InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Wat zijn babyboomers en wat hebben ze betekend?

Wat zijn babyboomers en wat hebben ze betekend?

Er wordt vaak over de babyboomers gesproken. Maar wie zijn dat eigenlijk? En waarom worden babyboomers zo genoemd? De groep wordt vaak ter sprake gebracht en heeft dus blijkbaar veel betekend voor Nederland. Maar wat betekende de generatie van de babyboomers precies voor Nederland?

Wat zijn babyboomers?

Direct na de oorlog was het aantal geboorten in Nederland veel groter dan daarvoor. Veel gezinnen hadden hun familieplanning voor zover mogelijk in de ijskast gezet in die moeilijke tijd. Toen de oorlog was afgelopen vonden heel veel mensen dat een zwangerschap weer kon en werden er dus heel veel kinderen geboren. Na die explosie van geboortes liep het aantal kinderen dat werd geboren ook al snel weer terug, maar tot ongeveer 1968 bleven er toch veel kinderen komen. Babyboomers zijn de mensen die tot 1953 zijn geboren.

Welke gevolgen had de babyboom voor Nederland?

De babyboom of te wel de explosie van geboortes van na 1945 tot 1952 had nogal wat gevolgen. Er was op dat moment al woningnood, maar door de aanwas van de bevolking werd die alleen nog maar groter. Ook moesten er veel meer scholen bijkomen of lagere scholen, middelbare scholen en hoger onderwijs moest uitbreiden om aan de vraag te voldoen.
Tegenwoordig is het voor bijvoorbeeld pensioenfondsen een uitdaging om die hele groep toen geboren kinderen een goede oude dag te kunnen bezorgen in financieel opzicht.

De rol van de babyboomers: ze kwamen massaal in opstand

Toen de kinderen die in de periode 1945 – 1953 eenmaal volwassen waren geworden keerde een groot deel van hen zich tegen de toen heersende moraal en verzuiling. De babyboomers kwamen massaal in opstand tegen de gevestigde orde. Dit had nogal wat consequenties. Het gevolg was ondermeer:
  • Vrije seks
  • Ontkerkelijking
  • Ontzuiling

Babyboomers werkten hard aan de wederopbouw van Nederland

Ondanks hun rebelse houding, moesten diezelfde babyboomers ook veel doen om de wederopbouw van het naoorlogse Nederland te bewerkstelligen. De generatie die dus voor vernieuwing was, moest vooral keihard werken om Nederland weer datgene te geven wat nodig was voor een goede economie. Toen die klus eenmaal geklaard was kwam de wens tot vernieuwing onder de babyboomers echter tien maal zo groot terug.

Babyboomers hebben zelf de oorlog niet meegemaakt, maar wel de gevolgen ervan ondervonden

Karakteristiek aan de generatie van de babyboomers is wel dat ze zelf weliswaar de oorlog niet hebben meegemaakt, maar toch echt kinderen van die oorlog zijn. De oorlog heeft hen gevormd, omdat ze in hun jeugd allemaal de sporen er van zagen of meedroegen. Het waren kinderen van ouders die te werk zijn gesteld in Duitsland, kinderen van NSB-ers, kinderen van Joden die in grote getalen omkwamen of kinderen van ouders die amper te eten hadden. De babyboomers waren bovendien ook mensen die na diezelfde oorlog vragen gingen stellen. Want het is een feit dat de Duitsers tijdens diezelfde oorlog wel in staat werden gesteld om miljoenen Joden af te voeren en te vermoorden, zonder dat de ouders van de babyboomers daar heel veel tegen hebben gedaan.

Babyboomers hebben alles gezien: van armoede tot grote welvaart

De grote generatie van de babyboomers heeft door de tijd waarin ze zijn geboren alle facetten van de welvaart meegemaakt. Toen ze werden geboren was het vaak armoede troef. De kleren die ze aanhadden waren vaak van anderen. Toen ze volwassen werden en zelf gingen werken kon de weelde echter niet op en hadden de meeste leden van deze groep al snel zelf een auto en een eigen woning of huurwoning. Tegenwoordig is het de generatie die zich bedient van alle moderne gemakken. Van de computer tot de mobiele telefoon.

Babyboomers, vrije seks en veranderende relaties

Naast dat babyboomers op financieel/economisch gebied heel veel zagen veranderen, was hun generatie ook de generatie van de vrijere mentaliteit als het om relaties en seks ging. Dat werd mede ingegeven door de anticonceptiepil. Die maakte het mogelijk om seks te hebben zonder de consequentie van een kind en dus werd het gemakkelijker om seks ook buiten een relatie te hebben of in kortdurende verhoudingen. Mede daardoor werd het huwelijk ook al snel niet meer de enige relatievorm. Ook werd het veel normaler om met iemand van hetzelfde geslacht een relatie aan te gaan.
Gerelateerde artikelen
De invloed van vergrijzing op de huizenmarktDe invloed van vergrijzing op de huizenmarktDe van 2007 tot en met 2011 durende kredietcrisis heeft voor een flinke klap op de woningmarkt gezorgd. De toename van d…
Collega's van diverse generaties: hoe werkt dat?Collega's van diverse generaties: hoe werkt dat?Babyboomers, generatie X en generatie Y. Hoe werkt dat, als je collega's hebt van allerlei generaties? Vaak worden versc…
Gepensioneerde 65-plussers opnieuw in financiële tangmijn kijk opGepensioneerde 65-plussers opnieuw in financiële tangDe babyboomers moeten meebetalen aan het economisch herstel. Bovendien is de rente dusdanig laag dat hun pensioenen niet…
Generatie Y en geldGeneratie Y en geldIn de sociologie worden mensen die in de jaren '80 en '90 zijn geboren, als "Generatie Y" betiteld. Een andere naam voor…
De grijze golf stoomt opDe grijze golf stoomt opDe grijze golf is niet de bekende auto, maar de vergrijzende maatschappij en de andere manier waarop de “jonge” grijze g…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Wat zijn babyboomers en wat hebben ze betekend?"

Reacties

Ton, 04-08-2016 11:17 #2
Hoe het mogelijk is dat de babyboomers mee hielpen met de wederopbouw, komt door het feit dat wij vanaf ons 14 jaar al fulltime werkten, en fulltime in die jaren betekende 6 dagen in de week. Maar wees blij, vanaf 2040 zal het aantal ouderen aanzienlijk krimpen.

Erik, 18-01-2016 14:49 #1
Hoe is het mogelijk dat babyboomer meewerkten aan de wederopbouw? Ze waren hooguit 20 jaar oud in 1965. Ze hebben bijgedragen aan de uitontwikkeling van de verzorgingstaat, meer niet. De wederopbouwers kregen de kinderen uit het babyboomtijdperk.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 19-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 2
Schrijf mee!