2,5 jaar oud: kinderopvang of kleuterschool?
Uw kind is 2,5 jaar oud, blijft uw kind nog even naar de kinderopvang gaan of mag uw kind al naar het zomerklasje / instapklasje? Vaak is deze keuze voor ouders erg moeilijk en onduidelijk om te maken. In wat volgt gaan we dieper in op wat in de wet geschreven staat, wat de voordelen van beide keuzes zijn en wat u zeker niet mag vergeten bij het doorhakken van de knoop. Het is belangrijk hier voldoende bij stil te staan en te kijken naar de noden en behoeften van UW kind!
Wetgeving: schoolplicht
Voor de wet (van België) is het niet verplicht een kind voor 3 jaar naar de kleuterschool te laten gaan. De ouders mogen zelf beslissen of zij al dan niet het kind voor deze leeftijd al naar de school sturen. In België is het mogelijk kinderen vanaf 2,5 jaar oud naar school te laten gaan. Dit gebeurt dan in het zomerklasje of het instapklasje. Hiervoor zijn per schooljaar 6 instapdagen voorzien in elke school, steeds voorafgegaan van enkele kennismakingsdagen en "open klasdagen".
Voordelen kinderopvang
Bij de crèche of kinderopvang wordt vaak een persoonlijkere en meer individuele aanpak gehanteerd. De opvoedsters zijn dichter betrokken bij de kinderen individueel doordat zij nog een groot deel van de verzorging van het kind op zich nemen. De kinderen hebben hierdoor een nauwere en intiemere band met de opvoedsters die bezig zijn met hen. Ook de activiteiten worden vaker individueel of steeds in kleine groepjes begeleid. De opvoedster heeft namelijk een kleine leefgroep waarvoor zij instaat en haar activiteiten met doet. Hierdoor is er voor elk kind apart meer tijd en individuele aandacht. In de kinderopvang zijn er vaak meer opvoedsters beschikbaar voor een kleine groep kinderen dan men kan garanderen in de meeste kleuterscholen.
Voordelen kleuterschool
In de kleuterschool zijn de leidsters meer gericht op het ondersteunen van de ontwikkeling. De kleuterjuffen krijgen in hun opleiding een hele achtergrond mee wat betreft de ontwikkeling van de peuter. Hierdoor kunnen de leidsters een groot repertoire aanspreken van ontwikkelingsondersteunende impulsen en activiteiten. De leidsters weten wat de kinderen op welke leeftijd exact nodig hebben, welke vaardigheden ze zouden moeten bereiken of bereikt moeten hebben. De kinderen krijgen daardoor een goed aanbod afgestemd op hun noden en behoeften. De leidsters kunnen hun aanbod afstemmen op de kinderen en kunnen vlot differentiëren.
Is mijn kind er klaar voor?
De stap van de kinderopvang naar de kleuterschool is toch een redelijk grote en belangrijke beslissing in het leven van het jonge kind. Daarom is het belangrijk stil te staan bij de vraag of uw kind hier klaar voor is. We sommen enkele aandachtspunten op die u moet meenemen in deze beslissing, het zijn enkele punten waarnaar u kan kijken om uw beslissing te ondersteunen.
1) Het kind moet zindelijk zijn: als het kind een hele dag kan zonder pamper en (vrijwel) zonder ongelukjes kan het kind naar de kleuterschool. De leerkrachten hebben een klas van minstens ongeveer 10 kindjes, het is voor hen dus een echt probleem als een kind nog niet zindelijk is en hier nog extra aandacht aan gegeven moet worden (of dat er meerdere keren een propere broek aangedaan moet worden.
2) Een tweede voorwaarde is dat het kind kan beseffen dat mama / papa terugkomt. Indien het kind nog niet het inzicht heeft dat mama of papa nu even uit het zicht is maar dat deze niet "weg" zijn zal dit veel problemen geven voor zowel de ouders als de leerkracht.
3) Daarnaast moet het kind zich ook kunnen inzetten en concentreren op een geleide activiteit. Indien het kind zich nog niet enige tijd kan concentreren op en zetten aan een geleide activiteit zal hij zich niet goed voelen in de kleuterklas, het heeft dan veel meer profijt aan extra tijd in de kinderopvang. De leidster voorziet dagelijks enkele begeleide activiteiten, als het kind hieraan nooit deelneemt zal hij ook essentiële ontwikkelingskansen missen en zal de kleuterklas geen voordeel bieden aan het kind.
Lees verder