InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Het kweken van buitenwiet

Het kweken van buitenwiet

In Nederland is het toegestaan om maximaal 5 planten zelf te kweken. Als je van plan bent om zelf een plant in je tuin te gaan zetten is een goed plan van aanpak belangrijk. Er komt immers vrij veel kijken bij het kweken van een wietplant. In dit artikel worden de belangrijkste punten wat nader beschreven.

Het werkschema

  • Informatie verzamelen over het kweken.
  • Locatie zoeken om de planten neer te zetten.
  • Mest en andere voedingsstoffen kopen.
  • Zaad of stekkie verkrijgen.
  • Het begin van de teelt: de plantjes uitkiemen en in potjes zetten.
  • De goede planten selecteren en buiten neerzetten.
  • Laten groeien en bloeien.
  • Oogsten.

Drie manieren om wietplanten te kweken

Buiten
De meest gebruikelijke en eenvoudige methode, met een redelijk goede opbrengst. Deze methode zal in dit artikel ook behandeld worden. Als een plant goed groeit is de opbrengst ongeveer 50 tot 200 gram. Uitgedrukt in vierkante meters is dit ongeveer 10 tot 50 gram per m2.

In een kas
Moeilijker dan buiten kweken, maar als het goed uitgevoerd wordt is de opbrengst erg hoog. De planten zijn erg afhankelijk van de teler. De kwaliteit hangt sterk samen met gebruikte middelen zoals grond voedingsstoffen en belichting. Er worden ongeveer 1 tot 10 planten per vierkante meter geplant. Wat overeenkomt met een opbrengst van ongeveer 50 tot 250 gram per vierkante meter.

Binnen onder kunstlicht
De moeilijkste methode, omdat je alle factoren zelf moet controleren( Licht, temperatuur, vochtigheid, lucht). De lampen die gebruikt worden voor deze methode zijn hoge druk natrium lampen gebruikt. Bij deze methode is een hoge opbrengst van 50 tot 250 gram per vierkante meter mogelijk. Omdat het groeien van de plant ongeveer 3 maanden duurt kan er in een jaar 4 keer geoogst worden.

Buitenteelt van cannabis

Zorg er bij de groei van je planten voor dat ze op een veilige en goed belichte plek staan. Bij gebrek aan zon groeien je planten wel, maar zullen de toppen uiteindelijk een stuk kleiner zijn. Hoe meer ruimte hoe beter, zodat dit de groei niet belemmerd. Heb je een tuin tot je beschikking dan is ongeveer 2 vierkante meter per plant ideaal. Als je van plan bent de planten in potten te doen, zorg dan voor een groot volume. Verder kunnen de planten goed tegen wind, toch is een beetje bescherming wel aan te raden. Omdat grote toppen redelijk veel gewicht met zich meedragen, bij regelmatige wind zullen deze toppen kleiner en dunner zijn.

Nog een factor die erg belangrijk is is de hoeveelheid voedingsstoffen en water in de bodem. In ons kikkerlandje is water meestal geen probleem. Extra voedingsstoffen zijn dus het enige dat toegevoegd moet worden. Verder moet de grond luchtig zijn en een pH hebben van 7(neutraal). Als deze pH hoger of lager is, is het verstandig wat kalk toe te voegen aan de grond. Door toevoeging van kalk wordt de grond wat neutraler en dus komt de pH dichter bij 7 te liggen.

Cannabis in potten

Cannabis planten in potten zullen kleiner zijn dan die in volle grond omdat deze minder ruimte en voedingsstoffen tot hun beschikking hebben. Het is dus logisch om zo groot mogelijke potten te gebruiken om dit gebrek zo klein mogelijk te houden. Hoe groter de pot, hoe groter de plant. Gebruik ook veel compost, omdat alleen potgrond lang niet genoeg is voor een snel groeiende plant. Het beste is een mix te maken van potgrond, kalk en mest. Zorg ook dat de plant altijd voldoende water heeft. Het best is om in twee etappes water te geven, de eerste keer een beetje, daarna veel. Zodat de wortels als het ware ''open gaan staan'' en dus de tweede keer veel water op kunnen nemen. Een volwassen plant verbruikt ongeveer 4 liter water per dag. In het voorjaar is 0,2 liter echter meer dan genoeg.

De eerste weken

Begin met kweken rond april/mei. Afhankelijk van het weer. De uiteindelijke grootte van je plant hangt ook af van de eerste weken, het is dus het beste te beginnen als je een beetje zeker bent van goed weer. Doe het zaad in een glas met water bij kamertemperatuur. Zodra het zaadje opengaat kun je deze in het potje planten. Begraaf ze ongeveer 2 tot 3 cm diep.Gebruik potjes van ongeveer 10cm bij 10cm. Zorg dat je er redelijk wat hebt, omdat een aantal planten mannetjes zullen worden en die zijn nutteloos. Ook zullen er een aantal zwakke gevallen tussen zitten die je het beste meteen weg kan gooien. Na ongeveer een week zullen er kleine stengeltjes boven de aarde uitkomen. Als de plantjes ongeveer 5 cm groot zijn kun je al vrij duidelijk zien welke sneller groeien en er mooier uitzien.

Het selecteren

Als het plantje een grootte heeft bereikt van ongeveer 30 cm, dan kan bepaalt worden of het een mannetje of vrouwtje is. Mannetjes kun je het beste direct verwijderen, tenzij je in plaats van THC rijke toppen zaden wilt hebben. Vrouwtjes zijn te herkennen aan haartjes bij de oksels van de plant. Bij mannetjes groeit hier een balletje.

De bloei

Rond augustus staan de planten in bloei. De plant groeit dan niet echt meer maar begint toppen te vormen. De verzorging is in deze tijd niet veel anders dan in de voorgaande maanden. Eventueel kan je grote bladeren die geel beginnen te kleuren verwijderen. Zodat gezonde bladeren meer zonlicht krijgen.

De oogst

Tussen september en oktober kan er geoogst worden. Het beste is om te oogsten als de puntjes van de toppen voor een derde bruin gekleurd zijn. Het beste is om zo min mogelijk bladeren tegelijk met de top af te knippen. Omdat je zo minder werk hebt deze achteraf nog te verwijderen als de top al gedroogd is. Na het afknippen van de top verwijder je bladeren die uitsteken zoveel mogelijk en hang je de top ondersteboven te drogen. Zorg dat de droogruimte donker, niet te warm en niet te vochtig is. Goede ventilatie bevordert het droogproces. Het drogen duurt ongeveer 2 weken.

Meststof

Op de verpakking van mestproducten staat meestal de volgende formule aangegeven: N+P+K+Mg=getallen. De getallen die erachter staan staan voor percentages van de betreffende stof. Hieronder een kort overzicht van de stoffen en hun functie.
  • N=stikstof, zorgt voor groei.
  • P=fosfor, belangrijk voor de vorming en groei van toppen.
  • K=kalium, stimulatie van de wortelgroei.
  • Mg=magnesium, zorgt voor betere opname van licht en andere voedingsstoffen.

Gebruik meststoffen altijd met mate, teveel meststof is erg schadelijk voor je plant. Handig is om eenvoudig weg de verpakking te volgen. Compost is makkelijker in gebruik. Hiervan kun je moeilijk te veel gebruiken en het is erg goed voor de plant omdat het geheel natuurlijk is.

Meest gebruikte meststoffen

Basismest
Meestal koemest gemengd met wat meelproducten. Deze mest wordt geperst tot korrels en verkocht in zakken van 5 tot 25 kilo.

Maerl
Snel werkende kalk, bevat veel mineralen. Ook magnesium. Aan langzaamwerkende fossiele kalk is 5-10% magnesium toegevoegd. Hennep houdt van een zoete grond in ons wat zure landje, bovendien maakt kalk voedingsstoffen opneembaar voor de planten.

Wormenmest
De beste meststof voor hennep planten. Bevat stikstof, En zorgt dus voor een gezonde plant, met een hoge opbrengst.
© 2008 - 2014 Baasb, gepubliceerd in Drugs (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hennep (cannabis) levert niet alleen wietHennep (cannabis) levert niet alleen wietDe meeste mensen kennen hennep of cannabis als de plant waar wiet van gemaakt wordt om joints te roken. De hennepplant h…
Hennep: Wiet en HasjAls je wiet hebt gehad kun je je heel raar en zweverig voelen en je moet dan overal om lachen. Het kan ook juist het teg…
Cannabis (wiet) plantCannabis (wiet) plantCannabis is een soort softdrugs, de Latijnse benaming voor cannabis is hennep. Het zijn planten die zowel in de natuur g…
De feiten over wietDe feiten over wietDe werking van wiet op het lichaam kan allerlei effecten hebben. Het veranderd in de eerste plaats het bewustzijn. Wiet…
Verschillende soorten cannabisVerschillende soorten cannabisEen van de eerste stappen in het kweekproces is het bepalen welke soort cannabis je wilt gaan kweken. Er zijn enorm veel…

Reageer op het artikel "Het kweken van buitenwiet"

Reacties

Leo, 13-03-2014 15:59 #9
Waar kopen jullie zaden?

Het is trouwens zowiezo niet toegestaan om hennep planten in tuin te kweken. De politie mag altijd in beslag nemen. Het valt onder het gedoogbeleid, d.w.z. dat het illegaal is maar gedoogd wordt. Dit houdt in de praktijk in dat er alleen opgetreden wordt bij overlast of klachten. Die grens van 5 planten betreft een rechterlijke uitspraak waarin bepaald is dat 5 planten zonder automatische belichting of bewatering onder kweek voor eigen gebruik vallen en dus niet beboet mag worden.
Je mag ook geen automatische bewatering hebben, dan wordt je gezien als professioneel (en dus illegaal) kweker.

Kenny Bervoets, 11-07-2013 20:22 #8
Hallo.ik heb n vraag. mogen weedplanten en tomatenplanten samen staan op mijn terras?elk in een eigen pot natuurlijk. ga mijn buitenkweek nu niet kapot gaan? mvg

Ed, 30-08-2009 04:25 #7
Ja we hebben ook 5 plantjes.
ze reageren vry goed en krijgen veel voedingstoffen.
ze zijn zo`mnd geplant en ik zie nog niets gaan bloeien, hoe lang mot ik nu ongeveel wachten voor je rezeltaat gaat merken.
het is de eerste maal en kan best wat advirs gebruiken, ED

Nico, 24-08-2009 09:52 #6
Mijn planten staan op het balkon, het zijn 4 plantjes. De eerste lichting hebben ze gestolen, vandaar dat ik overnieuw moest beginnen. De nieuwe planten zijn pas eind juni gepland en zijn nu bijna 40 cm hoog. Kan ik nu al wel beginnen met 12 uur licht en 12 uur donker zetten. De planten zijn klein en ik weet dus niet of het nut heeft om het op deze lengte te verduisteren. Er werd door een growshop gezegd van als je geen zakken eroverheen doet ik in oktober geen toppen zal hebben, wat nu?

Diana, 25-05-2009 11:50 #5
Heb gisteren in een domme bui, verkeerde voeding bij plantjes gedaan. Was eigenlijk bedoeld voor bessen en druiven, nu hangen m'n plantjes slap en lusteloos :-(… komt dit nog weer goed?

Lucien, 08-04-2009 06:45 #4
Hoi met Lucien, afhankelijk v/d grote is het soms niet toegestaan om buiten 5 wietplanten te hebben staan.
Dus ik zet er gewoon 4, heb dan ook geen probleem met de grote van deze planten. De verhouding v/d grond?
Antw. 50 % potgrond met 50 % gewone tuingrond. Een klein beetje bemesten maar niet te veel want anders verbranden je plantjes vawege overmatige voeding. en 2 x per dag water geven.

Groetjes van Lucien :-p

Peter, 04-04-2009 14:55 #3
Hoi met peter, kunt u mij de beste verhouding van de grond geven die ik moet gebruiken, voor de plantjes die ik buiten wil gaan zetten!
Afz peter!

Baasb (infoteur), 16-10-2008 10:45 #2
De politie is bevoegd om op te treden tegen het kweken van wietplanten. In de praktijk zal dit echter niet vaak voorkomen tenzij er spraken is van overlast of een te grote hoeveelheid planten. Het is vaak niet helemaal duidelijk wat nou precies de wetgeving is. Op het forum hieronder hebben ze het er ook over:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?p=158258

Patricia Tuytelaers, 15-10-2008 19:53 #1
In nederland is het niet toegestaan om 5 wietplanten in je tuin te kweken. Afgelopen september 2008 zijn bij mij 5 wietplanten in beslag genomen door de politie. Het is niet toegstaan om er 5 te hebben, 30 gram is tegenwoorden de toegestane hoeveelheid.

Infoteur: Baasb
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 9
Schrijf mee!