InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Speurtochten: opdrachten

Speurtochten: opdrachten

Speurtochten: opdrachten Een (verjaardags)feestje met een speurtocht is altijd een topper. Maar hoe verzin je leuke opdrachtjes? Zoek niet langer! Hier vind je een lijstje met doe opdrachten en foto opdrachten. Even aanpassen aan het thema van het feestje en klaar is Kees! Bij het oplossen van de opdrachten en de vragen moet er altijd een controleur aanwezig zijn. Speurtochten kan je daarom op drie manieren organiseren. Een eerste mogelijkheid: groep 1 vertrekt met een leider. Zij verzinnen opdrachten en stippelen de te volgen weg uit met behulp van stokken, lintjes, pijlen, steentjes, uitgeknipte spookjes, pompoenen, etc. al naargelang het thema. Zo'n twintig minuten later volgt groep 2 met een leider / controleur. De leider moet nu toezien of alle opdrachtjes correct worden uitgevoerd en of er bonus- of strafpunten moeten worden uitgedeeld. Een tweede manier is voor grote groepen. Hierbij zet je een controleur bij iedere stopplaats. Deze kan dan stempeltjes zetten op een controlekaart wanneer de opdracht correct is uitgevoerd of beslissen of iemand doormag of niet. Bij de derde manier wordt een controle ingebouwd per opdracht. Zo moet je bijvoorbeeld een woord of een zin vormen aan de hand van de gevonden antwoorden per opdracht.

Opdrachten kunnen aangepast worden aan de leeftijd. Voor jonge kinderen ga je in hun leefwereld op zoek naar ideeën. Zo zal je liedjes van K3 en Plop gebruiken en vragen verzinnen die in die sfeer zitten. Bij tieners zal het eerder het hitparaderepertoire zijn dat als basis dient. Ook sport-en spel kunnen gebruikt worden voor het verzinnen van vragen. Voor oudere mensen kunnen het liedjes uit de jaren ' 50 of '60 zijn. Vragen over politiek, cultuur en geschiedenis kunnen bij deze leeftijdsgroep dienen om letters te sprokkelen voor het vinden van een woord.

Doe-opdrachten

  • Zoek twee stokjes. Raap hiermee nu drie steentjes op en doe ze in een zakje. Verboden de steentjes met de handen aan te raken!
  • Zoek vijf steentjes. De begeleider tekent nu een kringetje op de grond. Vanaf een bepaalde afstand moet elk kind nu om beurt de vijf steentjes in de cirkel mikken. Pas als iedereen de opdracht volbracht heeft, mag er doorgegaan worden.
  • Op een briefje staat het begin van een liedje. Vul aan met de twee volgende zinnen of met een ontbrekend woord.
  • Zoek een aantal verstopte letters in een straal van bijvoorbeeld 10 meter. Maak er een woord mee.
  • Zoek vijf beukenblaadjes.
  • Zuig vijf willekeurige blaadjes op met een rietje (de rietjes kan de begeleider meehebben of kunnen verstopt worden in de buurt)
  • Zoek vijf natuurlijke voorwerpen die geluid maken (bijvoorbeeld een tak die knakt, een bes die openspetst, een bladje dat ritselt, een steen die in het water plonst, etc)
  • Dans de vogeltjesdans (of de macarena, de pizzahut, YMCA, de Plopdans, etc.) met de bijpassende en juiste bewegingen.
  • Zoek een verborgen schatkistje (ingegraven op een bepaalde plek, hoog in een boom verstopt, ...). Met eventueel een lekkernijtje in verstopt en/of een volgende opdracht.
  • Zoek een wekker voor hij stopt met rinkelen (groep 1 moet de wekker dan zo instellen dat hij begint te rinkelen wanneer groep 2 voorbijkomt)
  • Welk geluid maakt .... (een hond, een aap, een wekker, een koffiezet, een defecte auto, etc). De geluiden moeten aangepast worden aan de leeftijd van de deelnemers en moeten correct nagebootst worden.
  • Verzin een toverspreuk.
  • Zoek een verstopt voorwerp.
  • Ontcijfer een boodschap in geheimschrift. Ofwel krijgen de deelnemers een ontcijfersleutel ofwel moeten ze het zelf oplossen!
  • Zoek een zakje met (theater)schmink. Wanneer het zakje gevonden is, moeten de deelnemers elkaars gezicht schminken. Aanpasbaar aan het thema: heks voor Halloween, piraat voor piratenspeurtocht, sprookjesfiguur, dier, etc.
  • Hang een opdracht op een redelijke hoogte in een boom. Een van de deelnemers moet nu de boom in om de opdracht te bemachtigen.
  • Zoek de verstopte stukjes van een stukgesneden opdracht. Maak de opdracht terug compleet en voer ze correct uit.
  • Maak een popje met takken, touw en twijgjes. Alles moet ter plaatse worden gezocht.

Foto-opdrachten

  • Deze opdracht kan zowel in huis als buiten, maar vraagt wel wat voorbereiding. Neem close-ups van herkenbare dingen (een hoek van een tafel, een stukje gordijn, een detail in het behang, een bordje aan een boom, een speciale struik, etc.) Voor grotere kinderen en volwassenen mag het ook minder herkenbaar zijn, dat maakt het spannender. Ieder goed antwoord levert een goed punt of een letter op of een tip over de volgende opdracht.
  • De deelnemers krijgen een stapeltje foto's mee die in volgorde liggen. Aan de hand van de foto's moeten ze nu zelf de weg zoeken. Op bepaalde plaatsen moet een controle-opdracht worden afgelegd. Zo weet men nadien of de deelnemers de weg correct hebben afgelegd en wel overal zijn gepasseerd. Voorbeelden van controle-opdrachten: tegenover u staat een huis: welk is het huisnummer? Rechts van u staat een boom: welke soort boom? Achter u staat een gebouw: welk gebouw?
  • De deelnemers krijgen foto's mee van voorwerpen / gebouwen. De foto's steken door elkaar. Ze krijgen ook een routebeschrijving mee. Doel is om zo veel mogelijk foto's terug in de juiste volgorde te steken.
  • Foto-opdracht voor een feestje over sprookjes: fotografeer een aantal voorwerpen die onmiddelijk aan een sprookje doen denken. Een erwt voor "De prinses op de erwt", rode schoenen voor "de rode schoentjes", een badeend voor "het lelijke eendje", een rode appel of tuinkabouters voor "sneeuwwitje", een rode cape voor "roodkapje" etc. Stippel nu een route uit in het bos, hang de foto's aan de bomen (of geef ze zelf wanneer u op een bepaald punt aankomt) en laat de kinderen bij elke foto een opdracht uitvoeren (een liedje zingen, een toverspreuk verzinnen, het verhaal vertellen, zelf een vervolg verzinnen, etc.)
  • Dag en nacht foto zoektocht: Neem foto's 's nachts van bepaalde dingen (gebouwen, standbeelden, bomen, huizen...). Tijdens de speurtocht overdag moeten de deelnemers alles terugvinden. Best moeilijk want sommige dingen zien er overdag helemaal anders uit dan 's nachts!
  • Oog voor detail: op voorhand neem je twee foto's van elk voorwerp / gebouw. Een van het geheel en eentje van een detail. De deelnemers moeten nu eerst het gebouw / voorwerp vinden en dan op de foto aanduiden waar het detail van afkomstig is.
  • Zoek foto's van beroemdheden. De deelnemers moeten eerst via opdrachten de foto's vinden. Daarna moeten ze weten wie de persoon op de foto is. Daarna moeten ze een aantal vragen oplossen over die persoon (wat heeft die persoon uitgevonden, noem minstens drie liedjes van die persoon, in welke film heeft die persoon meegespeeld?, etc)
  • Landenfotozoektocht: zoek prenten met typische afbeeldingen uit verschillende landen. De deelnemers moeten eerst de foto's zoeken via opdrachten. Daarna moeten ze vragen beantwoorden over het desbetreffende land en opdrachten uitvoeren (zing de Marseillaise, doe een polka, doe een toreador na, zeg aloha met bijpassend gebaar, etc).
Meer ideeën voor een foto-zoektocht? Speurtochten: een foto-zoektocht organiseren

De verschillende categorieën opdrachten kan je met mekaar combineren of mengen. Zo wordt de speurtocht leuker en afwisselend.

Lees verder

© 2011 - 2014 Mapa, gepubliceerd in Ouder en gezin (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fotospeurtocht voor kleutersFotospeurtocht voor kleutersSpeurtochten zijn leuk en je bent lekker buiten. Tijdens een speurtocht kan gerend, geravot en gespeeld worden. Kleuters…
Kinderfeestje thuis: speurtocht naar dinobottenKinderfeestje thuis: speurtocht naar dinobottenJe organiseert zelf het kinderfeestje van je kind en bent op zoek naar een leuke invulling? Dan is een speurtocht een go…
Speurtochten voor kinderen't Is crisis en dan moet je ook het verjaardagsfeestje van je kinderen zo goedkoop mogelijk houden. Leuk en (bijna) grat…
Speurtocht voor kinderen: thema heksenEen speurtocht is leuk. Diegenen die ze maken zijn er soms weken op voorhand mee bezig en amuseren zich kostelijk met he…
De nieuwe methode nieuwskring opdracht basisschoolDe nieuwe methode nieuwskring opdracht basisschoolIn het basisonderwijs krijgen de leerlingen van groep zes voor het eerst te maken met de nieuwskring opdracht. Behalve d…

Reageer op het artikel "Speurtochten: opdrachten"

Reactie

Marijke, 28-08-2013 10:11 #1
Voor een foto-speurtocht kun je ook google maps gebruiken. Maak een printscreen van een locatie op streetview. Knip een detail uit en print het uit. Makkelijker dan zelf foto's maken! Reactie infoteur, 29-08-2013
Bedankt voor de leuke tip!

Infoteur: Mapa
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Kinderfeestjes
Reacties: 1
Schrijf mee!