InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Ik verveel me, wat kan ik doen?

Ik verveel me, wat kan ik doen?

Ik verveel me, wat kan ik doen? Je vervelen is iets raars… of toch niet? Je verveelt je en weet niet wat je wil doen of heeft het toch een andere oorzaak ? Je vervelen kan allerlei oorzaken hebben en mensen die zich vaak vervelen kunnen dit oplossen door bijvoorbeeld meer activiteiten te plannen. Vervelen is een veelvoorkomend ‘probleem’ maar er zijn zeker oplossingen voor te bedenken.

Vervelen

Je weet niet wat je moet doen en zit maar een beetje duf op de bank te hangen. Vaak ontstaan deze momenten wanneer een bepaald moment niet aan je verwachting voldoet. Je had iets anders in hoofd maar uiteindelijk komt daar niets van terecht en je gaat zitten mokken. Omdat vervelen veel leuk te besteden tijd in beslag kan nemen is het jammer hier niets aan te doen. Een verveel moment kan vaak worden opgelost door de tijd op te vullen met andere activiteiten waardoor het nutteloze moment toch nog leuk kan worden.

Wat kun je eraan doen?

Een oplossing voor vervelen is afhankelijk per persoon maar het volgende stappenplan kan je op weg helpen deze momenten te minimaliseren.

Stap 1

Bedenk voor jezelf hoe vaak je, je verveelt en hoeveel tijd dit in beslag neemt. Wanneer je weet hoeveel tijd je, je verveeld is het makkelijker deze tijd te vullen me andere activiteiten.

Stap 2

Bedenk verschillende activiteiten om het verveel moment mee op te vullen en schrijf deze op. Een ideale oplossing is een hobby maar ook andere activiteiten zijn mogelijk. Omdat een verveel moment op elk moment kan ontstaan is het, het beste een zoveel mogelijk gevarieerde lijst te maken.

Stap 3

Pak op het moment van vervelen de lijst met mogelijke activiteiten erbij, kies een activiteit en ga dit doen. Door de grote variatie in de lijst zit er altijd wel iets bij voor het desbetreffende moment.

Voorbeelden van activiteiten:

  • Bel vrienden op wat zijn zij aan het doen?
  • Zet een leuk muziekje op en stap uit de ‘ik heb niets te doen sfeer’.
  • Ga douchen hierdoor voel je, je weer lekker fris en het heeft een verkwikkend effect.
  • Ga een film kijken, alleen of met vrienden.
  • Ga gezellig chatten met je vrienden, zoek contact.
  • Schaf een huisdier aan bijvoorbeeld een hond om mee te spelen of te lopen. Denk wel goed na over de aanschaf, een huisdier neem je niet zomaar.
  • Tekenen heeft een ontspannende werking en is vrijwel overal uitvoerbaar.
  • Schilderen werkt ontspannend en is inspirerend.
  • Sporten is niet alleen leuk maar ook gezond voor lichaam en geest.
  • Pak een leuk boek door het lezen is de tijd snel voorbij.
  • Online spelletjes spelen. Op het internet zijn vele websites te vinden bomvol met leuke spelletjes om de tijd te doden.
  • Ga koken, voorbereiden of bedenk alvast een recept voor de volgende dag en/of nodig vrienden uit.
  • Puzzelen is voor sommige mensen een leuke tijdvullende bezigheid en is op zeer veel plaatsen uitvoerbaar.
  • Er is in huis altijd wel iets dat kan worden opgeruimd, gepoetst, afgewassen of gestofzuigd.
  • Het luisteren naar muziek heeft een ontspannende werking.
  • Maak een wandeling door het park of bos.

Zoek contact

In het algemeen kan worden gezegd dat je verveel moment wordt doorbroken door contact te leggen met nieuwe of bestaand contacten. Nieuwe input zorgt voor gespreksstof, amusement en gezelligheid. Hiermee behoort het verveel moment vaak al snel tot het verleden.
Gerelateerde artikelen
Ik verveel me en heb niets te doen: wat nu?Ik verveel me en heb niets te doen: wat nu?Heb je niks te doen, verveel je, je? Dat is niet nodig! Er zijn zoveel leuke dingen te doen. Misschien kom je er niet zo…
Verveling, is het goed of slecht?Verveling, is het goed of slecht?Verveling, we hebben er vaak dagelijks wel even last van en het heeft onze levens beïnvloed op manieren die we ons niet…
Verveling op het werk, hoe ga je ermee om?Verveling op het werk, hoe ga je ermee om?Iedere dag met tegenzin naar je werk. Je vraagt je af hoe je de tijd moet doorkomen en kijkt steeds maar op de klok. Wan…
Verveling: oorzaak en tipsVerveling: oorzaak en tipsVerveling is een toestand waarbij iemand zich lusteloos voelt, geen interesse toont, gaat hangen en soms zeurt, dreint o…
Lof der vervelingLof der vervelingSoms is het heerlijk om een beetje aan te lummelen, lekker lui te zijn en doelloos in de rondte te filosoferen. Gewoon e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ik verveel me, wat kan ik doen?"

Reacties

Karar, 30-08-2015 21:37 #3
Ik verveel me, wat kan ik doen? Ik heb geld maar geld maakt mijn niet gelukkig…

Jeannet, 17-05-2015 09:43 #2
Ik heb een tijd bij mijn zus geweest omdat ik overspannen ben, woon nu weer 3weken thuis is erg moeilijk omdat ik mij erg verveel en weet niet goed wat ik met de dag aan moet. Gr Jeannet

Lotte, 03-01-2014 14:01 #1
Mieschien kan je gaan knutselen en met iemand een spelletje spelen of zelf een leuk spel maken dan kan je je ook niet vervelen.

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 09-08-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 3
Schrijf mee!