InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Het kweken van wiet binnenshuis

Het kweken van wiet binnenshuis

In Nederland is het toegestaan vijf planten zelf te kweken. Je kan wiet kweken in je tuin, in een kas, maar ook binnen op een ongebruikte kamer of zolder. Dit artikel zal gaan over het kweken van wiet binnenshuis. Met name de omstandigheden waarin de planten het beste groeien zullen aan bod komen.

Kweekplaatsen

Wiet wordt op veel verschillende plaatsen gekweekt. Elke plaats heeft zijn voor- en nadelen. Toch zijn er een aantal eisen waaraan elke ruimte moet voldoen:
  • Zorg dat er weinig licht van je kweekplaats naar buitenkomt, dit kan ongewenste bezoekers aantrekken.
  • Zorg ervoor dat er weinig licht naar binnenkomt, of dat dit af te stellen is.
  • Zorg voor toevoer van verse lucht.
  • Natuurlijk moet er elektriciteit aanwezig zijn.
  • Een watervoorziening is handig, de ouderwetse gieter kan natuurlijk ook.

Lucht regulatie

Voldoende lucht regulatie is erg belangrijk voor je planten, omdat die CO2 uit de lucht halen wat ze nodig hebben om te groeien. In lucht is niet veel CO2 aanwezig (ongeveer 0,3%), vandaar het belang van verse lucht. Een ander probleem is de geurstoffen die geproduceerd worden, wietplanten staan er om bekend dat ze vrij goed te ruiken zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden om het lucht probleem op te lossen.
  • Een schoorsteen: Dit is de meest eenvoudige oplossing omdat je hierbij geen dure koolstoffilter hoeft te kopen. En de geuren zo met de wind verspreid worden. Toch is dit meestal niet genoeg en zal er een extra ventilator ingebouwd moeten worden voor de aanvoer van verse lucht.
  • Een ventilator met koolstoffilter: Door een ventilator aan te brengen circuleert de lucht beter, als je daarbij ook nog een koolstoffilter installeert zullen bijna alle geuren uit de lucht gehaald worden. Helaas zorgt de filter wel voor verminderde capaciteit van je ventilator (ongeveer 30%). In feite heb je maar 1 ventilator nodig, die de lucht van bovenaf uit je kweekruimte zuigt. Verder zul je ergens een gat moeten maken zodat er schone lucht naar binnen kan. Het handigst is om deze zo ver mogelijk van de ventilator af te maken zodat de hele ruimte verschoont word. De regel bij deze methode is dat het aanvoer gat drie keer zo groot moet zijn als het afvoergat

Waarom lucht zo belangrijk is voor de plant

  • Vocht op de bladeren wordt snel weggeblazen, zodat de plant meer water kan verdampen en dus sneller kan groeien omdat deze sneller voedingsstoffen opneemt.
  • Geen verschillen in temperatuur en luchtvochtigheid.
  • Schimmels en andere micro-organismen krijgen geen kans om te groeien.
  • Stengels van de plant worden sterker, waardoor er meer water en voedingsstoffen kunnen worden opgenomen.

Water

Wietplanten gebruiken enorm veel water, een grote plant kan een aantal liters water per dag gebruiken. Een kraan in de buurt is dus handig, zeker als je meerdere planten hebt. Wat ook handig is is een afvoer voor water, zo kun je een constante hoeveelheid water toevoegen terwijl het overschot gerecycled kan worden. Om te kijken hoeveel water je moet geven is het handig om je vinger even in de aarde te steken, als deze vochtig is dan is er voldoende water. Geef je planten vaak water, dit is beter dan 1 keer per dag heel veel.

Licht

Veel licht is goed voor wietplanten, maar teveel is ook niet goed. Het beste is om de planten 12 uur licht te geven, en 12 uur duisternis. Tijdens de kunstmatige ''nacht'' maken de planten hormonen aan die belangrijk zijn voor de vorming van toppen. Het is dan ook het beste als er echt geen lichtstraaltje binnenkomt tijdens de donkere periode.

Bij de licht periode geeft een natrium lamp van 400, 600 of 1000 watt de juiste hoeveelheid licht. Voor de beginnende kweker is een 400 watt lamp prima. Als je deze ophangt zorg dan dat je afstand tot de planten bij 600watt 60 cm is en bij 400watt 40cm. Heb je meerdere lampen, dan mag de maximale afstand van de lampen onderling niet meer zijn dan 120cm. Zorg er ook voor dat de lampen verstelbaar zijn in hoogte, omdat de planten groeien zul je regelmatig de hoogte aan moeten passen.
Om te zorgen dat er weinig licht verloren gaat kan je de binnenkant van je ruimte bekleden met reflecterend materiaal. Het ouderwetse witkalken voldoet prima.

Warmte

Je planten kunnen het beste groeien bij 25 graden. Het is dus handig als je je kweekplaats isoleert. Dit kan met veel verschillende materialen varieert van piepschuim tot steenwol.

Voedingsstoffen

Voedingsstoffen zijn erg goed voor je planten. Gebruik deze wel met mate, te veel is erg slecht en kan leiden tot dood van je plant. Gebruik een wortelstimulator en bloei- en groei voeding.

Ongedierte bestrijding

Tijdens het kweken van wiet binnen kun je te maken krijgen met een aantal soorten ongedierte zoals spint, witte vlieg, bladluis en varenrouwmug. Maar ook schimmels kunnen tijdens latere fases van de groei je plant infecteren. Er zijn verschillende oplossingen tegen deze indringers. Natuurlijk zijn er chemische bestrijdingsmiddelen, maar die worden het liefst zo min mogelijk gebruikt omdat er sporen achterblijven die je binnenkrijgt bij consumptie van je eindproduct. Je kunt ook andere maatregelen trekken om ongedierte te beperken:
  • Houd je ruimte zo schoon mogelijk. Na iedere oogst ontsmet je je ruimte voordat je met een nieuwe lading begint.
  • Maak je stekjes schoon met een biologisch middel. Dit voorkomt nieuwe insecten eitjes.
  • Je kan preventief roofbeestjes uitzetten.
  • Ruim blad afval meteen op.

Kweekschema voor planten in aarde.

De eerste week

Plaats je stekje voorzichtig in de grond. Hang je lamp hoog (ongeveer 1 meter) en zet de klok op 12 uur, bij stekken mag dit iets langer zijn, dus 14 uur is ook goed. Je hangt de lampen zo hoog om je planten te laten wennen aan het natriumlicht. Stekken water met wortelstimulator geven, maar zorg wel dat de plant niet te nat staat. Na 7 dagen de lamp op ongeveer 40 cm(bij 600 watt 60 cm) boven de stekken hangen. Controleer de temperatuur, die moet ongeveer tussen de 20 en 25 graden liggen. Controleer de luchtvochtigheid, waardes tussen de 50 en 80% zijn goed. Geef de eerste week alleen maar water met wortelstimulator.

Week 2

Zorg nu dat de planten 12 uur licht en 12 uur donker hebben. Zorg ook dat de lampen op de juiste afstand hangen, dit moet je iedere week opnieuw doen tot de plant is uitgegroeid. Blijf ook de temperatuur en luchtvochtigheid controleren.

Week 3+4

Je planten gaan nu bloeien en dus is extra bloeivoeding aan te raden. Houdt de temperatuur op25 graden maar zorg voor een lagere luchtvochtigheid(60%).

Week 5

Geef 3 weken voor de oogst, een week lang PK 13/14 mee aan het water. Afhankelijk van de bloeitijd begin je dus ongeveer in deze week. Mocht je dit niet zeker weten vraag het dan even bij de growshop of op internet.

Week 6

In deze week zou je al mooie toppen moeten zien op je vrouwelijke planten. De luchtvochtigheid is in deze periode ideaal rond de 50%.

Week 7

Stop nu met het toevoegen van voedingsstoffen aan je water. Je kan nog wel de bloeistimulator mee geven ter stimulatie van de toppen.

Week 8

Stop nu met water geven. De plant is nu ongeveer uitgebloeid en de haren beginnen mooi bruin te worden.

Week 9

Knip de toppen mooi schoon als de haren voor een derde deel bruin gekleurd zijn. Hang de planten ondersteboven in een goed geventileerde niet te warme ruimte.
Gerelateerde artikelen
Hennep (cannabis) levert niet alleen wietDe meeste mensen kennen hennep of cannabis als de plant waar wiet van gemaakt wordt om joints te roken. De hennepplant h…
De feiten over wietDe feiten over wietDe werking van wiet op het lichaam kan allerlei effecten hebben. Het veranderd in de eerste plaats het bewustzijn. Wiet…
Hoe kweek je zelf wiet?In Nederland mag je vijf wietplanten thuis zelf kweken. Daar heb je geen dure lichtapparatuur voor nodig; je kan ze in d…
Hennep: Wiet en HasjAls je wiet hebt gehad kun je je heel raar en zweverig voelen en je moet dan overal om lachen. Het kan ook juist het teg…
Hennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodieselHennep die niet verdooft zit in olie, de BMW en biodieselHennep kennen veel mensen alleen maar als een verdovend middel. Maar het gewas kan ook gewoon in de keuken worden gebrui…

Reageer op het artikel "Het kweken van wiet binnenshuis"

Reacties

Daan, 09-02-2017 18:59 #8
Kan je stoned worden van de lucht van bloeiende wietplanten? Is die lucht slecht voor je? Ik heb het idee dat ik er duf van word namelijk maar misschien is het wel het placebo effect.

Peterux, 11-04-2013 15:33 #7
Hoeveel planten mag je hebben per persoon of geld dit per huis ik en m'n broertje mogen we er dan twee keer 5 in aparte ruimtes of mag ik ook gewoon 10 planten km² ruimte hebben of alleen 5 in een huis dat is m'n vraag groeten h en p uit h wijk

Mark, 04-09-2012 09:06 #6
Goedemorgen, hoe veel planten mag je nou hebben,? Ik heb al gehoord dat je in plaats van 5 maar 2 planten mag hebben, en hier staat niet dat je planten mag kweken met lampen, ik dacht juist niet dat dat mocht. Graag opheldering.
Dank u allen gr Mark

Mads, 13-11-2011 14:05 #5
Kootje: Geen idee. Zoek een tuincentrum, of een kweker van een ander plantje. Online kan je veel bestellen, al verstuurd misschien niet iedereen naar Aruba. Zaadjes zijn online ook makkelijk te bestellen. Je zit dichterbij de USA - daar zijn hele goede mediwiet kwekers die je verder kunnen helpen?

Curacao zal een beetje hetzelfde verhaal zijn. Maar 1 ding. De beknopte uitleg hierboven is van toepassing bij stekjes. Vanaf zaad ben je langer bezig. Die moeten de eerste weken ook 18 uur licht hebben en 6 uur donker. Pas als ze groot genoeg zijn zet je ze op 12/12 om de bloei te forceren. Voor buiten, om ze tegen de regen en wind te beschermen, maar ook om je donkerperiode ook echt donker te laten zijn, kan je ze onder een tent plaatsen. Let wel op dat er genoeg lucht bij kan, anders krijg je problemen zoals toprot. Kweekinformatie is op internet in meerdere talen te vinden en op youtube kan je uitgebreide instructievideo's bekijken.

In NEDERLAND mag je tot aan 5 plantjes bezitten en de gehele opbrengst voor jezelf houden. THC is de bekenste werkzame stof, maar ook het CBD % is belangrijk. Men zegt dat je dan van wiet met veel THC stoned wordt en van plantjes met veel CBD je higher maken. Om te weten wanneer je wiet echt klaar is zijn er twee methoden. De ruwe methode is dat je kijkt naar het % bloeiharen wat amberkleurig is geworden. Bij de meer specifieke methode kijk je door een microscoop naar de trichomen op de bladeren. Afhankelijk of de trichomen helder of melkwit zijn, kan je bepalen wanneer je oogst.

Doppie. Water geven doe je als het licht uit is. Anders verbrand je je plantje. En zeker niet te veel water geven; veel gemaakte beginnersfout. Pas als ze bloeien willen ze graag wat meer water dan wat je gewend was te geven.

Tip: Meld je aan bij een kweekforum en deel je verslag met andere kwekers. :)

Doppie, 28-10-2011 22:32 #4
Hallo ik heb een vraag moet je de planten water geven als de lampen aan zijn of maakt dat niet uit?

Gr. doppie

Kootje, 18-06-2011 18:53 #3
Weet iemand hoe of waar ik koolstof filter op Aruba kan krijgen?
En eventueel andere tuinartikelen
Bedankt alvast

De Ronde H. S., 18-02-2010 02:14 #2
Hallo ben van plan om buiten wiet te gaan kweken, ik woon alleen op Curacao een paar gegevens het is hier 12 uur donker 12 uur licht gemidelde tempratuur 30 32 c maar er staat altijd een lekere wind, klimaat droog en als het regend dan regent het hard en goed vochtgehalte s'nachs rededelijk hoog, ook heb je hier een regen tijd 3.5 maand hoe kom ik aan meer info, en wat is THC/EC/ NPK begrijp ik, bvbd op u bericht groetje's Hubert:-(

Pieter, 06-07-2009 18:43 #1
Ik heb twee wietplanten achter in de tuin mag: mijn vraag mag dat?

Infoteur: Baasb
Laatste update: 12-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 8
Schrijf mee!