InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Verslavende middelen: afhankelijkheid, tolerantie en effect

Verslavende middelen: afhankelijkheid, tolerantie en effect

Verslavende middelen: afhankelijkheid, tolerantie en effect Genotmiddelen zijn er in veel soorten die allemaal verschillend van vorm zijn en een ander effect hebben. Lang niet ieder genotsmiddel is verslavend. Daarom is deze lijst om van de meeste genotmiddelen aan te geven wat de effecten zijn en of er bij het middel verslavingsproblemen zijn.
De lijst is niet compleet; het kan voorkomen dat effecten of middelen niet op de lijst staan. Mocht u problemen hebben, zoek dan altijd hulp.

Uitleg van de termen

Afhankelijkheid:

Lichamelijk ben je van een middel afhankelijk als je lichaam reacties gaat vertonen als je het middel niet neemt.
Geestelijk ben je van een middel afhankelijk als je denkt niet zonder het middel te kunnen.

Tolerantie:

Is een middel tolerant dan "schrikt" je lichaam minder als het middel later nog een keer ingenomen wordt. Met een bepaalde dosis krijg je minder effect bij een tolerant middel. "Nee"in de lijst kan ook negatief tolerant betekenen:bij dezelfde dosis steeds meer effect.

Kortetermijneffecten:

Wat er kan gebeuren in een korte periode (bijv. 24 uur) als je gemiddeld tot veel van het middel neemt.

Langetermijneffecten:

Wat er gebeurd als je gedurende een langere tijd het middel vaak neemt.

Alcohol

  • Afhankelijkheid: Een "sociale drinker" kan een matige geestelijke afhankelijkheid ontwikkelen, een zwaardere drinker is geestelijk en lichamelijk erg afhankelijk.
  • Tolerantie: Ja
  • Kortetermijneffecten: Ontremmend, verminderd beoordelingsvermogen, verdovend, onverschilligheid, spraak en motoriek gaan achteruit, verminderd reactievermogen en zelfoverschatting.
  • Langetermijneffecten: Bij zware drinkers schade aan hersenen, lever, maag en hart.
Bij gebruik van bepaalde medicijnen, slaapmiddelen en opiaten is alcohol gevaarlijk en het verslechtert de belevenis van bepaalde drugs.

Cannabis (Weed / Hasj)

  • Afhankelijkheid: Geestelijk laag, wordt bij intensief gebruik wel groter. Lichamelijk niet.
  • Tolerantie: Nee.
  • Kortetermijneffecten: Verandering van de zintuigelijke waarneming, versterking van gevoelens, verminderd reactie- en concentratievermogen, onspannend. Bij (té) hoge dosering: paniek, angst en evt. bewusteloos raken.
  • Langetermijneffecten: Ademhalingsorganen raken beschadigd, vooral als de cannabis in een joint zit. (zie roken)
Alcohol versterkt het effect, bij het door de mond naar binnen nemen (bijv. spacecake) kans op een te hoge dosering.

Nicotine (tabakproducten)

  • Afhankelijkheid: Grote geestelijke afhankelijkheid, lichamelijk matig.
  • Tolerantie: Ja.
  • Kortetermijneffecten: Snelle hartslag, oogirritaties, hoesten, trillende handen, duizeligheid, koude vingers en tenen.
  • Langetermijneffecten: Hart- en vaatziekten, kanker, bronchitis en een verslechterende conditie.

XTC

  • Afhankelijkheid:Geestelijk kan voorkomen.
  • Tolerantie: Gedeeltelijk (het bewustzijnsverruimend effect)
  • Kortetermijneffecten: Meer intimiteitgevoelens met anderen (men wordt aardiger), oppeppend, andere waarneming van de omgeving.
  • Langetermijneffecten: Aantasting geheugen, verminderde concentratie, depressiviteit.
XTC is gevaarlijk voor mensen met hart- en vaatziekten

Speed (amfetaminen, pep)

  • Afhankelijkheid: Geestelijk snel en zeer groot.
  • Tolerantie: Ja.
  • Kortetermijneffecten: Toenemende concentratie, onderdrukking van vermoeidheid, geen eetlust en zelfoverschatting.
  • Langetermijneffecten: Agressiviteit, lichamelijke uitputting, wanen, angst, rusteloosheid, gewichtsverlies, achterdocht.
Speed is gevaarlijk voor mensen met hart- en vaatziekten

Cafeïne (koffie, energiedranken, etc.

  • Afhankelijkheid: Lichamelijk bijna niet, geestelijk weinig.
  • Tolerantie: Ja.
  • Kortetermijneffecten: Onderdrukking vermoeidheid, toenemende concentratie.
  • Langetermijneffecten: Alléén bij grote hoeveelheden; rusteloosheid, slapeloosheid en aantasting hart en bloedvaten.

Cocaïne, crack

  • Afhankelijkheid: Geestelijk.
  • Tolerantie: nee.
  • Kortetermijneffecten: Onderdrukking vermoeidheid en honger, stimulerend.
  • Langetermijneffecten: Angst, slapeloosheid, uitputting lichaam, gewichtsverlies, achterdocht, waanvoorstellingen, depressie als men na intensief gebruik stopt, geprikkeldheid, agressief gedrag.

Tripmiddelen (paddo's, LSD, mescaline)

  • Afhankelijkheid: Geestelijk bijna niet.
  • Tolerantie: Nee, tenzij binnen drie dagen na elkaar gebruikt.
  • Kortetermijneffecten: Hallucinaties, verandering beleving tijd en ruimte, versterking van gevoelens.
  • Langetermijneffecten: Angst, psychose als de persoon daar gevoelig voor is.

Heroïne (opiaten)

  • Afhankelijkheid: Lichamelijk én geestelijk, erg snel.
  • Tolerantie: Ja.
  • Kortetermijneffecten: Euforie (voor korte duur), verminderde pijn en angstgevoelens, verminderde emoties.
  • Langetermijneffecten: Onverschilligheid.
Door de onverschilligheid kan ondervoeding en verwaarlozing ontstaan. De verwaarlozing kan HIV, infecties of een overdosis in de hand helpen.

Snuifmiddelen (lijm, ether, benzine, tri)

  • Afhankelijkheid: Lichamelijk bijna niet, geestelijk groot.
  • Tolerantie: Ja.
  • Kortetermijneffecten: Roes, aantasting van het coördinatie en beoordelingsvermogen, bij overdosis bewustzijnsverlies.
  • Langetermijneffecten: Hersenen, nieren, lever en slijmvlies raken beschadigd.
Dosering is zeer slecht te controleren.

Benzodiazepinen (velium, seresta, etc.)

  • Afhankelijkheid: Geestelijk en lichamelijk, bovendien zeer groot en zeer snel.
  • Tolerantie: Ja.
  • Kortetermijneffecten: Suffigheid, zelfoverschatting, ontspanning, afname concentratievermogen, onverschilligheid, langere reactietijd.
  • Langetermijneffecten: Traagheid, toename van gewicht en soms verminderde spierfunctie.
Gevaarlijk in combinatie met alcohol

Mocht u verslaafd zijn, zoek hulp.
© 2008 - 2019 Da-peer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afkicken, waarom is het zo moeilijk?Afkicken, waarom is het zo moeilijk?Als je eenmaal verslaafd bent geraakt aan bepaalde middelen, moet je maar weer proberen om er vanaf te komen. Afkicken v…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Drug
  • http://www.trimbos.nl/default2.html
  • http://www.erowid.org/psychoactives/psychoactives.shtml
  • http://leda.lycaeum.org/index.pl?ID=380
  • http://www.jellinek.nl/
  • http://www.brijder.nl/Verslaving/testcentrum/alcoholtest

Reageer op het artikel "Verslavende middelen: afhankelijkheid, tolerantie en effect"

Infoteur: Da-peer
Gepubliceerd: 13-08-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!