InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > McDonald, Ronald McDonald

McDonald, Ronald McDonald

McDonald's, het wereldberoemde fastfoodrestaurant, heeft een geweldige mascotte. In 1963 kwam de clown Ronald McDonald op het toneel. Hij kwam om de keten te promoten, maar inmiddels bezoekt hij zieke kinderen in het ziekenhuis, onderwijst hij kinderen op basisscholen en loopt hij ook regelmatig rond bij een McDonald’s restaurant. De beroemde logeerhuizen dragen zelfs zijn naam.

Algemeen

Een fastfoodketen zoals McDonald groeit heel snel. In heel veel landen is de keten herkenbaar aan niet alleen dezelfde M, maar ook hetzelfde soort interieur en dezelfde soorten lekkernijen op de menukaart.

Met de Happy Meal benadrukte McDonald’s een echt familierestaurant te zijn en daar droeg natuurlijk de reeds bestaande mascotte aan bij. Dit is, en wie kent hem niet, Ronald McDonald.

Wie is Ronald McDonald

Even voorstellen: Gekleed in een geel pak, het shirt met lange mouwen en de sokken zijn beide rood/wit gestreept. Rode schoenen, witte snuit en rood haar. Dit is de vriendelijke clown Ronald McDonald. Sinds 1963 de mascotte van de gelijknamige fastfoodketen.

Hij is regelmatig te vinden in een McDonald's-restaurant, op een school of in een ziekenhuis waar hij de kinderen aan het lachen probeert te krijgen. Dit doet hij door zijn grapjes, googeltrucjes en raadseltjes. Hij kan dansen en heeft een eigen liedje.

Dagelijks zijn vele mensen die zich (full time) in een McDonald's-pak hijsen en zich omtoveren tot Ronald McDonald om kinderen in ziekenhuizen en scholen te bezoeken.

Geschiedenis van Ronald

Er is een versie die verhaalt dat Ronald McDonald de mascotte van McDonald's wordt in 1963 met als doel de keten te promoten. Een andere versie van het ontstaan van de clown heeft te maken met Willard Scott die het type “Ronald Mcdonald” in 1963 speelde. Deze Ronald was de Hamburger Ghappy clown die op verschillende tv zenders werd uitgezonden.

In Amerika worden veel reclamespotjes uitgezonden met Ronald McDonald in de hoofdrol. Hij woont in een fantasiewereld, McDonaldland genoemd. In dit land beleeft hij veel avonturen met Hamburglar, Grima, Birdie en de Fy kids (zijn vrienden).

Inmiddels is Ronald McDonald een personage dat meer dan 9.000 (verschillende) talen spreekt, waaronder Nederlands, Tagalog en Hindi.

Ronald McDonald-showthema’s

Inmiddels zijn er ook al diverse thema shows ontwikkeld rondom de McDonald-clown. Hij onderwijst onder meer in shows als:
  • De Ronald McDonald Veiligheidshow; een show ontwikkeld in samenwerking met de Stichting Consument en Veiligheid. Op basisscholen onderwijst Ronald over brandpreventie en verkeersveiligheid. Hij leert in een ongeveer drie kwartier durende show kinderen op een speelse wijze wat het alarmnummer is en wat te doen bij het oversteken van een straat.
  • De Ronald McDonald Opruimshow; een show ontwikkeld in samenwerking met de Stichting Nederland Schoon. Tijdens een optreden op een basisschool vestigt hij de aandacht hoe met afval omgegaan dient te worden. Hij leert wat bijvoorbeeld zwerfafval is en waarom het opgeruimd moet worden.
  • De Ronald McDonald FLASH Beweegshow; een show om kinderen weer in beweging te krijgen. Ronald laat in deze show alle kernpunten uit de FLASH campagne zien, door middel van googeltrucs, spellen en de nodige beweging.

Leuk om te weten

  • In Japan wordt de clown Donald McDonald genoemd (de R kennen ze niet in Japan)
  • In Honkkong: McDonald’s Mai-Don-Lao Suk Suk, oftewel oom McDonald
  • In 2001 heeft onder de Amerikaanse jongeren een onderzoek plaatsgevonden. 96% van de ondervraagden herkenden het poppetje Ronald McDonald, alleen de kerstman scoorde nog hoger.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
McDonald's CorporationMcDonald's CorporationHet concern McDonald's is de grootste fastfoodketen van de wereld. Oorspronkelijk komt dit bedrijf uit Amerika.
Het Ronald McDonald KinderfondsHet Ronald McDonald KinderfondsHet Ronald McDonald Kinderfonds helpt gezinnen met ernstig zieke of gehandicapte kinderen. Naast de vijftien Ronald McDo…
Home Ride – Fietsen voor Ronald McDonald KinderfondsHome Ride – Fietsen voor Ronald McDonald KinderfondsEen ziek kind kan niet zonder zijn ouders en om geld voor Ronald McDonaldhuizen in te zamelen wordt er jaarlijks in juni…
Hoe gezond is McDonald’sDe McDonald’s wie kent deze fastfoodketen niet? McDonald’s heeft in 119 landen meer dan 34.000 restaurants. Meer dan 70%…
Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?McDonald's heeft veel klanten over de hele wereld. Dit geeft bulten afval met zich mee. Hoe gaat McDonald's daar mee om?…

Reageer op het artikel "McDonald, Ronald McDonald"

Reactie

Glaucus (infoteur), 17-09-2007 20:24 #1
Fastfoodketens als McDonalds, Burger King, KFC, etc. zijn een slechte zaak voor de gezondheid van kleine kinderen als mede de gezondheid van onze prachtige planeet Aarde. Het beleid is meestal zéér asociaal en het draait maar om één ding en dat is winst op winst. Geen gezonde beleidsvoering, maar wat het je eerlijk gezegd anders kunnen verwachten? Ongezond eten, ongezonde bedrijfs ethiek. Het gaat kennelijk hand-in-hand samen met deze fastfoodketens!
Maak liever zelf een hamburger, deze zullen ongetwijfel veel meer smaak hebben!

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 31-08-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!