InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Alles over positief denken

Alles over positief denken

Alles over positief denken Iedereen heeft het in zich, maar niet iedereen weet het te benutten. Positief denken. Hierdoor kunnen een groot aantal vervelende situaties door worden voorkomen. Leer de negatieve energie om te zetten in creativiteit, zelfvertrouwen en doelbewustheid.

Ken jezelf

Het belangrijkste wat je moet weten is hoe je zelf bent en hoe je in het leven staat. Welke doelen je wilt bereiken, waar je plus en minpunten liggen en waar jij je prettig bij voelt. Acceptatie van eigen verantwoordelijkheid is het begin van de verandering. Je moet accepteren dat alleen jij jezelf kan veranderen, dan is deze verandering zeker mogelijk. Het zal tijd, doorzettingsvermogen, vastberadenheid en oefening kosten, maar het resultaat zal er zeker naar zijn.

Ontspanning

Stress is een bekend fenomeen vandaag de dag, bijna iedereen heeft ermee te maken. Het gezin, de baan en alle andere spanningen zorgen voor deze stress. Machteloosheid is hier een groot woord in. Men heeft het gevoel weinig invloed te hebben op vele gebieden zoals werk, school, milieu en technologie. Overal willen we invloed op uit kunnen oefenen. Door middel van democratie, intelligentie en integriteit lukt dit, maar het is een lang proces waar niet altijd de vruchten van worden geplukt. Het is effectiever om de manier waarop je zelf op veranderingen en stress reageert te veranderen. De magische woorden zijn ontspanning, goed eten, regelmatig sporten en een goede nachtrust. Gezond eten, regelmatig sporten en genoeg rust nemen zijn makkelijker in de praktijk te brengen dan werkelijke ontspanning.

Leer ontspannen

Het is een vaardigheid om werkelijk te kunnen ontspannen, dit betekend dat het oefening vergt. Wat ontspanning geeft is per individu verschillend. Het doel van ontspannen is dat je in je hoofd tot rust komt en dagelijkse beslommeringen vergeet. Zorg ervoor dat je tijdens de activiteit zo geconcentreerd bent of zo bezig bent met dit, dat er geen gedachten op komen spelen. Je dwingt jezelf ertoe afstand te nemen van het dagelijks leven, problemen en andere afleidingen. Er zijn ook andere manieren om te ontspannen. Mediteren is er één van. Er zijn meerdere meditatietechnieken. Deze kun je vinden in boeken, maar je kunt je natuurlijk ook inschrijven bij een cursus.

Dromen

Dromen kunnen handige aanwijzingen bevatten over de onderbewuste conditioneringen die in de loop van het leven opgedaan worden. Kennis van het symbolisme van dromen kunnen je helpen om beter om te gaan met de angst die nare dromen oproepen. Dit droom symbolisme kan je helpen met het ontrafelen van dromen. Het is daarom ook handig om een droomdagboek bij te houden. Op een gegeven moment zou je zelfs je dromen kunnen sturen. Meditatie, visualisatie en affirmatie zijn hierin ook weer handige middelen. Ook over deze onderwerpen zijn vele boeken te vinden.

Stappenplan

Als u dit stappenplan volgt zal je positieve effecten ervaren van het positieve denken. Prestaties zullen omhoog gaan en je staat een stuk positiever in het leven.

1. Weg met de negatieve gevoelens

Het belangrijkste van de eerste stap is het stellen van bereikbare doelen. Formuleer deze doelen met positieve woorden. Dus je laat worden zoals niet, geen, nooit, etc. weg. Vervang een negatief zelfbeeld en lage verwachtingen door een positieve kijk op jezelf en hoge verwachtingen. Denk hieraan het bekende citaat: "Elke dag en in elk opzicht word ik steeds beter". Dit is een mooi statement om mee te beginnen, zorg er wel voor dat er in dit soort zinnen geen twijfel zit.

2. Stel haalbare doelen

Stel doelen voor jezelf die haalbaar zijn. Hiervan moet je overtuigd zijn dat je erin zult slagen. Stel zowel doelen op die makkelijk haalbaar zijn, maar ook waar je moeite voor moet doen. De doelen van het laatste soort zullen je de meeste voldoening geven. Leg de lat niet te hoog, te veel teleurstellingen hebben juist het tegenovergestelde effect van wat je wilt bereiken.

3. Combineer de technieken

Combineer de drie bovengenoemde technieken om erachter te komen wat je het liefst aan jezelf wilt veranderen. Kies een doel op korter termijn en begin er meteen aan. Ga niet te moeilijk denken, begin met simpele dingetjes zoals ik ben succesvol of iets dergelijks. Geloof hierin, zeg het in je hoofd, zeg het hardop. Het belangrijkste van alles geloof erin en begin er meteen aan! Deze positieve zinnetjes worden affirmaties genoemd.
© 2011 - 2019 Cabelona, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over positief denken"

Infoteur: Cabelona
Laatste update: 23-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!