InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Fout gemaakt? Fouten toegeven, wat is het voordeel?

Fout gemaakt? Fouten toegeven, wat is het voordeel?

Fout gemaakt? Fouten toegeven, wat is het voordeel? Wat is het grote voordeel om je eigen fouten toe te geven? Welke wonderen ontstaan er als je je eigen gemaakte fouten toegeeft? Toegeven dat je een fout gemaakt hebt, geeft je meer dan je ooit had gedacht! Het toont karakter als je een fout toegeeft. Door het toegeven van een vergissing, elimineer je schuldgevoelens en is de eerste stap gezet om de fout te herstellen.

Fout toegeven

Waarom zou je een fout toegeven die je gemaakt hebt? Het ligt in ieders aard om jezelf te verdedigen en om jezelf te rechtvaardigen. Wie denkt er nou aan om een eigen gemaakte fout toe te geven? Wat is daar het voordeel van?

Gelijk

Als je weet dat je een terechtwijzing krijgt, omdat je een fout gemaakt hebt of omdat je een grens hebt overtreden, kan je twee dingen doen:
  • Redetwisten om jezelf te rechtvaardigen of
  • Toegeven dat je de fout in ging en de ander gelijk geven.

Zelfkritiek

Door toe te geven aan een nader dat je ene fout gemaakt hebt, snoer je de ander de mond. Je bent de ander voor en je kunt nu naar hartenlust jezelf blootstellen aan zelfkritiek. “Het was stom wat ik gedaan heb, het was geheel mijn fout, ik had niet goed genoeg opgelet en enz.” Zeg hardop tegenover de ander alle dingen over jezelf die je fout gedaan hebt voordat de ander de kans krijgt het te doen. Zeg alles waar je zeker van weet dat de ander het graag tegen je had gezegd. Wees de ander voor en uit zelf je zelfkritiek!

Vergevende houding

Als je weet dat je een terechtwijzing te wachten staat uit de mond van een ander, en jij bent de ander voor door met het toegeven van je fout, zal het resultaat verbluffend zijn: de ander neemt een vergevende houding aan! De ander zal je fout bagatelliseren! Niet altijd, maar de ander zal na het horen van alle zelfkritiek komende uit jouw mond een vergevende houding gaan aannemen.

Wat gebeurt er?

Wat gebeurt er bij de ander als jij je fout volmondig toegeeft en jezelf overlaad met zelfkritiek? Door het toegeven van de gemaakte fout en door alle zelfkritiek, beroof je de ander van zijn strijdlustigheid. De ander voelt er niets voor om jou de les te lezen nadat je jezelf overladen hebt met zelfkritiek. Sterker nog: de ander zal zijn positie met zo´n 180 graden draaien en zeer toegeeflijk worden!

Schuldgevoel

En wat gebeurd er bij jou zodra je uit jezelf toegeeft dat je een fout hebt gemaakt? Het bevrijdt je van alle mogelijke schuldgevoelens en door het toegeven van de gemaakte fout is dat tevens een eerste stap om de fout te herstellen. Door niet naar excuses te gaan zoeken of anderen de schuld te geven, zal jij je goed voelen!

Karakter

Het toegeven van eigengemaakte vergissingen en fouten, toont dat je karakter hebt. Er zijn – helaas – maar weinig mensen met karakter op aarde, terwijl de voordelen zo groot kunnen zijn als je een fout toegeeft!
Gerelateerde artikelen
Belastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteBelastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteHoe herstelt u een fout in uw belastingaangifte voordat de belastingaangifte een definitieve belastingaanslag is? Een fo…
De grootste fout die je als werknemer op het werk kunt makenDe grootste fout die je als werknemer op het werk kunt makenAlleen degene die niets uitvoert op z'n werk maakt nooit fouten. Iedereen die zich inzet voor z'n job en verplichtingen…
Schuldgevoel, wat zijn schuldgevoelens?Schuldgevoel, wat zijn schuldgevoelens?Iedereen wil graag een goed gevoel over zichzelf hebben. Iemand die zich schuldig voelt heeft vaak een slecht gevoel ove…
Procesbeheersing; Waarom controle op controle niet werktProcesbeheersing; Waarom controle op controle niet werktDaar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Echter de omgang of de oplossingen om fouten te voorkomen is in vele bedr…
Omgaan met schuldgevoelensOmgaan met schuldgevoelensDe mens kan behoorlijk last hebben van een schuldgevoel. Wat is het verschil tussen gezond en ongezond schuldgevoel? Hoe…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/78520-zelfkennis-hoe-goed-ken-jij-jezelf.html
  • http://www.rijnlandmodel.nl/bronpaginas/Psychopaten.htm
  • http://www.leokrans.nl/psychologie/manlijkheid.htm
  • http://www.lichaamstaal.nl/manager/sorry.html
  • http://www.managementsite.nl/2878/persoonlijke-effectiviteit/dom-heeft-gedaan-geef-uw-fout-dan-toe.html

Reageer op het artikel "Fout gemaakt? Fouten toegeven, wat is het voordeel?"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 10-11-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!