Telefonische acquisitie
Steeds vaker wordt telefonische acquisitie toegepast. Maar hoe voer je nu een goed verkoop gesprek. Lees hier alles over telefonische acquisitie.
Telefonische acquisitie
Veel bedrijven proberen nieuwe klanten te werven door telefonische acquisitie. In de praktijk gaat dit echter niet altijd even gemakkelijk. Het vergt immers heel wat kunde en vaardigheid om een potentiële klant te overtuigen van de toegevoegde waarde van je product. Telefonische acquisitie kan voor de meeste organisaties echt toegevoegde waarde bieden. Hieronder volgen enkele tips om je een stukje op weg te helpen bij het genereren van nieuwe omzet.
Toon oprechte interesse.
Niets is zo vervelend als iemand aan de telefoon krijgen die niet oprecht over komt. Sommige bedrijven hebben zelfs een soort belscript dat zij medewerkers laten oplezen. Maar bedenk dat degene die je aan de lijn hebt het ook leuk vindt om een gesprek te voeren. Door het tonen van interesse in je contactpersoon, dus wat is zijn / haar functie, hoe lang werkt zij / hij bij het bedrijf, kun je een relatie opbouwen en zorgen dat mensen je de handel gunnen.
Zorg dat je het product kent.
Als je iets wil verkopen zul je precies moeten weten welke eigenschappen jou product of dienst heeft. Weet je dit niet, dan zal de gesprekspartner hier door heen prikken. En zal de verkoop mislukken.
Onderzoek of je de juiste persoon spreekt
Niet iedereen in een bedrijf is bevoegd om producten of diensten namens het bedrijf te kopen. Dus overtuig je zelf er van dat je te maken hebt met de juiste persoon.
Gebruik verkoop argumenten.
Het is verstandig om van te voren te bedenken wat jou, of jou dienst / product zo bijzonder maakt. Je bent immers niet het enige bedrijf dat telefonisch acquisitie pleegt.
Luister naar je contactpersoon
Op dit punt gaat een verkoopgesprek vaak mis. Wanneer je enkel bezig bent om je dienst of product te verkopen kan het voor komen dat je de bezwaren niet hoort of belangrijke opmerkingen van je contactpersoon mist.
Toon begrip en tact.
Blijf altijd begripvol en beleefd. Natuurlijk komt de persoon met wie je spreekt met bezwaren. Toon hier wat begrip voor en speel hier op in.
Wees je zelf.
Probeer niet goed over te komen maar probeer zoveel mogelijk bij je zelf te blijven. Mocht je de contact persoon in een later stadium ontmoeten kom je hier door oprecht over.
Behoud de relatie.
Zorg dat je tijdens het gesprek geen deuren dicht gooit. De meeste bedrijven hebben maar een beperkt aantal potentiële klanten. Dus het is belangrijk om relaties goed te houden. Je zult immers nog vaker contact opnemen met de contactpersoon.
Vermijd jargon.
Deze regel spreekt voor zich. Het heeft geen zin om ingewikkelde vaktermen te gebruiken als je gesprekspartner ze niet begrijpt. Spreek duidelijk en begrijpelijk.
Wanneer je al deze regels volgt en gewoon de telefoon pakt, zul je merken dat naar mate je vaker belt het steeds beter gaat. Probeer niet te lang aan een stuk door te bellen en neem regelmatig pauze. Verdiep je in het bedrijf dat je belt. Als je dit vaak genoeg doet zul je zien dat je alle boven genoemde zaken eigen maakt en steeds meer nieuwe klanten binnen haalt.