InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Angst voor spinnen

Angst voor spinnen

Angst voor spinnen Angst voor spinnen: de meeste mensen vinden spinnen helemaal niks. Ze heben er angst voor en gaan ze het liefst uit de weg. Waarom zijn mensen bang voor spinnen en hoe ga je met deze angst om?

Angst voor spinnen

Veel mensen zijn bang voor spinnen. Waar komt deze angst toch vandaan? Angst voor spinnen is gedeeltelijk aangeleerd en gedeeltelijk afkomstig uit onze voorouders. In de tijd dat de mens nog in grotten leefde, was het zaak om zo goed mogelijk te overleven. Wanneer je een verwonding opliep, kon je niet even naar de huisarts of naar het ziekenhuis. Wie gebeten werd door een giftig dier, was ten dode opgeschreven. Vooral in de wilde natuur kwam de mens veel giftige spinnen tegen. Het was dus zaak om spinnen te herkennen en bij ze uit de buurt te blijven. De mens ontwikkelde een angst voor spinnen die de mens moest beschermen tegen deze giftige diersoorten. Angst geeft de mens namelijk voorzichtigheid.

Deze angst voor spinnen hebben we tegenwoordig niet meer nodig. Immers, is onze kennis zo ver uitgebreid dat we precies weten welke spin giftig is en welke onschuldig. In onze huidige leefwereld komen maar zeer weinig giftige spinnen voor. Toch is de angst als een oergevoel diep in ons blijven bestaan.

Een kind voelt geen angst voor spinnen. Het speelt met ieder insect omdat deze de interesse opwekken van het kind. Wanneer een moeder haar kind ziet spelen met een spinnetje, zal ze verschrikt uitroepen dat het kind dit niet mag doen. Het kind leert hierdoor dat spinnen gevaarlijk kunnen zijn. Het oergevoel, de angst voor spinnen, komt op deze manier in het kind naar boven en de angst voor spinnen is ontwikkeld.

Omgaan met angst voor spinnen

Wie een angst voor spinnen heeft, zal deze iet zomaar weer kwijt raken. Het beste is om met spinnen te leren omgaan. Doe dit bij een spinnenhouder die verstand van zaken heeft. Leer over de verschillende insectensoorten, bekijk ze van een afstand terwijl ze in een glazen bak zitten. Of ga eens de tuin in en bekijk een spinnenweb van een afstand. Het belangrijkste bij angst voor spinnen is om jezelf ermee te confronteren en vooraf je te verdiepen in de spin. Waarom maakt een spin een web, is de spin giftig voor de mens en is de spin bang voor de mens of juist niet? Al snel kom je erachter dat de meeste spinnen juist heel nuttig zijn: ze ruimen de vervelende vliegjes voor jou op en laten de mens met rust. Waarschijnlijk zijn ze veel banger voor jou, dan jij voor hen. Giftige spinnen komen in Nederland niet voor dus de angst is ongegrond. Wel kan de beet van sommige spinnen pijnlijk zijn, maar de beet van een hond is ook vaak pijnlijk.

Een andere reden voor angst voor spinnen is de snelheid waarmee deze diertjes lopen. De bewegingen van de poten kunnen we niet afzonderlijk volgen waardoor we het gevoel hebben geen controle over het dier te hebben. Geen vreemde gedachte, maar bedenk dat een spinnetje het liefst zo snel mogelijk in een donker hoekje wegkruipt. Raakt de spin toch per ongeluk je been of arm aan, dan zal deze er heel snel overheen rennen, op zoek naar een schuilplaats. De spin zoekt niet voor niks een schuilplaats: hij vindt mensen maar enge wezens die hem pijn kunnen doen.

Voorkomen van angst voor spinnen

Het beste is nog om het oergevoel niet op te wekken bij de mens. Dit begint dus als bij het kleine kind. Speelt een klein kind met een spinnetje, leer het kind dan dat het kleine spinnetje pijn heet en dat we hem daarom met rust laten. Leg uit dat spinnetjes lief zijn en heel hard werken. Een kind staat nog open om nieuwe ervaringen op te doen. Wanneer het kind leert spinnen te respecteren, zal de angst voor spinnen niet ontwikkelt worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Angst voor spinnen"

Reactie

Dieter, 01-09-2015 08:45 #1
Dit artikel haalt zijn eigen argumenten onderuit. Er wordt beweerd dat angst voor spinnen naast aangeleerd een oergevoel is, terwijl de argumenten voor het 'oergevoel' volledig zijn terug te leiden op aangeleerd gedrag. Er wordt nl letterlijk gezegd "Een kind voelt geen angst voor spinnen." Als de moeder verschrikt naar het kind roept wekt ze toch geen oergevoel op, maar ze leert/conditioneert het kind toch simpelweg. Als ouders de kinderen hier niet op wijzen gaat dit oergevoel waarschijnlijk niet ineens later verschijnen zonder dat iemand dit aanleert.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 22-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!