InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Verveling, is het goed of slecht?

Verveling, is het goed of slecht?

Verveling, is het goed of slecht? Verveling, we hebben er vaak dagelijks wel even last van en het heeft onze levens beïnvloed op manieren die we ons niet voor kunnen stellen. Er zijn vele discussies over of het nu goed of slecht is, het enige wat je eruit op kunt maken is dat het zo zijn voor- en nadelen heeft. Maar wat is het nu precies, wat zijn de voor- en nadelen en wat doe je ertegen?

Inhoud

Ik verveel me

Iedere ouder hoort dat zijn kind(eren) wel eens zeggen. En iedereen verveelt zich wel eens, al wordt het steeds specialer. Wanneer we een half uur in de trein moeten wachten pakken we al snel onze mobiel erbij, en kinderen krijgen een iPad wanneer ze onrustig worden. Ons wordt er het gevoel gegeven dat wanneer we ons vervelen we kostbare tijd verliezen, dat we succesvol moeten zijn en daarbij hoort een druk agenda en dan zou er geen tijd voor verveling moeten zijn. In de 21ste eeuw is er ook veel meer te doen dan voorheen en wordt het dus ook moeilijker om ons te vervelen, maar hierdoor verbrokkelt onze aandacht.

Wanneer vervelen we ons

Verveling begint bij een gebrek aan attentie. Er zijn drie functies van attentie die we kunnen onderverdelen;
  1. We moeten opgewekt zijn, zodat we ons kunnen concentreren op ons werk.
  2. Ook hebben we een oriënterend systeem, zodat we een spookrijder opmerken wanneer we diep in gedachten zijn.
  3. En we hebben een uitvoerend systeem dat zorgt dat we bewust met een taak bezig kunnen zijn ook al is deze taak niet interessant.

Wanneer een van deze functies afbreekt beginnen we ons te vervelen.

Voordelen van verveling

Neuroscience Research heeft onderzocht dat dagdromen hetzelfde proces in werking zet als bij verbeelding en creativiteit.
Ook helpt even niet weten wat je moet doen soms om nieuwe interesses en talenten te ontdekken, omdat je dan vaak gedwongen bent iets anders te doen dan wat je normaal doet.
Goethe noemde verveling dan ook de moeder der muzen.

Ook zorgt het voor Mindfulness. Even niets doen is de essentie van mindfulness. Bij mindfulness leer je om jezelf compleet op het hier en nu te focussen. En zelfs wanneer je geen complete Mindfulness oefeningen doet zijn er toch duidelijk voordelen waarneembaar zoals meer emotioneel stabiel zijn, een verbeterde concentratie, betere slaap, etc.

Nadelen van verveling

Volgens het Tijdbestedingsonderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) hebben we altijd het gevoel dat we het druk hebben, ook wanneer we vakantie hebben voelen we ons vaak onrustig. Dit onrustige gevoel is zelfs nog hoger bij de hoger opgeleide.

Verveling heeft indirect gevolgen voor onze gezondheid. Dr John Eastwood, een psycholoog en auteur van een blad met theorie over verveling zegt dat verveling in verband staat met een verhoogd alcohol- en drugsgebruik, obesitas, depressie en een verhoogde kans op het maken van fouten. Het maken van fouten is voor de meeste mensen niet zo erg, maar dit kan het wel zijn wanneer je een generaal, piloot of zelfs een buschauffeur bent. Dit hangt ook samen met het gebruik van social media, wanneer we niets te doen hebben loggen we al snel in op bijvoorbeeld Facebook wat ook kan zorgen voor verhoogt alcohol of drugsgebruik.

Wat te doen bij verveling

Hoe snel iemand zich verveelt is onder andere afhankelijk van iemands persoonlijkheid. Hieronder enkele tips voor wanneer je je verveelt;
  • Lees een boek, over elk denkbaar onderwerp valt wel wat te lezen en te leren
  • Maak een wandeling
  • Kook! Of leer het indien je het niet kunt
  • Maak voor voortaan een lijstje met dingen die je nog moet doen
  • Kijk een film
  • Leer of perfectioneer je vaardigheden. Je kunt gitaar leren spelen, leren tekenen, oefen een taal, etc
  • Ruim je kamer op
  • Leer over persoonlijke ontwikkeling

Tot slot

Dr John Eastwood zegt dat we passieve ontvangers zijn geworden van stimulans. Wanneer we ons vervelen zetten we de tv aan of gaan we naar een film. Maar verveling is net drijfzand, hoe meer we ons er tegen verzetten, hoe sneller we er in zinken.
© 2015 - 2019 Florisdekok, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ik verveel me en heb niets te doen: wat nu?Ik verveel me en heb niets te doen: wat nu?Heb je niks te doen, verveel je, je? Dat is niet nodig! Er zijn zoveel leuke dingen te doen. Misschien kom je er niet zo…
Ik verveel me, wat kan ik doen?Ik verveel me, wat kan ik doen?Je vervelen is iets raars… of toch niet? Je verveelt je en weet niet wat je wil doen of heeft het toch een andere oorzaa…
Voordelen van SportenVeel voordelen van sporten zijn heel bekend: een betere gezondheid, hulp bij afvallen. Maar sporten levert je ook extra…
Knutselideeën – Op de foto!Knutselideeën – Op de foto!Verveel je je in de vakantie, wil je iets gezelligs met je kind(eren) doen, houdt je van knutselen en heb je even tijd?…
Verveling: Wat te doen?Verveling: Wat te doen?Verveling is een onaangenaam gevoel waar je sacherijnig van wordt. Soms gaan mensen zich ook nog aan je ergeren waar je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.abc.net.au/local/stories/2013/10/22/3874121.htm
  • http://www.scp.nl/Onderzoek/Tijdsbesteding/Hoe_lang_en_hoe_vaak/Waaraan
  • http://verstandigmens.nl/meer-energie/

Reageer op het artikel "Verveling, is het goed of slecht?"

Infoteur: Florisdekok
Laatste update: 12-08-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!