InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Conflicten en problemen oplossen

Conflicten en problemen oplossen

Conflicten en problemen oplossen Conflicten en problemen kunnen op verschillende manieren opgelost worden. Je kunt je aan de situatie aanpassen, je eruit terugtrekken of juist ingrijpen. Daarbij kun je je subassertief, assertief of agressief gedragen. Je uit een situatie terugtrekken is niet per se een zwaktebod. Of jij je subassertief of agressief opstelt wordt bepaald door je aannames. Daarom is het vaak verstandig deze eerst onder de loep te nemen alvorens te reageren.

Hoe los je het op?

Er zijn verschillende manieren om problemen en conflicten op te lossen
  1. Aanpassen aan de situatie (subassertief gedrag). Wanneer je een vriendschap niet op de spits wilt drijven, terwijl er grote meningsverschillen zijn, kun je zeggen: “Ik snap dat jij er zo over denkt,” en het gesprek op een veiliger onderwerp brengen. Wil de ander toch nog op het onderwerp doorgaan dan kun je herhalen wat je gezegd hebt en er nog duidelijk aan toevoegen: “Ik zie dat anders,” en indien nodig eventueel nog: "Laten we het er verder niet over hebben."
  2. Terugtrekken (subassertief). Als andere benaderingen niet werken of als het conflict een destructieve kracht dreigt te worden. Je hoeft niet altijd sterk te zijn! Soms is het wijzer je terug te trekken, weg te gaan, in plaats van star vast te houden aan het idee dat je dit moet kunnen cq even moet doorbijten en dat opgeven een zwaktebod is, een teken van onvermogen.
  3. De situatie veranderen: assertieve benadering. De beste manier om de meest alledaagse conflicten aan te pakken (zie ook punt 4).
  4. Een duidelijk onhaalbaar doel / verlangen vervangen door iets anders (assertief). Als de ander niet bereid is tot onderhandelen of wanneer je zelf niet in staat bent de ander tot onderhandelen te motiveren. Bijvoorbeeld: Je vraagt overplaatsing aan naar een andere afdeling omdat een conflict op het werk onhoudbaar wordt.
  5. De situatie veranderen: agressieve benadering. Als iemands leven of bezittingen op het spel staan, als de ander alleen vatbaar is voor de agressieve aanpak.

Aannames die leiden tot subassertief gedrag

  • Als ik iets zeg of voor mezelf opkom maak ik anderen misschien kwaad / geïrriteerd
  • Ik kan er niet tegen als anderen kwaad / geïrriteerd zijn
  • Het is egoïstisch en dus verkeerd om niet te doen wat een ander vraagt.
  • Ik moet zorgen dat ik niets vraag / zeg waardoor ik stom of dom overkom
  • Ik ben verantwoordelijk voor hoe de ander zich voelt.

Aannames die leiden tot assertief gedrag

  • Ik moet altijd sterk zijn, anders delf ik het onderspit en verlies ik mijn zelfrespect
  • Ik moet altijd de touwtjes in handen houden
  • Toegeven is een zwaktebod, dan heb ik niet hard genoeg mijn best gedaan en wint de ander
  • Mijn oplossingen en methode zijn de beste. Als ze niet worden erkend ben ik een mislukkeling.

Leg je aannames, je veronderstellingen of overtuigingen onder de loep. Klopt het wat je denkt? Helpt het je in de gegeven situatie? Wat wil je vooral bereiken? Houd je doel steeds goed voor ogen!

Er zijn maar weinig alledaagse situaties die onmiddellijk een oplossing vereisen. De meeste problemen kunnen wachten. Door niet direct in te grijpen en af te wachten totdat je bent gekalmeerd en weer helder kunt denken, vergroot je de kans op een effectieve, want redelijke, reactie.

Lees verder

© 2009 - 2014 Stine, gepubliceerd in Psychologie (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Groepsleider: Omgaan met conflicten (agressie)Groepsleider: Omgaan met conflicten (agressie)Daar waar mensen zijn doen zich ook conflicten voor. Conflicten zijn niet weg te denken uit het leven van mensen. Als we…
ConflicthanteringConflicthanteringIedereen heeft wel eens een conflict. Een conflict is een situatie waarin twee partijen tegengestelde belangen of opvatt…
Opkomen voor jezelfOpkomen voor jezelfOp een nette en duidelijke manier voor jezelf opkomen noemen we met een mooi woord assertiviteit. Er zijn altijd mensen…
Burnout symptomen, kenmerken en klachten profielBurnout symptomen, kenmerken en klachten profielBurnout symptomen openbaren zich op 7 verschillende niveaus van het persoonlijkheid: gedrag, gevoel, waarneming van het…
Diagnose: Antisociale persoonlijkheidsstoornisDiagnose: Antisociale persoonlijkheidsstoornisIn dit artikel geef ik u informatie over de antisociale persoonlijkheidsstoornis (APS). Deze stoornis wordt vaak moeilij…
Bronnen en referenties
  • R.Z. Peurifoy: Woede: tem het beest in jezelf

Reageer op het artikel "Conflicten en problemen oplossen"

Infoteur: Stine
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Woede
Schrijf mee!