InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Wat is nu precies straattaal?

Wat is nu precies straattaal?

Je hoort steeds vaker woorden waar je van denkt; wat betekent dat nu weer? Word ik ouderwets? Dat zal zeker niet het geval zijn, straattaal wordt veelal gesproken door jongeren. De taal verandert dagelijks, er komen steeds meer woorden bij terwijl anderen woorden dateren. Te gek en onwijs gaaf; waren vroeger de woorden die jongeren spraken. Tegenwoordig hoor je alleen nog; cool, chill en vet man. Er worden steeds meer Nederlandse woorden vervangen door buitenlandse talen en Amerikaanse 'slang'.

Wat is straattaal?

Straattaal is toch echt wat anders dan ons ABN (algemeen beschaafd Nederlands). Wat is het precies? Straattaal is een mengelmoes van meerdere talen, zo bestaat het Nederlandse straattaal woordgebruik vooral uit Engels, Turks, Marokkaans, Berbers, Surinaams, Nederlands en invloeden van muziek en televisie. Er wordt niet veel positiefs over straattaal gezegd, veel mensen vinden het een smurfentaal, jongeren hanteren woorden waarvan ze niet eens weten wat het betekent.

Hoe is het ontstaan?

Niemand weet precies hoe straattaal ontstaan is. Het taaltje is kenmerkend in haar woordgebruik en woordvolgorde. Het is aan te nemen dat het taaltje woordje voor woordje overgenomen is van verschillende persoon. Je neemt een woord over dat je stoer, leuk of grappig vindt, vertelt het door en zo ontstaat er langzaamaan een apart taaltje. Wat we wel weten is dat het is ontstaan na de tweede wereldoorlog, toen kwamen de 'opstandige' jongeren op na de babyboom. In de jaren 60 en 70. Het begon met jongeren die het oneens waren met de bestaande cultuur en nog steeds wordt de taal dagelijks veranderd.

Waarom?

Straattaal is een middel, net als kleding en muziek, om jongeren zich te onderscheiden van elkaar en anderen. Het is een manier om je eigen sociale identiteit te vinden, je laat met straattaal zien dat je tolerant bent tegenover andere rassen en sommigen vinden dat ze zich veel makkelijker kunnen uitdrukken in straattaal dan in het Nederlands. Als je jongeren om redenen vraagt krijg je variërende antwoorden, zo vindt de een dat het 'gewoon leuk' is, terwijl de ander vindt dat het 'stoer' is en weer een ander vindt dat je ermee opgroeit. Dat een ding zeker is, is wel dat straattaal nooit een vorm zal aannemen, het zal altijd veranderen en andere vormen aannemen.

Algemeen gebruikte straattaal woorden

StraattaalABN
Lauw wordenLosgaan, uit je dak gaan
NurdalStudiebol
PatasSchoenen
TallaDoei!
aight (ait)oke, prima
fawaka?Hoe gaat het?
Ta pi mofoHoud je mond!
BrokkenIemand een standje geven
Crib, OssoThuis
BakraNederlander

Dit zijn maar een aantal woorden, er zijn er duizenden meer, misschien zelfs honderdduizenden.
© 2012 - 2017 Kimo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://forum.fok.nl/topic/708449

Reageer op het artikel "Wat is nu precies straattaal?"

Infoteur: Kimo
Gepubliceerd: 23-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!