vaste partner uit wat de onderliggende redenen is van je gedrag: dat je je onzeker voelt!

Vaste partner

Misschien ben jij niet diegene die last heeft van onzekere gevoelens, maar is je vaste partner degene die zich onzeker voelt. Hoe ga je om met een partner met onzekere gevoelens? Dat jij af en toe je geduld verliest om de constante bevestiging die je onzekere partner nodig heeft, is menselijk. Met elkaar praten over deze onzekere gevoelens is wel een eerste belangrijke stap. Je onzekere partner stimuleren om te gaan met deze onzekere gevoelens is heel belangrijk: jullie relatie zal verbeteren als jullie beiden lekker in je vel zitten!

Negatief zelfbeeld

Over het algemeen mag aangenomen worden dat iemand niet binnen een dag een negatief zelfbeeld heeft gecreëerd. Het kan een proces van jaren zijn geweest eer iemand last kreeg van onzekere gevoelens. Besef en verwacht ook niet dat iemand met onzekere gevoelens binnen een dag zelfverzekerd is. Zelfvertrouwen opbouwen is een persoonlijke vaardigheid die jaren in beslag kan nemen. Het begint met het nemen van de eerste stap: er over praten.

Stappen

De belangrijkste stappen op een rijtje hoe om te gaan met onzekerheid en met onzekere gevoelens:
  1. Ga op zoek naar de bron van de onzekerheid: waar komt de onzekerheid vandaan? Is er iets gebeurt in het verleden of tijdens vorige relaties? Vertel je vaste partner hier over!
  2. Verwachtingen binnen de relatie kunnen naders zijn dan die van je vaste partner, hebben jullie samen dezelfde verwachtingen binnen jullie relatie?
  3. Concentreer je niet alleen op de onzekerheid: creëer je eigen leven! Begin stapje voor stapje: start met een cursus buitenshuis, ga naar de sportschool met de buren, ga op stap met je broer of zus en ga uit lunchen met je beste vriendin of vriend: start met leven!
© 2011 - 2014 Roberta, gepubliceerd in Psychologie (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelfvertrouwen, onzeker zelfbeeldZelfvertrouwen, onzeker zelfbeeldMensen met een laag zelfbeeld, onzeker zijn en een lage zelfwaardering bezitten, schatten hun kwaliteiten minder hoog in…
Ontstaan van vijandigheid en frustratie in de relatieOntstaan van vijandigheid en frustratie in de relatieEmoties spelen een grote rol in de relatie. Problemen tussen de partners kunnen ontstaan door relationele gevoelens niet…
Karaktereigenschappen & relatiesKaraktereigenschappen & relatiesBepaalde karaktereigenschappen kunnen het krijgen van een relatie of het vinden van een partner bemoeilijken. Meer hiero…
De do's en don'ts om je open relatie te laten slagenDe do's en don'ts om je open relatie te laten slagenEen open relatie. Het is een term die je wellicht eens hebt gehoord. In je omgeving of op de televisie. Wat is een open…

Reageer op het artikel "Onzekerheid binnen de relatie"

Reacties

Anoniemjew, 19-09-2014 19:55 #10
Hallo ik heb weer eens flinke ruzie met me partner terwijl nu alles op spel staat om relatie te beëindigen doet me zoo veel pijn en verdriet wat kan ik doen kan op dit moment geen oplossing vinden om relatie goed te doen… wat wil die gene niet kwijt want hou van me partner help?

Marc, 07-05-2014 20:23 #9
Hallo, een lang verhaal waarbij ik op zoek ben naar waarom ik mij niet goed voel. Mijn vrouw komt uit voormalig Joegoslavië en is daar heen terug geweest. Omdat ze twijfelt over ziektes heeft ze daar onderzoeken laten doen. Ten tijde van het 5-daagse bezoek heeft ze daar veel contact gehad met een taxichauffeur. Na de uitslag van een spannend onderzoek heeft ze in alle emotie deze man gekust. Nu is ze terug in Nederland en belt ze met grote regelmaat, sturen ze over en weer berichten over liefde en elkaar missen, dat heb ik vertaald. Ik maak me zorgen dat zij verliefd is. Ik heb haar daar 2 weken lang dagelijks mee geconfronteerd en steeds is het antwoord dat er niets aan de hand is en dat het alleen een maatje is met hetzelfde verleden. Ik loop rond met de zenuwen in mijn lijf. Elke keer als de telefoon gaat (Viber app) is hij het, of anders belt ze zelf wel. Ook als ik er bij ben, dan loopt ze echter weg, ik versta het toch niet allemaal goed, helaas. Aan de toon merk ik dat ze hem erg aardig vindt, de klanken zijn als een verliefd stelletje. Ik blijf maar opmerkingen plaatsen dat ik het niet leuk vind, maar het gaat gewoon door. Gek word ik er van. Ze vertelt me dat er echt niets is en dat ze in hem een soulmate heeft met hetzelfde verleden uit de oorlog en dat het iemand is die haar goed begrijpt en waar ze over van alles en nog wat mee kan praten. Ik vind dat ze dit met mij moet doen. Ze stopt niet met het contact en elke keer dat ze weg is belt ze met hem. Als ze wakker wordt is het eerste een berichtje sturen, voor het slapen gaan ook. Ik weet dat de cultuur anders is, ik weet ook dat ze beter met mannen praat en omgaat dan met vrouwen, maar dit gaat me irriteren. Ik voel dat ik ingeruild wordt binnenkort. Er is geen lichamelijke aanraking meer en geen kus bij komen of gaan. Ik kan me voorstellen dat ze mijn vragen zat is, maar waar blijf ik dan met mijn vragen en mijn gevoel? Ik cijfer mezelf helemaal weg zodat zij haar verleden in kan duiken en aan haar herstel kan werken, dat doe ik graag, maar ik wil niet dit er voor terug. Hoe kan ik mijzelf nu bij de kladden pakken en moed inpraten. Of, als iemand dit leest, moet ik voor mezelf kiezen en vertrekken, ondanks dat ik nog van haar hou. Al voelt het nu wel heel erg oppervlakkig door haar gedrag. Ik ben in het verleden 2x eerder bedrogen en wil dit niet nog een keer meemaken. Ik voel me zo klein en zielig, terwijl ik in mijn karakter/aard alleen wat onzeker ben, maar dat is nooit belemmerend geweest voor mij tot nu toe, nu is de zekerheid weg en voel ik me aan loser die geen vertrouwen in mijn vrouw kan geven terwijl ik dat volgens haar wel moet hebben. Ze geeft aan dat ze altijd heel duidelijk is, en dat is ze ook, en dat ze als er meer was mij dat al lang zou hebben verteld en dat ze dan gegaan zou zijn. Ze gaat binnenkort terug voor 5 dagen voor de rest van haar onderzoeken. Ik kan niet mee omdat ik op onze/haar dochter moet passen. Gaat ze doen wat ze moet doen of gaat ze om hem en haar gevoel toetsen. Ik heb er geen goed gevoel bij maar wil haar niet belemmeren in haar herstel. Wat kan ik doen? Iemand goede raad?

Anoniem, 27-04-2014 18:53 #8
Hallo, ik heb ook een probleem. ik vindt het niet leuk als mijn vriend een andere vrouw ook knap vindt en het daar uitgebreid over gaat hebben, want ik denk dan : je hebt mij toch?. Ik werd hier heel boos om maar is het goed dat ik dat denk? en zo niet wat kan ik hieraan gaan doen? liefs N

Anoniempje, 28-03-2014 21:39 #7
Hoi hoi, ik heb ook een probleem met mijn onzekerheid. Ik ben in het verleden mijn vertrouwen in mensen kwijt geraakt in mensen en ik heb de neiging om steeds meer mensen van mij af te duwen, ook soms mijn vriend. Ik ben heel erg argwanend geworden en verdenk mijn vriend voortdurend van vreemdgaan (hij id in het verleden vreemd gegaan met als oorzaak dat zijn vriendin dit niet kon). Nu ben ik bang dat hij het bij mij ook zal ff doen. Dit is totaal onzin omdat hij heel lief en heel trouw is dus de oorzaak ligt bij mijn onzekerheid. Ik koop veel mooie kleding en voel me hierin veel zelfverzekerder maar de onzekerheid blijft toch: ben ik wel goed genoeg? Heeft er iemand misschien tipd voor mij voor het opbouwen van een goed zelfvertrouwen?
Liefs J.

Amber, 28-05-2013 00:54 #6
Hee, mijn naam is amber en ik liep al een tijd met mijn vriend tegen dit probleem op. Dit artikel drukte mij even met mijn neus op de feiten maar ik heb hier echt heel erg veel aan! Ik ben heel blij dat ik dit heb gelezen en dat ik eindelijk weet wat nou telkens het probleem was tussen mij en mijn vriend. We kunnen er nu samen aan werken.

Schrijver van dit artikel: Bedankt!

Cynthia, 10-03-2013 21:29 #5
Hoi hoi, ik ben Cynthia ben 20jaar en heb al een kindje van 4 jaar. Had een relatie van 4 jaar. Heel hoop problemen vader overleden enzo enzo. Toen is mijn kindje afgepakt en naar pleeggezin gegaan, Goed voor gevochten en gewonnen! Maar nu dat ik een eigen appartementje heb en een vaste vriend van een jaar word ik sinds paar maanden heel onzeker over mezelf. Krijg angtsaanvallen en hartkloppingen, durf met me partner bijna niet naar buiten want ieder meisje is knapper enzo. Kan er niet echt mee omgaan ben nog nooit onzeker geweest. Ik loop ook bij de dokter maar ook dat werk niet echt! Zou iemand mij misschien verder kunnen helpen?

Mvg Cynthia

Job, 02-01-2013 00:39 #4
Als mensen nu al eens beginnen hun partner op de 1ste plaats te zetten, en mekaar lief te hebben te steunen, koesteren, er lopen zoveel relaties stuk door egoïsme, ik ik ik.
Nu, wij hadden in onze relatie het zelfde probleem, wij zijn daar uit geraakt en terug stap voor stap de waarde van een relatie te begrijpen, door het lezen van de bijbel, een relatie met elkaar door het volgen van God Jezus christus, heeft onze ogen geopend. Ik heb het flirten af geleerd –er staat immers in de bijbel, wie begeerlijk naar een andere vrouw kijkt heeft reeds overspel gepleegd in zijn hart. Ik kreeg een ontzettend schuldgevoel omdat ik daardoor mijn vrouw erg veel pijn deed –nogmaals ik heb spijt - mensen, volg de juiste weg, de bijbel nieuw testament, het heeft ook mijn huwelijk op het nippertje gered, ga niet op in, deze wereld, waar alles word omgedraaid en het om egoïsme en vrijheid neerkomt.
Jezus zegt, ik ben de weg de waarheid en het leven, neem van mij aan, het is de enige weg tot liefde en echte trouw, en laat je niet wegwijs maken door dwaalleraars –volg beiden de principes van God tot in de eeuwigheid, als God je deze partner heeft gegeven, zal je in hem ook de schoonheid zien, die van God komt -
heel veel sterkte allemaal

Anoniem, 31-07-2012 17:45 #3
Hallo Sheila en Karin,

In een relatie moet je inderdaad kunnen communiceren over je gevoelens. Sheila als jij jezelf rot voelt bij het stoeien van die twee, dan kun je dat ook aangeven? Het is namelijk ook bekend dat als mensen elkaar mogen, dat ze elkaar aanraken. Ik had ook een goede vriend die mij steeds knuffelde als hij dacht dat het nodig was, maar toch hou ik heel veel van mijn vriend en is er geen haar op mijn rug die er aan denkt om vreemd te gaan. Het is niet nodig om jezelf zo overstuur te maken, omdat je vriend aandacht heeft voor een ander op dat moment. Ik denk maar zo, tot het tegendeel zich bewijst kun je er beter van uit gaan dat het niets voorstelt. Als je jezelf er niet goed bij voelt bespreek het dan en verder ben ik het eens met Karin

Karin, 01-05-2012 20:48 #2
Hoi Sheila,

Als je op het punt staat om weg te gaan bij je vriend terwijl je van hem houdt, uit angst, dan lijkt me dit niet de juiste oplossing. Denk dat je je daarna alleen nog maar ellendiger voelt, omdat je een "laffe" beslissing hebt genomen, omdat je de confronatie uit de weg bent gegaan. Hoe denk je dat hij gaat reageren als je eerlijk zegt dat je soms onzeker bent? Je hoeft niet te vertellen dat het om die vriendin gaat, maar gewoon in het algemeen. Dat je je soms onzeker voelt als hij met anderen flirt? Vraag niet óf hij flirt want dat doet hij klaarblijkelijk, maar constateer dát hij flirt en dat je dat moeilijk vindt… Weet je meteen óf hij echt flirt of dat je het alleen maar denkt ;) Gr Karin

Sheila, 01-05-2012 07:56 #1
Ik ben ook onzeker en voel me daar heel onprettig bij. meestal krop ik het op ik heb een relatie we gaan trouwen maar soms heb ik het idee dat hij met een vriendin fleurt ook zei raakt hem regelmatig aan dan aait ze over zijn rug. ik praat er niet over omdat ik niet met mijn onzeker gevoel kan om gaan. wel weet ik dat het pijn doet en ik er verdrietig van wordt. ze stoeien met elkaar zoals opmerkingen waar de ander dan op in gaat. mijn vriendin heeft ook een vriend. Dit kan me mijn relatie en vriendschap gaan kosten ik weet niet wat ik er aan kan doen. soms sta ik op het punt om weg te gaan omdat het voor mij te pijn;ijk is. ik hoop dat iemand mij kan helpen.
groetjes

Infoteur: Roberta
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 10
Schrijf mee!