InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Elektronisch Toezicht / Elektronische controle / huisarrest

Elektronisch Toezicht / Elektronische controle / huisarrest

Elektronisch Toezicht / Elektronische controle / huisarrest Elektronisch toezicht (ET) is gericht op het inperken van de risico's. Geen nieuwe slachtoffers en het beschermen van mensen die al slachtoffer zijn geworden, staat voorop bij ET. De justitiabele mag op bepaalde plekken niet komen of hij moet op bepaalde tijdstippen thuis zijn. Dit wordt gecontroleerd door middel van ET. De reclassering voert het toezicht uit. Overtreedt de onder toezicht gestelde de regels, dan wordt hij door de reclassering op het matje geroepen. Het gaat bij ET om risicobeheersing. ET is voor de reclassering puur een controlemiddel; het heeft geen punitieve functie.

Elektronisch Toezicht

Wat is Elektronisch Toezicht (ET)?

Elektronisch toezicht is geen doel op zich, maar een middel om de naleving van bijzondere voorwaarde(n) die gericht zijn op het (voorkomen van) delictgedrag, te controleren c.q. te ondersteunen. Het gaat bij ET om risicobeheersing. ET is voor de reclassering puur een controlemiddel; het heeft geen punitieve functie.(*)

Aansluiting van het 'bandje'
Aansluiting van het 'bandje'
Elektronisch toezicht is geen bewakingsmiddel, maar een controle-instrument bij het toezicht. Met elektronische controle kan het naleven van bijzondere voorwaarden die een verdachte of veroordeeld zijn opgelegd, worden gecontroleerd. Hierbij kan men denken aan een 'locatiegebod' of een 'locatieverbod'. Bij een locatiegebod moet de verdachte/veroordeelde zich gedurende bepaalden tijden op een bepaalde locatie bevinden, vaak thuis. Bij een locatieverbod mag de verdachte/veroordeelde zich niet op een bepaalde locatie begeven, bijvoorbeeld in de buurt van het slachtoffer. Dit wordt dan gecontroleerd met ET.

Elektronische Toezicht moet onderscheiden worden van Elektronische Detentie (ED), dat als vervanging dient van een korte vrijheidsstraf van maximaal drie maanden die zonder voorafgaande voorlopige hechtenis moet worden uitgezeten. In dat geval gaat het om zogeheten 'zelfmelders'. Dat zijn veroordeelden die op een gegeven ogenblik thuis een oproep krijgen om hun straf te ondergaan. ED is in feite een 'kaal' huisarrest, zonder reclasseringsbegeleiding. ED wordt uitgevoerd door het gevangeniswezen.

Wanneer kan elektronisch toezicht worden toegepast?

Elektronisch toezicht kan worden toegepast in het kader van:
  • schorsing preventieve hechtenis;
  • voorwaardelijke veroordeling;
  • voorwaardelijke invrijheidstelling (v.i.);
  • detentiefasering (Penitentiair Programma);
  • tbs met voorwaarden;
  • tbs met voorwaardelijke beëindiging van de dwangverpleging.

De eerste twee varianten worden hieronder uitvoerig besproken. Op het einde van het artikel gaan we kort in op elektronisch toezicht in het kader van voorwaardelijke invrijheidstelling en detentiefasering (Penitentiair Programma).

Elektronische controle met enkelband of GPS-enkelband

De reclassering beschikt over twee ET-instrumenten:
Enkelband RFId
Enkelband RFId
  • Radio Frequency Identification (RFId), de enkelband.
  • Global Positioning System (GPS), de GPS-enkelband.

Bij de enkelband gaat het om Radio Frequency Identification (RFId). Dit systeem werkt via radiogolven. De enkelband van de onder toezicht gestelde staat in verbinding met een zogeheten 'thuisunit'. In de band zit een zender en in de thuisunit zit een ontvanger. De unit staat in verbinding met een alarmcentrale die 7 dagen per week, 24 uren per dag bemand is. In de thuisunit is het schema geprogrammeerd wanneer de onder toezicht gestelde aanwezig of afwezig dient te zijn. De onder toezicht gestelde dient zich te houden aan dit schema waaraan een dagprogramma is gekoppeld. De enkelband registreert slechts de aan- of afwezigheid op één locatie (veelal het huisadres). Het wordt daarom geadviseerd bij de bijzondere voorwaarden 'locatiegebod'.

Bij de GPS enkelband gaat het om een satellietverbinding en de onder toezicht gestelde draagt in dat geval niet alleen een enkelband, maar buitenshuis tevens een GPS-unit. Deze unit maakt contact met een satelliet. Tot op ongeveer vijf meter nauwkeurig kan bepaald worden waar de onder toezicht gestelde zich bevindt. Ook kan altijd achteraf nog bekeken worden waar de onder toezicht gestelde zich zoal begeven heeft. Om deze reden wordt de GPS-enkelband altijd geadviseerd bij de bijzondere voorwaarde 'locatieverbod', eventueel in combinatie met een 'locatiegebod'. In het geval de onder toezicht gestelde een door de rechter bepaald verboden gebied nadert, vindt onmiddellijke signalering en alarmering plaats. De reclassering komt direct in actie en zal zo nodig de politie inschakelen.

Locatiegebod en locatieverbod
Bij een locatiegebod dient de onder toezicht gestelde zich op een specifieke locatie te bevinden, bijvoorbeeld omdat op dat tijdstip de kans op risicovol delictgedrag aanwezig is. Denk hierbij aan een locatiegebod: een persoon die is veroordeeld wegens meerdere geweldsincidenten in het uitgaansleven moet van 21.00 tot 06.00 uur thuis zijn.

Bij een locatieverbod dient de justitiabele weg te blijven van een of meerdere specifieke locatie(s), zoals de omgeving en het huis van het slachtoffer.

Het betreft iedere keer maatwerk. Al naar gelang de persoon van de verdachte/veroordeeld, zijn omstandigheden en de risico's, wordt bekeken of een locatieverbod of –gebod nodig is en of dit gecontroleerd moet worden middels ET. Een persoonsgerichte aanpak is uitgangspunt.

Elektronisch Toezicht bij schorsing en bij een (deels) voorwaardelijke veroordeling

Elektronisch toezicht kan door de rechter als bijzondere voorwaarde worden opgelegd bij:
  • de schorsing van het bevel voorlopige hechtenis; en
  • bij een (deels) voorwaardelijke straf.

Schorsing preventieve hechtenis betekent dat de verdachte niet langer in voorarrest hoeft te blijven, maar tot aan de rechtszitting naar huis mag. Een voorwaardelijke veroordeling betekent dat de straf wel wordt uitgesproken, maar dat deze niet ten uitvoer wordt gebracht. Er is gedurende de proeftijd of de schorsing altijd de voorwaarde verbonden dat de verdachte/veroordeelde geen nieuwe delicten pleegt. Dit wordt 'algemene voorwaarde' genoemd. Soms zijn er aanvullende voorwaarden, zoals in dit geval ET. Dit zijn 'bijzondere voorwaarden'.

Wie zijn er uitgesloten van Elektronisch Toezicht?

Niemand wordt a priori voor deelname aan elektronisch toezicht uitgesloten. Contra-indicaties zijn:
  • Wanneer de verwachting is dat de verdachte zich niet strikt aan de afspraken zal houden;
  • Wanneer een aanvaardbaar verblijfsadres ontbreekt;
  • Wanneer de mogelijk van vluchtgevaar bestaat.

De procedure

In opdracht van de officier van justitie stelt de reclasseringswerker een advies op over de verdachte. In dit advies wordt voorgesteld welk middel gelet op de omstandigheden en de risico’s de voorkeur verdient. Het gaat om de volgende afwegingen:
  • Wat is de kans op herhaling van delictgedrag, welke risico's zijn er, zowel met betrekking tot de samenleving als het slachtoffer en hoe kunnen deze het beste worden ingeperkt.
  • Vervolgens wordt beoordeeld of die risico's ingeperkt kunnen worden met het toepassen van de bijzondere voorwaarde locatiegebod en/of -verbod.
  • Tot slot wordt bepaald welke ET-middelen daarbij passen.

Als na deze afweging blijkt dat een locatiegebod en/of -verbod met controle ET geboden is, zal de reclassering de geschiktheid van de woonomgeving van de justitiabele onderzoeken op de toepasbaarheid van elektronische controlemiddelen. Het huis moet voorzien zijn van elektriciteit. Er moet geen uithuiszetting dreigen. Ook moet de huisvestingssituatie niet bijdragen aan de kans op recidive. Dat kan bij voorbeeld het geval zijn als het huis fungeert of lange tijd heeft gefungeerd als gebruikersruimte en dealadres. Ook vindt er een gesprek plaats met de (volwassenen) huisgenoten van de persoon waarbij ET wordt overwogen. Zij worden volledig geïnformeerd over de regelgeving en de voorwaarden betreffende ET en aan hen wordt gevraagd of zij hiermee akkoord gaan. Zonder uitdrukkelijke instemming van de huisgenoten kan het niet doorgaan.

De enkelband
De enkelband
Een vaste telefoonaansluiting is voor ET niet meer nodig zoals vroeger wel het geval was, aangezien in de ET-unit dat bij de onder toezicht gestelde thuis wordt geplaatst GSM-apparatuur aanwezig is. De onder toezicht gestelde kan 24 uren per dag contact opnemen met de reclassering en vice versa.

In het reclasseringsrapport wordt expliciet ingegaan op de maximale duur van de periode gedurende welke de verdachte of veroordeeld in staat wordt geacht zich aan de bijzondere voorwaarde te houden en waarin tevens wordt aangegeven in welke mate het elektronisch toezicht de bewegingsvrijheid beperkt.

Nadat het advies is uitgebracht, is het aan de rechter om de toepassing van ET al dan niet op te leggen en specifiek in het vonnis te benoemen.

Wordt een bijzondere voorwaarde mede inhoudende de toepassing van elektronisch toezicht verbonden aan de schorsing van het bevel voorlopige hechtenis, dan is het aan de rechter te bepalen of, en zo ja in welke mate, hiermee rekening wordt gehouden bij het opleggen van de uiteindelijke straf. De duur en de intensiteit van de bijzondere voorwaarde spelen hierbij vanzelfsprekend een belangrijke rol.

Andere voorwaarden

De reclassering doet zoals gezegd onderzoek naar het delictgevaar van een verdachte en brengt hierover een rapport uit. Er kunnen meerdere bijzondere voorwaarden opgelegd worden gericht op het voorkomen van recidive. Naast de hiervoor genoemde gedragsbeperkende voorwaarden locatiegebod en/of –verbod, kan er tevens gedacht worden aan een drugs- en/of alcoholverbod. Voorts zijn er voorwaarden die gericht zijn op gedragsbeïnvloeding zoals gedragsinterventies (trainingen), alsook op zorg gerichte voorwaarden zoals klinische of ambulante behandeling van een bepaalde stoornis die samenhangt met het delictgedrag.

Overtreding van de regels

Bij constatering van een overtreding van de bijzondere voorwaarde waaraan de toepassing van elektronisch toezicht is verbonden, licht de reclassering onmiddellijk en in alle gevallen de officier van justitie of advocaat-generaal in.

Bij een ernstige overtreding in geval van schorsing, zal de officier van justitie of advocaat-generaal onverwijld de vordering tot opheffing van de schorsing van de voorlopige hechtenis indienen bij de rechter. In afwachting van de beslissing van de rechter beveelt de officier of advocaat-generaal onverwijld de aanhouding van betrokkene conform artikel 84 Sv. Dat betekent dat de onder toezicht gestelde in een huis van bewaring wordt geplaatst.

Bij een ernstige overtreding in geval van een veroordeling, zao, de officier van justitie zo spoedig mogelijk een vordering tenuitvoerlegging van de voorwaardelijk opgelegde gevangenisstraf indienen.

Ook bij dreigende overtreding van de bijzondere voorwaarde kan de reclassering desgewenst contact opnemen met het Openbaar Ministerie (OM).

Voorbeelden uit de praktijk van elektronisch toezicht als controlemiddel

Vooral zedendelinquenten, stalkers, plegers van huiselijk geweld, en uitgaansgeweldplegers zijn voorbeelden van delictplegers bij wie gedacht kan worden aan locatiegeboden en -verboden, gecontroleerd met elektronische middelen (ET).

De thuisunit
De thuisunit
Een voorbeeld is een verdachte die in de weekeinden regelmatig op de vuist gaat in het nachtleven. Hij wordt geschorst van de voorlopige hechtenis op voorwaarde dat hij zich onder reclasseringstoezicht stelt, een agressietraining volgt en de eerste 6 maanden tussen 20.00 en 06.00 thuis moet zijn, zodat de kans op agressieve deraillementen verkleind wordt. Ondertussen volgt hij in die eerste 6 maanden een agressietraining, zodat het ET niet meer nodig is na 6 maanden. Deze casus is een voorbeeld van het locatiegebod: hij moest zich immers tussen 20.00 en 06.00 uur in zijn huis bevinden.

In mei 2005 kreeg een hoogbejaarde pedofiel in Groningen ET als bijzondere voorwaarde bij een voorwaardelijke veroordeling. Bij hem was er sprake van permanente elektronische monitoring (GPS). De Reclassering wees rode zones aan waar de veroordeelde niet mocht komen. Dit zijn plaatsen waar veel kinderen komen, zoals scholen en speelplaatsen. Rondom de rode zones worden oranje gebieden ingesteld. Zodra het GPS-systeem melde dat de man zich in een oranje gebied begaf, zou de politie gewaarschuwd worden. Deze casus is een voorbeeld van het locatieverbod; hij mocht zich niet bevinden op een aantal specifieke plekken.

Elektronisch Toezicht als bijzondere voorwaarde bij Voorwaardelijke Invrijheidstelling

Gevangenen komen niet meer vervroegd vrij zoals jarenlang het geval was. De vervroegde invrijheidstelling is vervangen door de Voorwaardelijke Invrijheidstelling (v.i.). Een gedetineerde komt in aanmerking voor v.i. na minimaal één jaar detentie en bij straffen van meer dan één jaar en maximaal twee jaar moet de gedetineerde na dat jaar nog eenderde van zijn resterende straf ondergaan. Bij straffen langer dan twee jaar moet de gedetineerde tweederde van zijn netto straf ondergaan. Indien een veroordeelde deels een voorwaardelijke gevangenisstraf heeft opgelegd gekregen, dan komt hij niet in aanmerking voor v.i.

Bij v.i. geldt de algemene voorwaarde dat de gedetineerde zich tijdens de proeftijd niet schuldig mag maken aan een strafbaar feit. Er kunnen ook bijzondere voorwaarden worden opgelegd die zijn afgestemd op zijn persoon, het door hem gepleegde delict en de criminogene factoren, dus de factoren die in zijn geval bijdragen aan de kans op recidive. We kunnen hierbij denken aan allerlei bijzondere voorwaarden, waaronder dus ook weer de vrijheidsbeperkende voorwaarden zoals een locatieverbod en/of gebod die gecontroleerd wordt middels ET. De reclassering houdt ook bij de v.i. toezicht op de bijzondere voorwaarde(n) en voert deze uit.

Elektronisch Toezicht bij een penitentiair programma

Een gedetineerde kan de laatste fase van zijn detentie bij geschiktheid deelnemen aan een Penitentiair Programma (PP), waarbij hij buiten de gevangenis verblijft op een door hem aangedragen woonadres die goedgekeurd moet zijn door gevangeniswezen en reclassering. Tijdens dit programma staat hij onder toezicht van de reclassering en hij volgt voor minimaal 26 uren per week een programma dat is gericht op zijn resocialisatie en het verminderen van de kans op recidive. Het programma kan bestaan uit (betaald) werk, scholing, trainingen en/of een behandeling. De delinquent zal voor ten minste eenderde deel van het PP worden aangesloten op ET. Het ET dient als controlemiddel om er op toe te zien dat de delinquent zijn afspraken nakomt. Hij kan allengs meer vrije uren in het weekend verdienen bij goed gedrag.

Klik hier voor een artikelenreeks over de reclassering: Wat doet de Reclassering; Reactance (weerstand tegen bedreiging van gedragsvrijheid); Cirkel/fasen van gedragsverandering van Prochaska en DiClemente; Daders huiselijk geweld; Loverboys; Wet Voorwaardelijke invrijheidstelling; Elektronisch Toezicht / Elektronische controle / huisarrest; Penitentiair Programma; Cognitieve Vaardigheidstraining (CoVa) Eerst denken dan doen; STATIC-99 (Inschatting recidiverisico seksuele delinquenten); Werkstraf.

Noot
(*) Elektronisch Toezicht (ET) wordt sinds 2009 door de reclassering aangeduid als Elektronische Controle (EC). EC is de verzamelnaam voor elektronische instrumenten die ondersteuning bieden binnen een (reclasserings)toezicht op het gebied van controle. In dit artikel blijven we het begrip Elektronisch Toezicht gebruiken, omdat het meer ingeburgerd is en omdat de wetgever nog altijd spreekt van 'elektronisch toezicht'.

Lees verder

© 2009 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Diversen (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Nog meer reclassering.
Gerelateerde artikelen
Elektronisch belastingaangifte doen of op papier?Elektronisch belastingaangifte doen of op papier?Wanneer u in 2014 belastingaangifte moet doen kunt u als particulier kiezen voor digitaal en elektronisch belastingaangi…
Elektronisch factureren: feiten, tips en trendsElektronisch factureren: feiten, tips en trendsElektronisch factureren kende een slechte start. Vanwege de vele regeltjes waaraan de factuur moest voldoen, deden veel…
Home Bank Plus van ING Bank: e-banking voor professionelenHome Bank Plus van ING Bank: e-banking voor professionelenING Bank beschikt naast de gewone formule van elektronisch bankieren voor particulieren ook nog over een e-bankingformul…
De geschiedenis van de rekenmachineWie kent de rekenmachine niet? De rekenmachine is een meestal goedkoop apparaat waarop je zowel makkelijke als moeilijke…
Click Bonus: De online zichtrekening van AXA (BE)Click Bonus: De online zichtrekening van AXA (BE)De online zichtrekening zit in de lift. Axa kwam een jaar geleden met de "Click bonus online zichtrekening" op de markt,…
Bronnen en referenties
  • Aanwijzing elektronisch toezicht. Uit: Staatscourant 29 december 2005, nr. 253 / pag. 12.
  • Aanwijzing elektronisch toezicht (2010A008).
  • Adviesbureau Van Montfoort en Reclassering Nederland: RISc versie 1.0 – Recidive Inschattings Schalen, januari 2004.
  • Reclassering Nederland: Standaardregels Elektronisch Toezicht, maart 2006.
  • http://binnenland.nieuws.nl/549145/magistraten_onder_toezicht_met_gps-enkelband
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/30184-static-99-inschatting-recidiverisico-seksuele-delinquenten.html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/31391-cognitieve-vaardigheidstraining-cova-eerst-denken-dan-doen.html
  • http://rechtennieuws.nl/6438/elektronische-stemherkenning-feyenoord-ajax-relschoppers.html
  • http://www.depers.nl/binnenland/250859/Friese-pedofiel-volgen-met-gps.html
  • http://www.reclasseringnederland.nl/wp-content/uploads/2007/11/menukaartgedragsinterventies.pdf

Reageer op het artikel "Elektronisch Toezicht / Elektronische controle / huisarrest"

Reacties

Joe, 17-09-2014 17:15 #26
Goedemiddag ik ben in aanmerking gekomen voor de zo geheten zelf meld procedure om een gevangenis straf uit te zitten van 25 dagen maar ik heb een vaste baan en het is niet mogelijk om vrij te krijgen en er volgt ontslag als ik me toch op de aangegeven datum ga melden nu weet ik dat ik het kan uitstellen door deze reden maar mijn vraag is of ik eventueel in aanmerking kom voor E.T/ E.C ik heb namelijk ook al een toezichthoudster bij de reclassering wat zijn de mogelijkheden hiertoe? mvg joe

Joyce, 27-08-2014 12:06 #25
Hey ik heb een vraagje

Mijn zus woont in België en krijgt 22 september een enkelband
Ik woon zelf in Nederland ze zou die week van de 22ste naar mij komen maar nu zal dat niet gaan… Of kan ze toevallig wel aanvragen dat ze naar mij mag komen of is dat helemaal niet mogelijk…?

Linda, 27-07-2014 23:27 #24
Mijn broer heeft ET gekregen, hij moest nog 2 weken. Hij heeft nu zijn enkelband geopend, (niet doorgeknipt) en hij is vertrokken naar het buitenland, hij wil over 3 weken terug komen en zijn overige twee weken verder afmaken. Wat gaat er nu gebeuren? Staat hij nu internationaal geseind, en wat gebeurd er als hij zich straks gaat melden, moet hij dan zijn overige straf in de gevangenis uitzitten, en komt hier wat bij? Reactie infoteur, 18-08-2014
Hij zal de rest van zijn straf in een gevangenis moeten uitzitten. Hij staat op een lijst met voortvluchtigen. Ontsnappen of je onttrekken aan een gevangenisstraf is niet strafbaar, maar heeft wel consequenties voor de rest van je straf; je komt niet zo gauw weer in aanmerking voor meer vrijheden, zoals verlof of een penitentiair programma.

Abdel Ezzahi, 25-06-2014 18:03 #23
Hallo,
Mijn vraag is dat ik in de laatste fase van mijn straf zit en electronisch toezicht heb maar dat ik graag wil werken. Moet ik aan mijn werkgever of uitzendbureau melden dat ik in een p.p. zit?

Groet, Abdel Reactie infoteur, 18-08-2014
Ja, de werkgever moet op de hoogte zijn van het feit dat je deelneemt aan een PP. De reclassering zal de werkgever bezoeken en afspraken maken over werktijden, enz. De reclassering zal toezien op de begeleiding door de werkgever.

Harrie, 17-03-2014 17:48 #22
Ik heb 85 dagen open staan van van de week veroordeeld kan ik in aanmerking komen voor ET? Reactie infoteur, 31-03-2014
U zult t.z.t. een oproep krijgen om u te melden bij een penitentiair inrichting. De eerste plaatsing van een zelfmelder met een straf korter dan twee jaar gebeurt in een beperkt beveiligde inrichting (BBI) of afdeling. ET is niet mogelijk als vervanging van een gevangenisstraf.

Wim, 13-03-2014 16:56 #21
Welke mogelijkheden zijn er nu juist allemaal in Nederland om het elektronisch toezicht toegekend te krijgen?
In Belgie is dit bij veroordeelden boven en onder drie jaar klassiek ET, stemherkenning onder 8 maand. GPS onlangs mogelijk in het kader van voorlopige hechtenis. En binnenkort ook als autonome straf.

Bij jullie lijkt het mij iets minder duidelijk. Wat zijn de exacte mogelijkheden in Nederland?

mvg, Reactie infoteur, 31-03-2014
De enkelband en de GPS-enkelband zijn instrumenten om de vrijheidsbeperkende bijzondere voorwaarden bij een reclasseringstoezicht te controleren: locatiegebod en locatieverbod. Zo kunnen mensen met een reclasseringstoezicht deelnemen aan de samenleving terwijl de risico's op nieuwe slachtoffers of herhaling van criminaliteit kleiner zijn en er meer kansen zijn om aan iemands gedrag te werken. Het kan in de volgende gevallen worden toegepast:
- schorsing van preventieve hechtenis;
- voorwaardelijke veroordeling;
- voorwaardelijke invrijheidstelling;
- tbs met voorwaarden;
- tbs voorwaardelijke beëindiging van de dwangverpleging;
- penitentiair programma;
- ISD-maatregel;
- proefverlof PIJ;
- gedragsbeïnvloedende maatregel bij minderjarigen (GBM);
- strafrechtelijk minderjarigen.

Brissinck, 04-03-2014 11:51 #20
Graag zou ik weten hoelang het duurt tussen aanvraag uitkering en betaling ervan. Kan iemand mij dit laten weten aub? Reactie infoteur, 31-03-2014
U kunt met deze vraag het beste contact opnemen met de gemeente waar u de uitkering wilt aanvragen.

Mario, 10-12-2013 10:54 #19
Even het complete plaatje: 20 maanden gekregen, waarvan 6 voorwaardelijk = 14 maanden - 2 maanden in voorarrest = rest 12 maanden. Ben zelfmelder en zit in stapeltraject, 5 juni BBI, 8 november ZBBI en mijn vraag is nu, wanneer ik enkelband kan krijgen? Ze zeggen maart 2014, maar ik denk begin februari omdat dit de laatste 4 maanden zijn voor mijn einddatum (5 juni 2014), klopt dit? 1/3 BBI, 1/3 ZBBI en 1/3 enkelband toch? Reactie infoteur, 24-12-2013
Je kunt grofweg uitrekenen hoe lang je met (B)PP zou kunnen, nl. 1/6e deel van je bruto onvoorwaardelijke vrijheidsstraf. De afd. BSD (Bureau Selectie & Detentiefasering) kan dit precies voor je uitrekenen. Je kunt in de gevangenis een zogeheten 'spreekbriefje' invullen waarop je kenbaar maakt dat je met een functionaris van de BSD in gesprek wilt gaan.

Gedurende een PP staat de gedetineerde onder elektronisch toezicht (ET). In sommige gevallen kan beslist worden dat geen ET wordt toegepast. Bijvoorbeeld als de duur van het penitentiair programma korter is dan negen weken (een zogeheten Basis Penitentiair Programma - BPP).

Mario, 09-12-2013 12:00 #18
Kan iemand mij helpen? Moet 12 maanden zitten, start 5 juni 2013 (zelfmelder) BBI, 8 november ZBBI. Einddatum is 5 juni 2014, maar ze zeggen dat ik in maart 2014 enkelband krijg. Dit klopt toch niet?! Ik zit in een stapeltraject en dan heb ik toch 1/3 half open, 1/3 open en 1/3 enkelband, dat is dan toch de laatste 4 maanden voor mijn einddatum? Dan krijg ik toch begin februari al enkelband? Weet iemand dit? Graag advies aub

Reinier Smit, 15-10-2013 07:52 #17
Geachte Tartuffel,

Ik heb een vraag over het enkelbandje. In welke gevallen mag een gedetineerde die ET heeft gekregen zich alleen in een bepaald gebied begeven en niet daarbuiten? Wanneer hij zich buiten dat gebied begeeft, gaat dan ook het enkelbandje piepen of een lichtje knipperen (is er überhaupt een knipperend lichtje op de enkelband)?

En wat gebeurt er wanneer een gedetineerde onder ET een paar minuten te laat thuis is?

Tenslotte, hoe hoog acht u de kans dat Elektronische detentie in Nederland in de toekomst ingevoerd zal worden? En zijn er op dit moment in Nederland gedetineerden met ED om Elektronische Detentie te testen?

Mvg, Reinier Reactie infoteur, 24-12-2013
Elektronische controle met enkelband of GPS-enkelband kan worden toegepast in het kader van:
- schorsing van preventieve hechtenis;
- voorwaardelijke veroordeling;
- voorwaardelijke invrijheidstelling;
- tbs met voorwaarden;
- tbs met voorwaardelijke beëindiging van de dwangverpleging;
- detentiefasering (Penitentiair Programma)
- Proefverlof PIJ
- Gedragsbeïnvloedende maatregel bij minderjarigen (GBM)
- Strafrechtelijk minderjarigen

In al deze gevallen is er altijd een 'locatiegebod', dat wil zeggen dat de onder toezicht gestelde (otg) op bepaalde tijden thuis moet zijn. Soms kan er ook een 'locatieverbod' worden ingesteld, waarbij de otg zich niet mag begeven op bepaalde plekken. Dit wordt gecontroleerd met een GPS-enkelband.

In de praktijk wordt gewerkt met twee instrumenten:
- Radio Frequency Identification (RFId), ofwel de enkelband (de zender). Deze meldt alleen maar of iemand zich thuis (waar de ontvanger staat) bevindt of niet.
- Global Positioning System (GPS) ofwel de GPS-enkelband. De enkelband wordt hierbij gecombineerd met een satellietverbinding. Hierbij kan nagegaan worden waar iemand zich bevindt, ook achteraf kan bekeken worden waar hij zich begeven heeft.

De 'normale' enkelband werkt via radiofrequentie. Het dragen van de enkelband wordt gecombineerd met een ontvanger, de zogenoemde thuisunit die in verbinding staat met een alarmcentrale. De enkelband dient als zender. De otg moet zich houden aan de gestandaardiseerde en vooraf bepaalde tijden dat hij binnen bereik van de thuisunit moet zijn. Overtredingen van de tijden worden waargenomen en gemeld waarop de reclassering actie kan ondernemen. De enkelband is een statisch middel, geregistreerd wordt slechts de aan- of afwezigheid op één locatie (veelal het huisadres). Het wordt geadviseerd bij de bijzondere voorwaarde 'locatiegebod'.

Als de otg een paar minuten te laat thuis is, wordt dit door de alarmcentrale doorgegeven aan de reclassering (er is altijd een achterwacht aanwezig, 24/7), die vervolgens contact opneemt met de otg. Het kan zijn dat de otg een dag later door zijn vaste contactpersoon bij de reclassering een berisping of waarschuwing krijgt.

Bij de GPS-enkelband draagt de otg niet alleen een enkelband, maar buitenshuis ook een GPS-unit. De satelliet maakt contact met de GPS-unit en registreert de verplaatsingen en geeft de locatie van de justitiabele door. Daarom wordt de GPS-enkelband geadviseerd bij de bijzondere voorwaarde 'locatieverbod' al dan niet in combinatie met een 'locatiegebod'. Wanneer de ondertoezichtgestelde zich in een door de opdrachtgever (d.w.z. het openbaar ministerie, een rechtbank of de dienst justitiële inrichtingen) bepaald verboden gebied begeeft, vindt signalering, alarmering en opvolging plaats in samenwerking met de politie.

Nog niet zo lang geleden heeft staatssecretaris Teeven bekend gemaakt op welke manier hij invulling geeft aan een bezuiniging van €340 miljoen op het gevangeniswezen. Eén van de maatregelen is grootschalige invoering van Elektronische Detentie (ED). Dat is simpelweg een straf met een enkelband uitzitten. Elektronische Detentie (ED) vervangt onder meer de detentiefasering, zoals we die nu nog kennen (lees: http://goo.gl/NN67HG). Die zorgt ervoor dat mensen stapsgewijs kunnen terugkeren in de samenleving. Er is heel veel kritiek geweest op de plannen van Teeven. Dat de huidige detentiefasering op de schop gaat is duidelijk. Wellicht wordt het vervangen door ED. Ik hoop dan wel dat ED in de toekomst niet zonder goede begeleiding en daginvulling plaats zal vinden. Een 'kaal' ED zet geen zoden aan de dijk en zal de kans op recidive niet verminderen.

F. de La Fosse, 11-07-2013 14:50 #16
Ik ben een woonondersteuner op een maatschappelijke opvang. Hier worden mensen opgevangen die dak- en thuisloos zijn geweest. Deze mensen ontvangen vanuit onze organisatie steun en begeleiding om weer een ander leven op poten te zetten, waarbij hulp op het financiële vlak de grootste vraag is en daarna komt huisvesting.
Deze mensen hebben vaak schulden. En vaak ook CJIB boetes die ze bijna nooit kunnen betalen en daarvoor in de plaats moeten ze gaan zitten in een PI.
Maar mijn vraag is: "Kunnen deze mensen i.p.v. te gaan zitten in een PI ook ET krijgen, zodat ze verder kunnen gaan in hun traject om weer hun leven op poten te zetten?" Reactie infoteur, 19-07-2013
Nee, dat is niet mogelijk.

Roy Potinoor-Jugaroe, 11-07-2013 14:25 #15
Om boetes uit te zitten van het CJIB, kan je daar in de plaats van ook een ET (Elektronisch toezicht) krijgen? Reactie infoteur, 19-07-2013
Nee, dat is niet mogelijk.

Onbekende Belg, 11-06-2013 16:18 #14
Ik heb ET in België en ik zeg u per dag heb ik 4u vrije tijd dit is telkens van 8 tot 12u elke maand komen er 2 uren bij dus ik mag bijna van 8 tot 14u buiten. Bij speciale afspraken, drugbegeleiding of dergelijke kan je de uren laten veranderen maar je moet wel bewijzen tonen, ook krijg ik wekelijks 190€ omdat nu mijn inkomen afgepakt is. Maar het is alleszins beter dan in het gevang te moeten zitten. Reactie infoteur, 25-06-2013
Gevangenisstraf kan leiden tot verlies van huis, baan en andere belangrijke structuren. ET, mits gecombineerd met een goed programma gericht op het voorkomen van recidive, is een goed alternatief voor een (kortere) gevangenisstraf.

Petra, 07-06-2013 00:52 #13
Klopt het dat als iemand een enkelband omheeft, hi niet meer kan gaan winkelen omdat het alarm altijd afgaat? Reactie infoteur, 25-06-2013
Nee, dat is afhankelijk van wat de reclassering (ervan uitgaande dat deze organisatie de uitvoerende instantie is) invoert als dagschema en dat is weer afhankelijk van in welk kader ET wordt toegepast. ET kan op allerlei momenten in het strafproces worden ingezet:
- Schorsing voorlopige hechtenis
- Voorwaardelijke veroordeling
- Voorwaardelijke invrijheidstelling
- Tbs met voorwaarden
- Tbs met voorwaardelijke beëindiging van de dwangverpleging
- Penitentiair Programma

Bert de Coninck, 06-06-2013 22:19 #12
Als alternatief voor de elektronische enkelband kan men deze groep ook een ww uitkering geven,
Wij zijn ook al weer een jaar niet verder als de hoek van de straat geweest en zijn financieel aan huis gebonden.

Groet Bert. Reactie infoteur, 25-06-2013
Dat ligt eraan in welk kader ET toegepast wordt of gaat worden.
U lijkt te refereren aan Elektronische Detentie (ED), zoals op 22 maart 2013 is geïntroduceerd in het Masterplan DJI. Maar ED bestaat (nog) niet in Nederland. Daarvoor moet een nieuwe wet worden aangenomen. Er is nu alleen Elektronische Controle (EC), ook Elektronisch Toezicht (ET) genoemd, bedoeld om vrijheidsbeperkende bijzondere voorwaarden bij een reclasseringstoezicht te controleren.

M. de Froe, 23-05-2013 15:53 #11
Ik zou graag de volledige naam van de auteur willen weten, dit heb ik nodig voor mijn werkstuk.

M. Schaepkens, 10-04-2013 09:54 #10
Maar, zo'n enkelbandje kan er toch gewoon worden afgeknipt door de gedetineerde? En dat de gevangene gewoon weer over straat loopt. Reactie infoteur, 20-04-2013
Dan zal er door de elektronica in het bandje een sabotagemelding worden verstuurd naar de meldkamer elektronisch toezicht, die vervolgens de reclassering inlicht (24/7 bereikbaar) en er wordt direct actie ondernomen. Als blijkt dat de onder toezicht gestelde met opzet de band heeft gesaboteerd, dan is het 'einde oefening'.

R. van der Mijl, 26-03-2013 11:36 #9
Geachte,

Wie plaatst de enkelbanden bij de mensen die er voor in aanmerking komen?
En waar kan je daar op solliciteren? Reactie infoteur, 01-04-2013
Elektronische controle in het kader van een bijzondere voorwaarde, v.i. of een penitentiair programma, wordt uitgevoerd door Reclassering Nederland.

Philip, 19-03-2013 00:19 #8
Geachte,
wanneer je onder elektronisch toezicht wordt geplaatst komt de werkgever dan te weten dat je een enkelband aan hebt?
MVG Reactie infoteur, 24-03-2013
Als u onder elektronisch toezicht (ET) komt te staan in het kader van een penitentiair programma (PP), dan zal er altijd vanuit de reclassering een gesprek met de werkgever plaatsvinden. Het moet controleerbaar zijn wat u doet als invulling van uw PP en waar u verblijft. Indien u ET krijgt opgelegd als middel om de naleving van een bijzondere voorwaarde te controleren, dan hoeft de werkgever hiervan in principe niet op de hoogte gesteld te worden. Ik kan mij voorstellen dat als een bandje interfereert met de veiligheidsvoorschriften, dat u in dat geval met uw werkgever en de reclassering moet overleggen hoe hiermee om te gaan.

Bruintjes, 13-12-2012 11:17 #7
Is het mogelijk om zelf een aanvraag in te dienen voor elektronische detentie? Mijn man moet namelijk 120 dagen uit zitten, maar als hij wordt vastgezet dan komen we als gezin enorm in de financiële problemen. Hij heeft wel vast werk op een vaste locatie maar een oproep contract aangezien er in zijn werk nog geen cao bestaat! Hij werkt hier wel al langer dan 3 maanden. Maar er loopt ook al een schuldhulpverlenings traject dus als zijn inkomen weg valt, dan is er helemaal geen inkomen meer en dan zullen wij op straat komen met onze kinderen! Mijn man heeft door gezondheidsproblemen zijn taakstraf niet verder kunnen uitvoeren en heeft daarom nu vervangende hechtenis aan zijn broek! En dit omdat mijn man bij de zitting alleen maar vergeten was om zijn arbeidscontract mee te nemen. Hij heeft niet eens de kans gehad om dit alsnog te tonen. Ik hoop dan ook dat er voor ons nog wel mogelijkheden zijn anders zie ik het somber in voor ons gezin?! Reactie infoteur, 15-12-2012
De toepassing van elektronische detentie is gefaseerd beëindigd. Er worden sinds 2010 (als ik het juist heb) geen nieuwe veroordeelden meer toegelaten tot elektronische detentie.

Gratie aanvragen is wellicht een andere optie. Gratie is vermindering, verandering of kwijtschelding van een straf of maatregel die de rechter heeft opgelegd. Gratie wordt alleen verleend als het bijdraagt aan een rechtvaardige, menselijke en doelmatige uitvoering van de straf.

Gratie is mogelijk als de straf van de veroordeelde onherroepelijk is. Dit betekent dat er geen mogelijkheid meer is voor de veroordeelde om in beroep te gaan. Daarnaast moet er sprake zijn van nieuwe feiten of omstandigheden waarmee de rechter geen rekening heeft gehouden of heeft kunnen houden bij het opleggen van de straf (denk bijvoorbeeld aan een verslechterde gezondheid van de veroordeelde).

Gratie kan alleen worden verleend door Hare Majesteit de Koningin.

U kunt het gratieformulier via de website www.rijksoverheid.nl downloaden.

Ikram, 19-09-2012 22:11 #6
Hallo,
Mijn schoonbroertje komt in december vrij met een enkelband. Hij moet nu een werkplek doorgeven. Wij kunnen moeilijk een werkplek voor hem vinden, maar wat ik wel heb gevonden is stichting humanitas die ex gedetineerden helpen. Wordt dit goed gekeurd of niet?

Groetjes Reactie infoteur, 13-10-2012
Dat zal de reclassering onderzoeken door een bezoek af te leggen bij de werkgever of in dit geval de vrijwilligersorganisatie. Humanitas is een gerespecteerde organisatie, dus daarin voorzie ik niet snel problemen.

Alex, 01-05-2012 14:11 #5
Hallo,

Ik heb een vraag. De broer van mijn vrouw mag binnenkort met EDverlof voor 3 maanden, dan heeft hij zijn straf uitgezeten.
Deze verlof mag hij bij ons doorbrengen mits het geen gevolgen heeft voor ons. Ik ben momenteel op zoek naar werk in de beveiliging. Hiervoor word ik volledig gescreend door de politie. Kan de screening hierdoor negatief besluit geven? Reactie infoteur, 01-05-2012
Ik ga ervan uit dat uw de broer van uw vrouw een detentie ondergaat en als sluitstuk van zijn detentie deel gaat nemen aan een penitentiair programma (PP), waar elektronisch toezicht (EC) onderdeel van uitmaakt. In dat geval zal onder meer de politie om advies gevraagd worden t.a.v. zijn PP-adres (u en uw vrouw dus). Bij een PP zal het dus bij de politie bekend zijn dat hij (al dan niet tijdelijk) bij jullie inwoont. Bovendien zal hij zich moeten inschrijven bij de gemeente op het adres waar hij verblijft en via deze weg kan de politie ook over deze informatie beschikken. Ik weet niet waar de politie precies op zal screenen, naast de voor de hand liggende zaken als antecedenten, politiemeldingen (mutaties) in het systeem, enz. Hierdoor kan ik u ook geen concreet antwoord geven op de vraag of tijdelijke inwoning van uw zwager negatieve gevolgen kan hebben t.a.v. uw werk in de beveiliging. U kunt volgens mij het beste hiernaar informeren bij de politie in uw woonplaats.

Shan, 10-11-2011 23:29 #4
Ik heb een vriend die in detentie zit in december zit de helft van zijn straf erop. Nou is mijn vraag wat hij moet doen om het huisarrest aan te vragen, hij staat al bij mij ingeschreven. Moet hij zelf contact leggen met de reclassering of moet hij het verzoek via iets anders indienen? Reactie infoteur, 19-11-2011
Iedere gedetineerde die in eerste aanleg is veroordeeld (dus ongeacht of hij/zij in hoger beroep gaat) en een strafrestant heeft van ten minste 4 maanden, komt in aanmerking voor het programma Terugdringen Recidive (TR - laatste tijd ook wel 'Binnen Beginnen' genoemd). Een penitentiair programma (PP) maakt onderdeel uit van het re-integratieplan die in het kader van TR opgesteld wordt. Een trajectbegeleider van TR zal de gedetineerde benaderen als hij voldoet aan de criteria (zie: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/63490-penitentiair-programma-pp-in-laatste-fase-gevangenisstraf.html). Uw vriend hoeft niet te wachten totdat een functionaris bij hem langskomt, maar hij kan zelf ook het initiatief nemen door een zogeheten 'spreekbriefje' in te vullen (die op de afdeling aanwezig zijn) en daarop aangeven dat hij een gesprek wenst te hebben met de afdeling TR. Mocht hij in aanmerking komen voor TR, dan zal de afd. TR de reclassering opdracht geven om een re-integratieplan op te stellen. Ik hoop hiermee uw vraag voldoende te hebben beantwoord. Mocht u aanvullende vragen hebben, dan kunt u deze altijd stellen.

Gerardranft, 18-04-2010 20:36 #3
Bedankt voor u snelle reactie, maar mijn vraag is niet goed begrepen. ik ben lang gestrafd en zit nu in een 'stapeltraject'' dat houd in dat de laatste 18 maanden kan ik faseren eerst 6maanden naar open setting, en het laatste jaar e.t/pp. Dit is niet door de rechter opgelegd. mijn vraag is nog steeds kan ik op verlof tijdens e.t periode in overleg met instanties? Reactie infoteur, 19-04-2010
Hallo,

Gedurende het Penitentiaire Programma (PP) staat een deelnemer onder Elektronisch Toezicht (ET). Na 1/3e periode wordt er bekeken of het ET kan worden beeindigd. Indien de deelnemer zich aan de afspraken heeft gehouden en hij heeft geen berisping of waarschuwing gehad vanwege het niet nakomen van de afspraken of het overschrijden van de tijden, en hij geeft geen ET nodig t.b.v. het aanleren van structuur en regelmaat, dan kan het ET worden beeindigd. Een PP deelnemer moet echter gedurende het gehele programma ten minste tussen 23.00 en 06.00 uur op het door reclassering en gevangeniswezen goedbevonden PP adres verblijven - dus ook als het ET wordt beeindigd. Dit betekent dat een PP deelnemer nooit een nachtje elders kan verblijven.

Ik hoop uw vraag nu wel voldoende te hebben beantwoord.

Gerardranft, 17-04-2010 18:34 #2
Ik zou graag willen weten of het mogelijk is tijdens e.t om met verlof te gaan (ergens anders te overnachten) dan het e.t adres? Dit in overleg met desbetreffende instantie. Reactie infoteur, 18-04-2010
Hallo,

Bij ET opgelegd door de rechter, is het de bedoeling dat de periode van ET wordt doorgebracht op een vooraf door de reclassering goedgekeurde locatie. ET heeft een punitief karakter (strafkarakter) en het is bedoeld als huisarrest. Afgezien daarvan, is het ook nog eens praktisch ondoenlijk om elders de nacht door te brengen. Het kastje - de ontvanger - moet speciaal ingesteld worden op de locatie door een beveiligingsbedrijf (de reclassering is daarbij aanwezig). Iemand is gedurende de gehele periode van ET aan de band en afgezien van wat vrij te besteden uren en de uren waarop iemand zijn prgramma volgt (zoals werk en/of behandeling), moet hij thuis zijn, d.w.z. het adres waar hij zijn ET doorbrengt.

Ik hoop uw vraag hiermee voldoende te hebben beantwoord.

P. Ros, 29-07-2009 08:02 #1
Is het mogelijk om tijdens het elektronisch toezicht, ingeschreven te staan op het ene adres en te verblijven op een ander adres? Reactie infoteur, 29-07-2009
Hallo P. Ros,

U moet tijdens ET verblijven op het adres waar u staat ingeschreven bij de gemeente. Mensen zijn verplicht correcte gegevens aan te leveren aan de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA).

mvg, Tartuffel.

Infoteur: Tartuffel
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Reclassering
Reacties: 26
Schrijf mee!