InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Hennep: Wiet en Hasj

Hennep: Wiet en Hasj

Als je wiet hebt gehad kun je je heel raar en zweverig voelen en je moet dan overal om lachen. Het kan ook juist het tegenovergestelde zijn, dan voel je je heel erg verdrietig en ben je down. Wiet zorgt ervoor dat je de dingen om je heen anders beleeft dan dat ze in het echt zijn. Dit komt omdat wiet processen in je hersenen veroorzaakt waar je niets aan kunt doen.

De plant zelf

Het hars van een wietplant bevat de stof thc. Hiervan worden de softdrugs hasj en wiet gemaakt. De plant zelf houd waarschijnlijk met thc insecten op afstand.

Thc zit verspreid door de hele plant waarvan de bloemtoppen het belangrijkste zijn. Hierin zit namelijk de meeste thc van de hele plant. Het zit alleen in de vrouwelijke bloemtoppen. Die bevatten veel meer thc dan de mannelijke bloemtoppen.
Als je de bloemtoppen met de hars verkruimelt ontstaat er al wiet en als je de bloemtoppen zeeft word de hars van de bloemtoppen gescheiden en als je deze hars ook nog eens perst heb je hars. Dit is sterker dan wiet. Omdat wiet en hasj allebei van de hennepplant komen word het allebei cannabis genoemd.

De wet

Volgens de wet mag je 5 wietplanten in huis hebben. Ondanks het feit dat cannabis onder softdrugs valt mag je er zelf niet in handelen of het zelf kweken. Het is alleen niet strafbaar om het te gebruiken.

In de coffeeshop mogen ze wel softdrugs verkopen. Ze mogen alleen niet meer dan vijf gram per dag aan dezelfde persoon verkopen. Je moet achttien jaar oud zijn als je het haalt en de maximale voorraad cannabis mag maximaal 500 gram zijn.

De werking

Hoe snel je het begint te merken hangt af van hoe je het gebruikt. Als je een joint rookt kun je het al na een paar minuten voelen. Terwijl als je het eet het veel langer duurt voordat het begint te werken. Het kan wel tot vier uur duren voordat cannabis uitgewerkt is. Dit betekent alleen niet dat de thc al uit je lichaam is. Dit kan zelfs een maand duren voordat het helemaal uit je lichaam verdwenen is.

Mediwiet

Sommige mensen hebben cannabis nodig als pijnstiller. Om ervoor te zorgen dat deze mensen toch aan cannabis kunnen komen heeft de regering een mediwiet kwekerij opgericht. Alleen mensen die het van de dokter voorgeschreven krijgen mogen cannabis bij de apotheek ophalen.

Is het verslavend?

Cannabis werkt verslavend. Er zijn twee soorten verslaving: lichamelijke verslaving en geestelijke verslaving.
Bij lichamelijke verslaving krijg je echt ontwenningsverschijnselen als je ergens mee stopt of een tijd niet gebruikt. Als je geestelijk verslaafd bent verlang je steeds meer naar een bepaalde stof. Cannabis is vooral geestelijk verslavend maar ook lichamelijk.

Nuttig

Je kunt van het binnenste van de stengel strooisel voor in dierenstallen maken en in de buitenkant van de stam zitten vezels waar weer textiel van gemaakt kan worden. Ook word het verwerkt in auto-onderdelen zoals dashboards, hoedenplanken en deuren. We kunnen het zelfs eten. De zaden bevatten voedzame stoffen en er bestaat zelfs hennepbrood en hennepmuesli.

De manier van binnenkrijgen

Hasj en wiet kan je roken, eten, oplossen in heet water of innemen met een verdamper. Het beste is met behulp van een verdamper. Bij het roken krijg je kankerverwekkende stoffen binnen en bij een verdamper gebeurd dit niet. Een verdamper warmt op tot 180 graden en dit kun je inhaleren. Hierbij komen geen kankerverwekkende stoffen vrij.

Lees verder

© 2007 - 2017 Donkertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Drugsgebruik: Hasj en WietDrugsgebruik: Hasj en WietHasj en wiet worden in Nederland veel gebruikt. Vooral pubers, die willen experimenteren hebben veel interesse in deze d…
Hennep (cannabis) levert niet alleen wietDe meeste mensen kennen hennep of cannabis als de plant waar wiet van gemaakt wordt om joints te roken. De hennepplant h…
De feiten over wietDe feiten over wietDe werking van wiet op het lichaam kan allerlei effecten hebben. Het veranderd in de eerste plaats het bewustzijn. Wiet…
Is cannabis tegenwoordig sterker dan vroeger?Is cannabis tegenwoordig sterker dan vroeger?Is cannabis tegenwoordig sterker dan vroeger? Als je cannabis koopt, in de vorm van wiet of hasj bijvoorbeeld, dan weet…
Kleding gemaakt van hennepKleding gemaakt van hennepHennep werd al duizenden jaren gebruikt en ook de afgelopen eeuwen was het belang van dit gewas enorm voor de textielind…
Bronnen en referenties
  • Quest

Reageer op het artikel "Hennep: Wiet en Hasj"

Reacties

Smileyface, 29-11-2011 16:46 #3
Ik ben ook mee met Cyberskunk. Het storende is misschien niet zozeer de juistheid van de info, maar de beperktheid van de info. Er is veel meer over weed te zeggen. Bijvoorbeeld: gebruik is niet strafbaar, maar sommige maken er wel een punt over als je het openbaar doet. Je stelt iedereen bloot aan je gebruik, met de grote waarschijnlijkheid dat kinderen en jongeren je ook in de mot krijgen. Hierdoor kunnen verkeerde indrukken gaan ontstaan. "Is het dan toch niet zo erg als mama beweert?"
Je moet bron na bron nagaan, en als je echt iets wilt weten over weed/hasj, lees dan. En lees nog eens. En nog iets anders. En nog iets ergens anders. Zeker als je niet als een 'fool' bekeken wilt worden. Nog 1 belangrijk ding: weed is een veelbesproken onderwerp dezer jaren, en er zijn verschillende gradaties voor- en tegenstanders. Lees eerst zoveel mogelijk wetenschappelijke info, harde feiten. Ga daarna na wat het volk er zelf over te vertellen heeft. Ervaringen kunnen verschillen, feiten niet. En het belangrijkste: laat zowel de voor- als tegenstanders je vertellen wat zij vinden van dit hot topic. En als het je niet lukt open te staan voor andere meningen, ik zou zeggen, rook eens even wat ;) Wees geen Madam Non! (Belgenhumor)

Peace and love

Cyberskunk, 28-05-2008 20:13 #2
Ik zie hier en daar ook wel kleine foutjes maar het merendeel van wat deze beste man over Cannbis verteld is waar.
En als Michel zou kunnen aangeven waarom het dan wel zo'n slecht stukje is kan Tom daar in de toekomst misschien nog wat mee… of klaag je alleen maar om het klagen Michel?

Michel, 12-01-2008 03:35 #1
Dit is werkelijk het slechtste stukje over wiet dat ik ooit gelezen heb. Dit persoon weet er werkelijk niks over en heeft lukraak stukjes op het internet verzameld en het dan in eigen woorden neergezet, waarbij het duidelijk is dat hij of zij het maar half begrepen heeft.

Infoteur: Donkertje
Gepubliceerd: 03-12-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 3
Schrijf mee!