InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Cannabis (wiet) plant

Cannabis (wiet) plant

Cannabis (wiet) plant Cannabis is een soort softdrugs, de Latijnse benaming voor cannabis is hennep. Het zijn planten die zowel in de natuur groeien als in kassen. Ze kunnen soms wel 6 meter hoog worden. Ze hebben veel licht nodig en vele geven de voorkeur aan de vrouwelijke hennepplant. Dit omdat de vrouwelijke plant meer THC bevat dan de mannelijke plant en zich ook makkelijker "voortplant". Maar wat doet THC met je?
Hennep wordt al ruim 12.000 jaar op verschillende manieren gebruikt, zowel in kleding als medicatie of in sommige landen als windscherm om hun landproducten te beschermen. Een kleine 5000 jaar geleden werd in China ontdekt dat hennep ook een geneeskrachtige werking heeft. Nu wordt op de dag van vandaag nog THC als medicatie toegepast. Vanaf het begin van de jaren 60 kwam cannabisgebruik in Nederland in opmars, terwijl het toen nog streng verboden was. In de 10 jaar daarna nam het gebruik fors toe. Rond 1980 liep het gebruik weer wat terug, maar daarna heeft de stijging zich voortgezet.

Wietplanten

De Hennepplant is een grote plant die veel zonlicht nodig heeft. Ze kan tot 4 meter hoogte bereiken. De bladeren lijken op lange vingers en hebben 5, 6 of 7 "vingers" in de vorm van een waaier. De stof THC (tetrahydrocannabinol) zit in een kleine concentratie in de bladeren, maar voornamelijk zit er meer THC in de bloemtoppen van de vrouwelijke plant. Daar Stien namelijk de meeste kleurhaardjes die werkzame bestanddelen afscheiden. Zodra de wietplant klaar is om "geknipt"te worden heeft het nog een lange reis voor de boeg om uiteindelijk gerookt, gedronken of gegeten te kunnen worden.

Chemisch

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat in de cannabisrook ongeveer 800 tot 1000 verschillende stoffen zitten, velen van deze stoffen zijn schadelijk en of is er niet van bekend of het schadelijk is. Wel is het bekend dat in de cannabisrook veel koolmonoxide gehalte zit en de kankerverwekkende stof "benzopyreen"veel hoger is dan die van sigarettenrook. Roken geeft een snellere opname in het bloed dan het eten of drinken van wiet. Een van de belangrijkste dingen om te weten is, als je 1 joint rookt, na een week nog 30 tot 50 % van de THC aanwezig is in je bloed. Aan wiet raak je geestelijk niet verslaafd, maar kan je wel bij langdurig gebruik meer nodig hebben om het gewenste resultaat te bereiken.

Gebruik en werking

Cannabisproducten kun je roken, eten en drinken. Als je het rookt, dan maak je er een joint van. Dit betekent dat je de wiet mengt met tabak en het rolt in een lang vloei. Ook kun je er thee van zetten en er cake van maken. De cake wordt ook wel "spacecake" genoemd. De werking van Cannabis is verschillend, het ene wordt er heel moe van en kan dan heerlijk slapen. De ander wordt er rustig van. Maar dit is per persoon echt heel verschillend. Het experimenteren met Cannabis begint vaak al op 15,16 jarige leeftijd, dit komt door de invloed van vrienden. Ook is nieuwsgierigheid, erbij willen horen en stoer doen een aanleiding om te gaan beginnen met blowen.

Overdosis

Een echte overdosis die gevaarlijk is, krijg je van een joint niet. Soms kun je gedachtegangen niet meer afmaken, krijg je een onrealistische werkelijkheid mogelijk weet je niet meer wat je aan het doen bent. Maar meestal blijft het bij een "vreetkick" je krijgt dan enorme honger, of krijg je een "lachkick".

Lichamelijke effecten langdurig gebruik

Het is helemaal niet erg om een keer te blowen, maar het kan wel kwaad om regelmatig te blowen, het kan je lichaam de volgende problemen geven.
  • Vruchtbaarheid kan worden verminderd
  • Maandelijkse perikelen bij vrouw kan verstoord worden.
  • Meer kan op long, hart, en vaatziekte.
  • Aantasting op afweersysteem ( nu is dit nog niet getest op mensen maar wel op dieren)
Ook geestelijk kan het gebruik van cannabis behoorlijk beïnvloeden, denk maar aan je denken, doen en laten, dit kan beïnvloed worden, je kunt minder snel geïnteresseerd voor iets voelen en je verlegd je grenzen.

Criminaliteit en hulpverlening

Echt zware criminaliteit door wiet gebruikers valt erg mee, het zijn vaak simpele gevallen als "te veel wiet op zak hebben"in Nederland is het toegestaan maximaal 5 gram wiet op zak te hebben. Justitie en politie nemen dan ook overtallig in, per jaar wordt er ongeveer 190 ton aan wiet in beslag genomen. Er zijn in Nederland diverse programma`s om aan mee te doen, als je serieus er vanaf wilt. Helaas kloppen er weinig mensen aan voor hulp en kan het erger worden met hun drugsgebruik. Dit komt omdat men vaak het probleem van het gebruik niet inziet. Je bent pas echt verslaafd als je meer dan 2 jointjes per dag rookt.

Wiet en medisch

Sommige mensen kunnen wiet op recept krijgen van een arts, dit gebeurd wanneer de pijn onverdraaglijk is voor de persoon. Denk maar aan mensen met reuma, voor hen is het onmogelijk om een pijnloos leven te lijden, soms met grote problemen van dien, denk maar aan slapen, vaak kunnen hun het op recept krijgen van een arts zodat hun een kans maken om toch redelijk te leven. Wiet dat medisch gegeven wordt, wordt nog strenger gecontroleerd dan wiet uit de coffeeshop.

De wet en Hennep

Ondanks dat Hennep enkel softdrugs is zijn er in de wet regels gekomen om toch het gebruik en de kweek te minderen en controleerbaar te houden. In de coffeeshops wordt 5 gram aam meerderjarige nog toegestaan. Je mag ook zelf kweken, maar dan niet meer dan 5 planten. Het mag ook enkel voor eigen gebruik zijn en niet voor de verkoop. Als je meer 5 gram wiet bezit kan je vervolgd worden.
© 2010 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De feiten over wietDe feiten over wietDe werking van wiet op het lichaam kan allerlei effecten hebben. Het veranderd in de eerste plaats het bewustzijn. Wiet…
Blowen en de effectenBlowen en de effectenIn de grote steden zoals Amsterdam en Den-Haag kom je veel mensen tegen die blowen. Het is een verslaving waar mensen zi…
Hennep: Wiet en HasjAls je wiet hebt gehad kun je je heel raar en zweverig voelen en je moet dan overal om lachen. Het kan ook juist het teg…
Van wiet afkickenVan wiet afkickenVan wiet afkicken is een wens die veel wietgebruikers op een gegeven moment gaan koesteren. Deze wens hoeft echter geen…

Reageer op het artikel "Cannabis (wiet) plant"

Infoteur: Antrax
Gepubliceerd: 09-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!