InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Test je contactbehoefte

Test je contactbehoefte

Test je contactbehoefte Hoeveel of vaak je behoefte aan contact hebt, hangt af van je aard of karakter. Maar ook o.a. van je levens- omstandigheden, je school- of werksituatie. Of hoeveel familie, vrienden en kennissen je hebt en hoe ver deze van je vandaan wonen. Sommigen hebben een sterke behoefte aan sociale contacten, vriendschappen of een relatie. Anderen hebben die behoefte aan contacten niet. Heb jij een sterke contactbehoefte? Doe deze test om een beeld te krijgen hoe dit bij jou zit.

Contactbehoefte-test

Is er bij jou sprake van:
  • Behoefte aan frequent contact
  • Behoefte aan intensief contact
  • Kritisch qua contact(en)
  • Rustig in je eentje of met z’n tweetjes

Als je de test invult, kun je meer zicht krijgen op jouw behoefte qua contact. Zet voor de onderstaande uitspraken een kruisje bij wat voor jou van toepassing is of waar je het mee eens bent. Laat de vakjes gewoon leeg, indien het niet van toepassing is voor jou. Het werkt het beste als je deze test even uitprint. Werk je van beeldscherm, dan kan je de kruisjes het beste even op een papiertje noteren.

Uitspraken contactbehoefte-test

Dit is op mij van toepassing

  Ik lach minder dan vroeger
  Uitnodigingen waar ik in m’n eentje naar toe moet, vind ik niet leuk
  In gezelschap ben ik zelden de eerste die wat zegt
  Soms ben ik verbaasd hoe een drankje mij aan het praten krijgt
  Het is lang geleden dat ik zo diepgaand met iemand sprak (b.v. op feestje), dat ik de anderen vergat
  Als ik geprikkeld ben, verbaast men zich erover wat ik allemaal uitkraam
  Als ik iemand zijn vet geef, voel ik me geweldig (ook als ik me erna verplicht voel excuses aan te bieden)

Als ik een weekend alleen ben, denk ik

  ”Geweldig, eindelijk alleen”
  “Eindelijk, twee dagen lekker niets doen”
  “Eindelijk twee dagen ontspannen”
  “Eindelijk kan ik dingen afwerken die deze week zijn blijven liggen”

Als de telefoon gaat

  Schrik ik wel eens op
  Heb ik soms geen zin om op te nemen
  Reken ik er bijna op dat het slecht nieuws is
  Wil ik, alvorens ik opneem, weten wie er belt
  Doet het me altijd weer plezier als ik, ondanks inwendige weerstand, toch weer opneem

Met wie had je eigenlijk al lang weer eens een praatje moeten maken?

    Familie
    Vrienden, Kennissen
    Zakenpartners, Autoriteiten
    Mensen die ik beter wil leren kennen

Met wie had je eigenlijk al lang contact op moeten nemen?

    Familie
    Vrienden, Kennissen
    Zakenpartners, Autoriteiten

Tegen wie ben je wel eens boos, boosaardig, brutaal of grof geweest?

  Partner
  Ouders
  Familie
  Goede vrienden
  Collega’s
  Onbekenden (vreemden)

Betekenis resultaten

Tel voor alle kruisjes die je hebt gezet 1 punt en tel vervolgens alle punten bij elkaar op.

Minder dan 20 punten: Contact evenwicht

Je hebt het juiste evenwicht gevonden. Ook heb je het belangrijkste probleem dat zich voordoet bij het samenleven met anderen goed in de hand, namelijk de vraag in hoeverre je contacten opbouwt zonder je onafhankelijkheid te verliezen. Velen weten hierin geen maat te houden en gaan zo intensief met elkaar om, dat ze geen oog meer hebben voor de omgeving. Dit zal jou niet gebeuren, want jij weet jouw contacten te onderhouden. En indien je getrouwd bent of samenwoont, besef je wel degelijk dat de relatie ook beter wordt als je het allebei goed kunt vinden met anderen: buren, collega’s, vrienden of familie.

20 - 30 punten: Grillige behoefte

Naar jouw idee en behoefte heb je eigenlijk al wat veel contacten. Hetgeen overigens niet afhangt van het aantal mensen met wie je daadwerkelijk contact hebt. Soms kan één persoon al de oorzaak zijn, dat je eigenlijk niets meer met de wereld te maken wilt hebben. Misschien heb je veel collegiale of zakenrelaties? Of zijn er andere redenen waarom je voor jouw gevoel te veel mensen om je heen hebt. Willen ze allemaal iets van je, geven ze niets of weinig terug? Je hebt meer evenwicht nodig wat contact betreft. Geef meer aandacht aan degenen bij wie je emotioneel jouw accu op kunt laden. Wat voor mensen dat zijn? Diegenen bij wie jij helemaal jezelf kunt zijn of denkt dat te kunnen zijn. Als je een partner hebt, kun je niet verwachten dat je jaar in, jaar uit op een onvoorwaardelijke manier geaccepteerd wordt. Het kan een zegen zijn voor een relatie als je de accu bij anderen dan je partner oplaadt.

Meer dan 30 punten: Kritisch contact

Je houdt wel van mensen, maar bent erg op jezelf en hebt nauwelijks contact(en). Je hebt wel het vermogen om meer contacten te onderhouden. Wat houdt jou tegen? Ben je wellicht te kritisch? Vind je het banaal om over het weer te praten? Ook praatjes die met het weer beginnen, kunnen uitmonden in leuke of boeiende gesprekken. Er zullen zeker mensen in jouw omgeving zijn, die eenvoudigweg te schuchter zijn om een inniger contact met jou op te bouwen. Als jij meer initiatief neemt om een opening te maken, b.v. alleen al door ‘hoe gaat het’ of ‘mooi weertje vandaag, hè?’, geef je de ander de mogelijkheid een gesprek aan te knopen. Belangrijk is dan wel dat je ook echt luistert naar wat de ander te zeggen heeft. Als je dit een tijdje uitprobeert, kom je er misschien wel achter dat jouw behoefte aan contact groter is dan je altijd hebt gedacht. Of je komt erachter dat je het wel lekker vindt zo op je zelf of in je eentje, en het zo wil houden...dat kan natuurlijk ook!

Ben je getrouwd of woon je samen? In veel relaties praten de partners slechts enkele minuten per dag met elkaar en vergeten dat ze eigenlijk met een heel interessant persoon getrouwd of samen zijn. Herken je jezelf hierin? Maak weer eens echt contact met je partner... i.p.v. solo achter de tv of computer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verliefd! En je vrienden?Verliefd! En je vrienden?Hoe combineer je vriendschappen als je net verliefd bent? Hoe combineer je vriendschappen als je net een liefdesrelatie…
Test - Zijn Relaties Belangrijk voor jou?Test - Zijn Relaties Belangrijk voor jou?Hoe belangrijk zijn relaties voor jou? Contacten en relaties met je partner, familie, vrienden, collega's, buren etc. Ho…
Zaken die duiden op een ongezonde relatieZaken die duiden op een ongezonde relatieIedere relatie kent zijn ups en downs. Natuurlijk komt het wel eens voor dat jij en je partner niet door een deur kunnen…
De relatie of huwelijk in therapieDe relatie of huwelijk in therapieMensen met een relationele twijfel: “Blijven? Uit elkaar gaan? Of gaan scheiden?” kunnen bijzonder goed geholpen worden…
Bijna geen sociale contacten en eenzaam voelenBijna geen sociale contacten en eenzaam voelenBijna geen sociale contacten hebben: volgens het CBS voelt ruim 22 procent van de mensen zich eenzaam. Een sociaal isole…
Bronnen en referenties
  • Boon, R. Tests voor Kwaliteiten, Stijlen, Eigenschappen en Opvattingen van de mens. Swets & Zeitlinger.
  • Weiler, P. (psycholoog). Test u zelf. Kosmos
  • Lauster, P. Test uw Talenten. Ontdek en Ontplooi uw Aanleg en Talenten. De Kern

Reageer op het artikel "Test je contactbehoefte"

Infoteur: Sila
Laatste update: 21-07-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!