Voorkomen misleiding tijdens telefonische verkoopgesprekken

Voorkomen misleiding tijdens telefonische verkoopgesprekken Iedereen is er wel eens mee geconfronteerd, ongevraagde of ongewenste telefoongesprekken van telemarketeers die je iets willen verkopen of informatie willen verstrekken, waar je echter geen behoefte aan hebt. Erger nog is het dat een aantal van die telefonische verkoopgesprekken ronduit misleidend zijn, waardoor mensen producten of diensten kopen zonder zich ervan bewust te zijn.

Algemene regels inzake telefonische verkoopgesprekken

Door je in te schrijven in het Bel-me-niet register, kun je voorkomen dat je ongevraagde en/of ongewenste telefoontjes krijgt van telemarketing bedrijven. Instellingen waarbij je klant bent of was, mogen je dan overigens wel bellen. Meer over het registreren bij en de functie van Bel-me-niet, kun je lezen in het artikel over Bel-me-niet.
Telemarketing en telefonische verkoopgesprekken zijn dus op zich niet verboden, maar de telemarketeers die je bellen moeten zich wel aan een aantal regels houden. Wanneer ze dit niet doen, kun je een klacht indienen. Over de regels waaraan men zich moet houden, kun je eveneens meer lezen in het hier genoemde artikel over Bel-me-niet.

Misleiding bij telemarketing

Telemarketing heeft een belangrijke functie voor vele bedrijven, omdat dit een manier is waarop men nieuwe klanten kan werven of oude klanten kan laten terugkeren. Telemarketeers zijn natuurlijk gespecialiseerd in deze vorm van zogeheten cold calling, dat wil zeggen het overvallen van mensen met ongevraagde telefonische verkoopgesprekken. Vaak worden mensen dus ten eerste verrast door deze telefonische verkoopgesprekken die dus ook nog eens ongevraagd zijn. Dan wekt de telemarketeer vaak ook nog eens de suggestie dat er alleen informatie wordt verstrekt, of dat men alleen maar een vergelijking maakt tussen de dienst of het product dat men nu heeft en het door de telemarketeer aan te bieden product of dienst. Het suggereren van dat het niet om verkoop gaat, vindt dus in de praktijk toch plaats, ook al moeten telemarketeers zich aan de regels die voor telemarketing gelden, houden. Een belangrijke regel is bijvoorbeeld dat de telemarketeer het gesprek moet beginnen met informatie over namens wie en waarom hij belt.

Onbewust telefonisch producten of diensten kopen

Een telemarketeer kan bijvoorbeeld een leuk informatief verhaal vertellen over een product of dienst, en je een vrijblijvend en gratis aanbod doen. Mede omdat veel mensen toch snel van een dergelijk gesprek af willen zijn en natuurlijk ook graag gratis een product of dienst ontvangen, gaat men dan akkoord met wat de telemarketeer aanbiedt. De telemarketeer is er echter in geschoold om je in feite te laten zeggen dat je een abonnement afsluit of een dienst gaat afnemen, zonder dat jij je hier van bewust bent. Het enige wat jij zult denken, is echter dat je gewoon vrijblijvend een product of een dienst krijgt. Wanneer de telemarketeer dan ook nog eens vriendelijk is, is er tot dan toe nog niets aan de hand. Echter dat denk jij! Ben je er echter altijd van bewust dat het in de meeste gevallen keihard de bedoeling is om jou iets te verkopen. Om dus te voorkomen dat je onbewust iets koopt, wat je achteraf waarschijnlijk wilt herstellen met alle moeite van dien, kun je beter goed voorbereid zijn op dergelijke gesprekken.

Aandachtspunten om spijtaankopen te voorkomen

Wanneer je je niet hebt ingeschreven in het Bel-me-niet register of wanneer je wordt gebeld door een bedrijf waarbij je klant bent of was, dan kun je al veel ellende voorkomen door aan te geven dat je het gesprek niet op prijs stelt. Ben je echter wel bereid om naar de telemarketeer zijn verhaal te luisteren, ben er je dan ook van bewust dat je er zelf alert op moet zijn niet iets te kopen wat je niet wilt. Een aantal aandachtspunten die je bij dergelijke gesprekken in je achterhoofd moet houden, zodat je niet achteraf spijt hebt van een aankoop die je eigenlijk niet had willen doen, kun je vinden in de lijst Tele-Check op de website van ConsuWijzer. Gebruik deze ook tijdens een dergelijk telefonisch gesprek! In de ConsuWijzer Tele-Check vind je onder meer de volgende informatie:
  • Tijdens het gesprek moeten een aantal punten duidelijk zijn. Denk hierbij aan onder meer de volgende aspecten. Door wie wordt je nu precies gebeld en namens wie. Om welk product of dienst gaat het precies. Wat kost het product of dienst en zijn er bijkomende kosten. Zit je vast aan een bepaald aantal producten of een dienst gedurende een langere periode. Op welke manieren kun je betalen. Hoe kun je de koop ongedaan maken. Hoe kun je een abonnement opzeggen en wanneer.
  • Wanneer je een bepaald aanbod interessant vindt, vraag dan of men je deze informatie per mail of post kan doen toekomen. Dit is natuurlijk in eerste instantie niet de bedoeling van een wat agressiever verkopende telemarketeer, want de kans dat je dan toehapt wordt natuurlijk stukken kleiner dan wanneer je aan de telefoon min of meer misleid wordt en tot een impulsaankoop overgaat. Bedenk je echter dat wanneer een bedrijf oprecht met jou zaken wil gaan doen, dat het dan geen enkel probleem voor hen moet zijn om hun aanbod schriftelijk te bevestigen.
  • Bepaal aan het einde van het gesprek heel bewust of je een aanbod interessant genoeg vindt, en of dit duidelijk genoeg is om er direct op in te gaan. Ook al doet de telefonische verkoper het voorkomen alsof het een nu of nooit kwestie is, wanneer je meer tijd nodig hebt om te beslissen dan moet je die tijd echt nemen. Door het aanbod namelijk even te laten bezinken of te overleggen met een derde, blijkt namelijk vaak dat mensen er toch maar van afzien.

Extra aandacht voor het voorkomen van toestemming tot automatische machtiging

In een ongevraagd telefonisch verkoopgesprek waarbij je overgaat tot de koop van een product of dienst, wordt er geregeld gevraagd om toestemming voor een automatische machtiging om het verschuldigde bedrag van je bankrekening af te schrijven. Dit is overigens verboden wanneer je nog geen relatie met dit bedrijf hebt, maar het gebeurt dus toch! Je moet hier dus ook nooit toestemming voor geven, al vertelt de telemarketeer je dat anders het geweldige aanbod aan je neus voorbij zal gaan. Je zit namelijk al aan betaling vast door het geven van toestemming voor automatische machtiging, voordat je een product of dienst of zelfs een contract of overeenkomst erover gezien hebt. Probeer dan nog maar eens je geld terug te krijgen als je geen product of dienst ontvangt of als het allemaal heel anders is dan wat je verwacht had! Overigens is de politiek bezig om deze praktijken nog beter aan wettelijke voorschriften te gaan onderwerpen.

Een klacht indienen over telemarketing

Wanneer een telemarketeer zich niet aan de regels houdt zoals hierboven omschreven, maar ook wanneer hij je agressief benadert of misleidt, kun je een klacht indienen over het betreffende bedrijf waardoor je gebeld wordt. Deze klacht kun je bijvoorbeeld indienen via het klachtenformulier op ConsuWijzer, waarna ConsuWijzer de klacht doorspeelt aan de OPTA. De OPTA verzamelt alle klachten om op basis hiervan verder onderzoek te doen naar instellingen die regels overtreden op het gebied van telemarketing, en deze wanneer nodig juridisch aanpakken.
© 2010 - 2024 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bel me niet met ongevraagde verkoopgesprekkenBel me niet met ongevraagde verkoopgesprekkenTelemarketing heeft natuurlijk een functie en het doel van dit artikel is niet om telemarketing als zodanig te verwerpen…
Stop ongewenste telefoontjesStop ongewenste telefoontjesIedereen kent het wel, je zit lekker te eten en je wordt gebeld door een medewerker van een kansspel. Je hebt een prijs…
Wat doen bij opdringerige telefonische verkoop?Wat doen bij opdringerige telefonische verkoop?Telefoontjes van opdringerige verkopers zijn nooit leuk, vooral niet als je er zelf niet om gevraagd hebt. Hoewel elke t…
Telefonische acquisitieTelefonische acquisitieSteeds vaker wordt telefonische acquisitie toegepast. Maar hoe voer je nu een goed verkoop gesprek. Lees hier alles over…

Joost mag het wetenJoost mag het wetenIemand vraagt je wat. En je weet daar het antwoord niet op. Dan is een veel gezegde uitspraak: "Joost mag het weten". Oo…
Wat doen met klachten over spam per SMSWat doen met klachten over spam per SMSHet kan voorkomen dat je ongevraagde en/of ongewenste sms’jes krijgt, zoals reclame of het verzoek om geld aan goede doe…
Bronnen en referenties
Annika_schrijft (211 artikelen)
Laatste update: 16-12-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.