InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Kritiek, hoe kun je ermee omgaan?

Kritiek, hoe kun je ermee omgaan?

Kritiek, hoe kun je ermee omgaan? Het krijgen van kritiek is vaak erg lastig. We worden boos of emotioneel als men ons aanspreekt op ons gedrag. We schieten in de verdediging en zijn van mening dat de ander het niet goed ziet. We vatten kritiek vaak op als een persoonlijke aanval, maar kritiek is niet persoonlijk. Het zegt niets over een persoon, alleen over het gedrag van een persoon. Probeer het krijgen van kritiek als positief te ervaren, je kunt er altijd iets van leren.

Probeer ervan te leren

Er zijn mensen die altijd kritiek leveren, gewoon omdat ze altijd en overal iets over moeten zeggen. Toch is kritiek meestal een element in ons leven waarvan we kunnen leren. Kritiek is niet iets negatiefs. Het kan zijn dat je in de veronderstelling bent dat je iets goed hebt gedaan. Een ander kan daar echter heel anders over denken. Door de kritiek van die ander aan te horen, kunnen we vast en zeker wel iets leren.

Luister naar de boodschap

De meeste mensen beheersen de kunst, van het op een juiste manier kritiek leveren, niet. Het wordt meestal gewoon recht voor zijn raap op een behoorlijk lompe manier gebracht. Daardoor is het moeilijk om te horen wat de ander te zeggen heeft. We luisteren naar de toon waarop iets verteld wordt en niet naar de boodschap. Door de toon en de manier waarop de kritiek ons bereikt, voelen we ons meteen aangevallen, waardoor we in de verdediging schieten. De boodschap komt daardoor niet aan en de kritiek is voor niets geweest. Probeer daarom te luisteren naar wat een ander zegt en niet naar de manier waarop het gezegd wordt. Wees je ervan bewust dat de boodschap veel interessanter is dan de manier waarop de boodschap wordt gebracht.

Waardeer het feit dan een ander de moeite neemt

Wanneer iemand kritiek op je heeft, wil dat zeggen dat diegene de moeite neemt om bij te dragen aan je ontwikkeling. De meningen van een ander geven je de kans om je eigen acties eens van een andere kant te bekijken. Probeer het te waarderen dat een ander de moeite neemt om zijn visie op jouw acties te geven. Als je alleen maar complimenten krijgt, draagt dat niets bij om jezelf te verbeteren. Kritiek kan juist positief bijdragen aan het verbeteren van datgene wat je doet.

Het is niet persoonlijk

Vaak lijkt het erop dat kritiek over onszelf gaat. Het is namelijk heel moeilijk om datgene wat je doet, te scheiden van wie je bent. Je bent niet wat je doet. Kritiek gaat meestal niet over wie je bent, maar over wat je doet of hoe je iets doet. Daarom is rustig luisteren naar wat er gezegd wordt, juist zo belangrijk. Daardoor merk je dat wat er gezegd wordt niet over jou als persoon gaat.

Ongegronde kritiek

We hebben het hier al eerder vermeld, er zijn mensen die altijd en overal kritiek op leveren. Dit is vaak ongegronde kritiek, negeer dit soort van kritiek. Het draagt niets positiefs bij aan je ontwikkeling en datgene wat gezegd wordt, is vaak zeer negatief. Het is wel de eenvoudigste vorm van kritiek om mee om te gaan. Ga er niet op in, geef dit soort kritiek geen aandacht. Aandacht geeft deze kritiek meer gewicht dan het verdient. Door het te negeren, behouden we onze waardigheid.

Luister naar kritiek

Het is belangrijk om goed te luisteren naar kritiek. Daardoor kunnen we de kritiek even laten bezinken en erover nadenken. Wanneer we meteen reageren, kunnen we de inhoud niet overzien. Dan is de kans groot dat we ruzie maken zonder iets te hebben geleerd van de kritiek. Denk erover na en kom er desnoods pas de volgende dag op terug.

Ontvang kritiek met een lach en begrip

Als men kritiek heeft op je, kijk dan begripvol en glimlach. Dat helpt je om te ontspannen. Ook zal degene die de kritiek levert, anders op je reageren. Waardoor de situatie niet uit de hand loopt en de kritiek het doel bereikt waar het voor bedoeld is, om ervan te leren.

Nog even dit

Kritiek is vaak beangstigend, zeker wanneer deze van een leidinggevende afkomt. Het voelt onveilig omdat we de consequenties van de kritiek niet altijd kunnen overzien. Mensen streven meestal naar een goede harmonie, we hebben geleerd om anderen niet te kwetsen. Het is dus altijd lastig om vervelende onderwerpen aan te snijden. Ook als je zelf kritiek aan iemand geeft, probeer dat dan op een liefdevolle manier te doen. Probeer het op een positieve manier te brengen, zodat degene voor wie de kritiek bedoeld is, zich niet gekwetst voelt. Het is ook belangrijk om de persoon die je kritiek gaat geven, even apart te nemen. Mensen schieten extra snel in de verdediging wanneer ze het gevoel hebben tegenover anderen voor gek gezet te worden. Kritiek is beter te verdragen wanneer er geen anderen in de buurt zijn die het kunnen horen.
© 2012 - 2017 Alephschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Healthy nummer 28

Reageer op het artikel "Kritiek, hoe kun je ermee omgaan?"

Infoteur: Alephschrijft
Laatste update: 16-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!